مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

تو این وبلاگ قصد داریم تا مطالب مفیدی که در طول روز مردم ایران با اون ها سرُ کار دارنُ به چالش بکشیم و در موردشون توضیح بدیم.
از لوازم آرایشی و تغذیه گرفته تا کتاب و موسیقی و شاید اقتصاد!!!
اینجا به شما خوش میگذره...

۱۶ مطلب در اسفند ۱۴۰۱ ثبت شده است

پوست چیست و چگونه از آن مراقبت کنیم؟و نقش سیگار در حساسیت پوستی!

 

پوست برای چیست؟

پوست یک اندام جذاب است زیرا بزرگترین اندام بدن انسان است و وظایف متعددی را انجام می دهد. پوست علاوه بر بدیهی ترین، که به عنوان یک سد محافظ در برابر عوامل خارجی عمل می کند، به موارد زیر نیز عمل می کند:

 

جلوگیری از هدر رفتن آب

حفظ دمای بدن ، چیزی که به لطف اتساع و انقباض رگ های خونی و تعریق حاصل می شود.

به لطف حس لامسه درد یا فشار را درک کنید .

وقتی سلول ها نور خورشید را دریافت می کنند، ویتامین D را از طریق سلول ها سنتز کنید .

همانطور که می بینید، پوست نقش اساسی در بدن ما دارد. بنابراین، برای اینکه عملکردهای خود را به درستی انجام دهد، باید به مراقبت از آن توجه ویژه ای داشته باشیم و از ایجاد حساسیت یا سایر بیماری ها جلوگیری کنیم.

 

سه لایه پوست

اگرچه ما فقط می توانیم یکی از آنها را ببینیم، بیرونی ترین آنها، پوست دارای سه لایه است :

 

اپیدرم : این لایه بیرونی پوست است و بنابراین لایه ای است که ما می توانیم ببینیم. فراوان ترین سلول های این لایه که 80 درصد آن را تشکیل می دهند، کراتینوسیت نامیده می شوند. اپیدرم یک بازسازی دائمی دارد، بنابراین لایه های سطحی پوسته پوسته می شوند. در بیرونی ترین قسمت اپیدرم لایه هیدرولیپیدی وجود دارد که توسط ترشحات عرق و غدد چربی تشکیل شده است. با توجه به این ترکیب، اپیدرم می تواند وظایف زیر را انجام دهد:

 

به عنوان یک سد محافظ در برابر عناصر خارجی مانند باکتری ها، عوامل سمی یا اشعه ماوراء بنفش عمل می کند.

از از دست دادن مایعات جلوگیری کنید و پوست را الاستیک و هیدراته نگه دارید.

درم : این لایه میانی پوست است و عمدتاً از الاستین و کلاژن تشکیل شده است که برای انعطاف پذیری، خاصیت ارتجاعی و بازسازی پوست ضروری است. علاوه بر این، در درم عبارتند از:

 

گیرنده های حس لامسه (انتهای عصبی).

غدد عرق و چربی که با ترشحات خود به حفظ دمای پوست، روانکاری و محافظت از آن کمک می کنند.

فولیکول های مو ، که در آن موهای بدن ایجاد می شود.

هیپودرم: این لایه که در زیر درم قرار دارد، عمیق ترین لایه پوست است. از جمله سلول های چربی تشکیل شده است که وظیفه اصلی آنها تولید و ذخیره چربی است که به حفظ دمای بدن و جذب شوک از بیرون کمک می کند.

 

پوست معقول چیست؟

پوست زمانی حساس است که توانایی آن برای عمل به عنوان یک مانع در برابر تهاجمات خارجی بدتر شود و با التهاب یا قرمزی به آنها واکنش نشان دهد. یکی از دلایل از دست دادن آب و چربی است، بنابراین پوست نمی تواند رطوبت را تنظیم کند و از ما در برابر عوامل بیرونی محافظت کند. اگرچه پوست حساس می تواند در سرتاسر بدن یا در یک منطقه خاص قرار گیرد، اما پوست صورت آسیب پذیرترین پوست است، زیرا پوستی است که بیشتر در معرض عوامل خارجی مانند اشعه ماوراء بنفش، عناصر شیمیایی و آلاینده ها است.

 

علائم پوست حساس

علائم اصلی که می تواند به ما هشدار دهد که پوست حساسی داریم عبارتند از:

 

شیارهای ریز ناشی از خشکی

ظاهر مات

لایه برداری.

سرخی.

فوران ها

تورم.

خشونت.

تمام این علائم همچنین می تواند با احساس هایی مانند خارش، سوزش، سفتی و سوزش همراه باشد .

 

پوست حساس نسبت به آب و هوا، دما و مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت شخصی بسیار واکنش نشان می دهد. به همین دلیل نیاز به درمان های خاصی دارد که حاوی مواد تهاجمی برای آن نباشد.

 

بسیار مهم است که بدانیم چگونه از پوست حساس جلوگیری کنیم و اگر از آن رنج می‌بریم، چگونه علائم آن را کاهش دهیم و از اقداماتی که می‌تواند آنها را بدتر کند اجتناب کنیم.

 

چرا من پوست حساسی دارم؟

پوست سیستم پیچیده و متعادلی دارد که به آن اجازه می دهد سالم بماند. اگر این تعادل به هم بخورد، پوست حساس ظاهر می شود . بیایید ببینیم که چگونه این تغییرات می تواند منجر به این شرایط شود.

 

همانطور که دیدیم، اپیدرم محل قرارگیری لایه هیدرولیپیدی است که به عنوان یک لایه محافظ برای کل سطح پوست در برابر همه عوامل خارجی عمل می کند. دارای pH کمی اسیدی است، تقریباً 5، که به آن اجازه می دهد در برابر باکتری ها یا عناصر خارجی بسیار قلیایی مانند صابون برای مصارف آرایشی موثر باشد. علاوه بر این، به دلیل نفوذپذیری مشخصه این لایه و لایه برداری طبیعی آن، می توان سطوح بهینه هیدراتاسیون را حفظ کرد.

 

هنگامی که عملکرد صحیح لایه هیدرولیپیدی تغییر می کند، علائم مشخصه پوست حساس می تواند در هر سنی ظاهر شود. با این حال، دو لحظه در زندگی وجود دارد که شانس بیشتری برای ایجاد پوست حساس وجود دارد: شیردهی و پیری .

 

در هر دو مورد، پوست در برابر عوامل خارجی آسیب پذیرتر می شود. نوزادان، به این دلیل است که وقتی به دنیا می آیند، پوست بسیار نازک تری نسبت به بزرگسالان دارند، حتی یک پنجم لاغرتر هستند. از آنجایی که ضخامت کمتری دارد، عملکرد آن به عنوان یک مانع محافظ ضعیف می شود و نمی تواند به درستی در برابر همه عوامل خارجی واکنش نشان دهد.

 

در فرآیند پیری ، آنچه اتفاق می افتد این است که فرآیندهای متابولیک به طور کلی کاهش می یابد و در نتیجه سنتز لیپیدها کاهش می یابد. این کمبود لیپید باعث کم آبی بیشتر پوست می شود و باعث ایجاد پوست حساس می شود.

 

شایع ترین علل پوست حساس

در میان عللی که باعث ایجاد پوست حساس می شوند، شایع ترین آنها عبارتند از:

 

اشعه ماوراء بنفش و آلاینده های محیطی.

عدم تعادل هورمونی، مانند موارد مرتبط با نوجوانی، چرخه قاعدگی، بارداری یا یائسگی.

عوامل خطر ، مانند ابتلا به درماتیت آتوپیک، آکنه یا حساسیت مفرط.

عدم تحمل و برخی آلرژی ها .

کم آبی بدن به دلیل کمبود آب یا تعریق زیاد.

تغییرات آب و هوایی که بر دما و رطوبت تأثیر می گذارد.

صابون ها و مواد شوینده اضافی که PH را تغییر می دهند .

استرس ، عدم استراحت و رژیم غذایی بد

برخی از درمان های پزشکی مانند پرتودرمانی و برخی داروها.

محصولات آرایشی حاوی مرطوب کننده یا الکل، در میان سایر موادی که می توانند مضر باشند

عادات مضر برای پوست های حساس

عادات خاصی وجود دارد که ما معتقدیم با آنها از پوست خود مراقبت می کنیم و ممکن است در واقع به آن آسیب برساند. به همین دلیل مهم است که بدانید برخی از حرکات روزمره مانند موارد ذکر شده در زیر می توانند باعث ایجاد پوست حساس یا بدتر شدن این وضعیت شوند:

 

شستن بیش از حد مکرر پوست یا انجام نامناسب آن، مانند استفاده از آب خیلی داغ یا محصولاتی با مواد تهاجمی.

لایه برداری های مکانیکی یا فیزیولوژیکی . اینها می توانند مفید باشند زیرا روی لایه هیدرولیپیدی اثر می گذارند و سلول های مرده پوست را از بین می برند و چین و چروک را کاهش می دهند. با این حال، در پوست های حساس می توانند باعث تحریک شوند.

اصلاح را می توان به عنوان یک عمل لایه برداری تعریف کرد، بنابراین همان خطراتی را که در بالا توضیح دادیم را به همراه دارد . علاوه بر این، هنگام اصلاح، از محصولات آرایشی مانند فوم یا کرم استفاده می کنیم که به دلیل اینکه پوست را بیشتر در معرض دید قرار می دهند، ممکن است بیشتر تحت تأثیر محصولات شیمیایی موجود باشند.

سیگار کشیدن که به خودی خود برای سلامتی بسیار مضر است، با مشکلات پوستی متعددی مانند آکنه یا تاخیر در بهبود زخم همراه است.

نکاتی برای مراقبت از پوست حساس

اگر پوست حساسی داریم، ضروری است که به یک متخصص مراجعه کنیم که بتواند مناسب ترین درمان را تجویز کند و اثربخشی آن را نظارت کند. علاوه بر این، ما همچنین می توانیم اقدامات خاصی را با هدف کاهش حساسیت پوست خود انجام دهیم:

 

از کرم های ضد آفتاب حتی در زمستان استفاده کنید ، زیرا همانطور که دیدیم اشعه ماوراء بنفش اثرات بسیار مضری بر پوست های حساس دارد.

در بهداشت منظم استفاده از محصولاتی با اجزای فعال که قادر به به حداقل رساندن حساسیت پوست هستند مانند گلیسیرین. صابون های ساخته شده با گلیسیرین به PH پوست احترام می گذارند و ناخالصی های آن را بدون ایجاد تهاجمی از بین می برند. علاوه بر این، گلیسیرین رطوبت را قفل می کند، بنابراین پوست را به طور طبیعی هیدراته نگه می دارد، ویژگی که صابون های ساخته شده با این ماده را به ویژه برای پوست های خشک مناسب می کند.

مرطوب کننده پوست ، به ویژه پوست صورت، برای بهبود ظاهر آن و محافظت از آن در برابر تهاجمات خارجی مهم است.

از دوش گرفتن با آب خیلی گرم خودداری کنید ، زیرا به کم آبی پوست کمک می کند. علاوه بر این، هنگام شستن صورت، بهتر است از آب سرد یا ولرم استفاده کنیم، سعی کنیم از آب گرم خودداری کنیم.

با کرم های مناسب و نوشیدن آب فراوان برای اطمینان از هیدراتاسیون،  از خود در برابر حملات آب و هوایی، به ویژه دمای بسیار سرد محافظت کنید .

خوب استراحت کنید و از استرس دوری کنید، زیرا این دو عامل هستند که می توانند باعث واکنش پوست حساس شوند.

خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها و روغن های طبیعی، که به بازگرداندن تعادل به پوست ما کمک می کند.

آیا پوست آتوپیک همان پوست حساس است؟

پوست آتوپیک یک بیماری چند عاملی است که شامل عوامل ژنتیکی، محیطی و ایمنی و غیره است. بنابراین، آنها دو اختلال پوستی هستند که نباید با هم اشتباه گرفته شوند.

همانطور که مشاهده کردید پوست نقش بسیار مهمی در بدن ما دارد پس نباید از آن غافل شویم. ضروری است که هر روز نگران قرار نگرفتن آن در شرایطی باشیم که می تواند به آن آسیب برساند و پوست حساس ایجاد کند.

 

 

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم

 

داشتن پوستی زیبا و بی نقص نیاز به نگهداری مداوم دارد. اگر شما هم پوست حساس و خشکی دارید ، این درمان‌ها برای داشتن پوستی عالی ضروری‌تر هستند. اگر نمی خواهید بیشتر برای محصولات گران قیمت خرج کنید، در اینجا راه حل همه مشکلات شما وجود دارد. ما ترفندهایی را برای مراقبت از پوست حساس و از بین بردن تحریک، خشکی، جوش های سرسیاه یا لکه های روی پوست پیشنهاد می کنیم. حوله نزنید و این ترفندهای ساده را دنبال کنید. چهره شما در هر زمان عالی به نظر می رسد.

 

مراحلی که باید دنبال کرد:

1

شستشوی صورت، روتین روزانه. تمیز کردن صورت حداقل چند بار در روز ضروری است. اگر پوست حساسی دارید، توصیه می شود از محصولات پاک کننده شفاف استفاده کنید ، یعنی فاقد عطر، اسانس و الکل باشند، بنابراین از تحریک جلوگیری خواهید کرد. پاک کننده غیر تهاجمی را روی پوست خود بمالید و صورت خود را به آرامی با نوک انگشتان خود ماساژ دهید. سپس خود را با آب سرد تمیز کنید و با یک حوله بدون مالش صورت خود را خشک کنید.

2

لایه برداری . لایه برداری پوست حساس حداکثر یک بار در هفته راحت است. پوست ظریف این درمان را به خوبی پشتیبانی نمی کند، بنابراین هر بار که این کار را انجام می دهید باید با دقت آن را انجام دهید.

 

3

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش. از کرم های مرطوب کننده ای استفاده کنید که دارای فاکتور محافظت در برابر آفتاب حداقل 15 باشند. فکر کنید داشتن پوست حساس و ظریف بسیار مهم است که به طور مداوم آبرسانی شود تا از آسیب، لکه ها و تحریکات جلوگیری شود . مطمئن شوید که لوسیون یا کرم حاوی عطر یا الکل نباشد.

 

4

قبل از خرید هر گونه محصول صورت، به ترکیبات موجود در آن توجه کنید. هر چه این محصول دارای عناصر کمتری باشد، برای پوست های حساس بهتر خواهد بود. به این ترتیب از واکنش های احتمالی جلوگیری خواهید کرد. همچنین، باید از مصرف کرم های حاوی اسیدهای میوه، رتینول یا سایر مواد لایه بردار اجتناب کنید . بهترین کار استفاده از کرم های ضد حساسیت است.

 

5

ماسک خانگی. برای اینکه پوست خود را در شرایط ایده آل نگه دارید، می توانید حداقل یک بار در هفته از ماسک ماست طبیعی به صورت خود استفاده کنید. اجازه دهید خمیر به مدت 3 تا 5 دقیقه عمل کند. سپس با آب گرم و حوله بشویید و به خودتان دست بزنید.

 

6

یکی دیگر از درمان‌های خانگی که به شما کمک می‌کند از پوست‌های حساس مراقبت کنید، جو ارگانیک است ، زیرا خواص بسیار مفیدی دارد. آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود 5 دقیقه بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید. راحت است که این مراسم را چند بار در هفته انجام دهید. بلغور جو دوسر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که به نرمی و آبرسانی پوست حساس کمک می کند.

 

7

نحوه لباس پوشیدن. پوست حساس نه تنها باید روی صورت مراقبت شود، بلکه مهم است که آن را در سراسر بدن نوازش کنیم. بنابراین، توصیه می شود از تکه های پنبه خالص استفاده کنید و از پارچه های مصنوعی یا پشمی که می توانند پوست را تحریک کنند ، خودداری کنید .

 

8

از عطر و ادکلن خودداری کنید. این می تواند برای پوست های ظریف و پوست حساس خشن باشد.

 

9

تغییرات دما محیط خشک یا تغییرات ناگهانی دما می تواند باعث تحریک و واکنش های مختلف در پوست های حساس شود، بنابراین توصیه می شود از آنها اجتناب کنید.

 

آیا سیگار می تواند باعث حساسیت پوستی شود؟

 

 

افراد سیگاری و همچنین افراد غیر سیگاری باید به مراقبت از پوست خود توجه کنند. با این حال، آنها نیاز به مراقبت بیشتر و آگاهی از آنچه که این عمل می تواند باعث سلامتی شود، دارند.

 

سیگار می تواند مشکلات متعددی برای سلامتی شما ایجاد کند و اگر سیگاری هستید شکی در آن نیست. یکی از اصلی ترین مشکلاتی که سیگار می تواند برای پوست ایجاد کند، پیری زودرس است.

 

مطالعات آمریکایی به این نتیجه رسیدند که 10 سال استفاده از سیگار معادل دو سال و نیم پیری است، بنابراین حدود 30 سال سیگار کشیدن باعث می شود بیمار حدود 8 سال پیرتر به نظر برسد.

 

 

اما آیا سیگار کشیدن می تواند باعث حساسیت پوستی شود؟

 

پوست یکی از اندام هایی است که در اثر سیگار کشیدن آسیب می بیند. در زیر خواهید دید که پوست شما چگونه از سیگار کشیدن رنج می برد یا ممکن است رنج ببرد.

 

 

آیا سیگار می تواند باعث حساسیت پوستی شود؟

آلرژی پوستی یک واکنش التهابی است که می‌تواند در قسمت‌های مختلف پوست مانند دست‌ها، پاها، صورت، بازوها، زیر بغل، گردن، پاها، پشت یا معده ظاهر شود و علائمی مانند:

 

 

خارش؛

سرخی؛

لایه برداری;

تحریک؛

وجود لکه یا جوش؛

تورم آلرژیک (در برخی موارد).

انواع مختلفی از آلرژی های پوستی از جمله درماتیت تماسی وجود دارد که بسیار شایع هستند.

 

درماتیت تماسی تحریکی است که در اثر تماس با یک ماده خاص ایجاد می شود. به عنوان مثال مواد شیمیایی و سیگار یکی از آنهاست.

 

اگر نمی دانید، سیگار حاوی بیش از 4500 کمپلکس شیمیایی مانند آرسنیک، آمونیاک، سولفیت هیدروژن و سیانید هیدروژن است.

 

 

بنابراین، آیا سیگار کشیدن می تواند باعث حساسیت پوستی شود؟ آره.

 

سیگار کشیدن چه مشکلات دیگری می تواند ایجاد کند؟

سیگار همچنین می تواند به طرق مختلف به سلامتی شما آسیب برساند و باعث مشکلات دیگری مانند:

 

بهبود دشوار زخم؛

ایجاد چین و چروک و تسریع در پیری پوست که باید از ضدچروک پوست استفاده کنید؛

اختلالات دهان و مخاط پوست؛

بیماری های ناخن و بیماری های مو؛

هیدرادنیت چرکی؛

پسوریازیس؛

لوپوس؛

اختلالات عروقی؛

درماتیت؛

سرطان پوست.

در نتیجه...

همانطور که در بالا دیدیم، سیگار می تواند باعث حساسیت پوستی شود.

 

 

برای جلوگیری از هر مشکلی، ایده آل این است که سیگار را ترک کنید…

 

ما می دانیم که سخت است، اما ممکن است! اما اگر قصد ترک این عادت را ندارید، به بهترین نحو از پوست خود مراقبت کنید تا اثرات مضری به آن اضافه نکنید. همچنین مراقب تغذیه، هیدراتاسیون و سلامت کلی باشید.

امیدواریم این مقاله برای شما جالب و مهمتر از همه مفید باشد تا بدانید چگونه پوست خود را در وضعیت خوبی نگه دارید.

منبع:آراگیرا شاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۰۱ ، ۱۲:۳۱
ایلیا صمدی نسب

چگونه پوست سالم تر و زیبایی داشته باشیم؟

 

برای دستیابی به پوستی سالم و بدون لک، باید از داخل و خارج آن مراقبت کنیم و از احساسات منفی و استرس دوری کنیم.

چگونه پوست سالم تری داشته باشیم

چه کسی دوست ندارد پوست سالم تری مانند مدل ها و بازیگران زن داشته باشد ؟ شاید برای داشتن پوستی سالم همه چیز را امتحان کرده اید و به نتایج خوبی نرسیده اید.

 

شاید به این دلیل است که عادت های شما به شما کمک نمی کند، کاملا برعکس. در مقاله زیر بیشتر بدانید.

 

نکاتی برای سلامت پوست

پوست سالم تر با سالم بودن در داخل و خارج به دست می آید . به همین دلیل می گوییم که اعمال روزانه ما می تواند بر سلامت یا ظاهر درم تأثیر بگذارد . برای داشتن پوستی درخشان، جوان و زیبا به نکات زیر دقت کنید:

 

از مرطوب کننده ها استفاده کنید

ممکن است فکر کنیم که لوسیون ها یا کرم های صورت یک کالای لوکس هستند، اما در واقع یک ضرورت هستند. استفاده روزانه از  مرطوب کننده پوست و این محصولات و در نظر گرفتن نوع پوست یا سن بسیار مهم است .

 

می توانید خود را با یک کرم خوب (در صورت تمایل طبیعی) که ظاهر صورت شما را بهبود می بخشد بدون نیاز به هزینه گزافی نوازش کنید.

 

متعادل غذا بخورید

درمان پوست حساس یا درماتیت

خوردن یک رژیم غذایی سالم اساس هر هدفی است که می خواهیم با بدن خود به آن برسیم.

 

اگر تمام وقت خود را صرف خوردن غذاهای فست فود، قندها و چربی ها کنید، روی پوست شما تأثیر می گذارد. در غیر این صورت، اگر میوه ها و سبزیجات خام، آجیل و حبوبات را انتخاب کنید ، چهره شما از شما تشکر می کند و  از لذت بردن از آن شادتر و سالم تر خواهید بود.

 

غذاهایی که نمی‌توان آنها را در طول روز از دست داد عبارتند از:

 

دانه ها (کتان و آفتابگردان)

توت فرنگی، زغال اخته و شاه توت

آلو

گوجه فرنگی و فلفل قرمز

سیب زمینی های شیرین

ماست

ماهی سالمون

اسفناج

باقی مانده

خوابیدن بین 7 تا 8 ساعت در روز یک هوس یا یک فرمول تکراری بی معنی نیست. این زمانی است که بدن ما به بازیابی از فعالیت های انجام شده در طول روز نیاز دارد.

 

همانطور که در مورد موبایل اتفاق می افتد که نیاز به شارژ باتری دارد،  بدن، ذهن و پوست نیاز به استراحت خوبی دارند. اگر خوب بخوابید می‌توانید آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را معکوس کنید، سلول‌های شما اکسیژن بهتری پیدا می‌کنند و ماهیچه‌ها و بافت‌ها ترمیم می‌شوند.

 

مطمئناً متوجه شده اید که بعد از یک شب بی خوابی، روز بعد وحشتناک به نظر می رسید. از طرف دیگر، اگر استراحت کنید، ظاهر خوبی دارید و احساس سرزنده‌تر، شادابی و انرژی بیشتری خواهید داشت.

 

مقدار زیادی آب بنوشید

ما معمولاً نمی دانیم که باید مایعات بنوشیم تا زمانی که تشنگی دهان و گلوی ما را فرا بگیرد. برای هیدراته شدن منتظر آن لحظه نباشیم.

 

آب علاوه بر شادابی، رطوبت پوست را تامین می کند و از چین و چروک و افتادگی پوست جلوگیری می کند. فقط با 4 لیوان آب در روز جوان تر و درخشان تر به نظر خواهید رسید.

 

و اگر حوصله تان سر رفت، می توانید مایعات دیگر را انتخاب کنید: آب میوه های طبیعی و عرقیات گیاهی. نوشابه، قهوه و الکل به حساب نمی آیند.

 

استرس را کاهش دهید

استرس مداوم پیامدهای منفی زیادی دارد. از جمله می توان به این اشاره کرد که وقتی زمان زیادی را با این احساس منفی سپری می کنیم، پوست خشک، کدر و چروکیده به نظر می رسد.

 

به همین دلیل توصیه می کنیم فشارها و تعهدات خود را کاهش دهید، سعی کنید زندگی آرام تری داشته باشید و فعالیت هایی را انجام دهید که باعث لذت و رضایت شما می شود و از ضدچروک پوست استفاده کنید.

 

از ضد آفتاب استفاده کنید

قرار گرفتن کمی در معرض اشعه ماوراء بنفش برای سلامتی مفید است، زیرا تولید ویتامین D را افزایش می دهد و کمی رنگ به گونه ها می بخشد. با این حال،  قرار گرفتن در معرض بیش از حد و محافظت نشده یک خطر بزرگ است .

 

وقتی بیرون می‌روید، یک فاکتور محافظ خوب قرار دهید . حتی اگر هوا ابری یا زمستان باشد. خورشید همیشه حضور دارد و می تواند بسیار خطرناک باشد.

 

برای محافظت بیشتر از عینک آفتابی و کلاه دریغ نکنید و در خطرناک ترین ساعات (ظهر) از بیرون رفتن خودداری کنید.

 

تمرین کن

شما می توانید یکی را که بیشتر دوست دارید انتخاب کنید و یکی را انتخاب کنید که تبدیل به یک بار یا تعهد نمی شود.

 

هر رشته ای که انتخاب کنید برای احساس خوب، کاهش وزن، رفع تنش و همچنین خلاص شدن از شر سمومی که سلامت پوست را بدتر می کنند مناسب است .

 

بهداشت روزانه را رعایت کنید

خیلی اوقات شب ها آنقدر خسته هستیم که حتی آرایش خود را هم پاک نمی کنیم. باقی ماندن آثار سایه، خط چشم یا رژگونه، پوست را کدر کرده و آن را بیمار می کند . برعکس، تمیز کردن درم از هرگونه سموم در طول ساعات خواب به داشتن پوستی سالم‌تر کمک می‌کند.

 

شستشو و لایه برداری برای از بین بردن ناخالصی ها و چربی. نتیجه، پوستی شاداب تر و طبیعی تر خواهد بود که فاقد چین و چروک یا جوش است. می توانید دستمال های پاک کننده آرایش، کرم های مخصوص یا آب و صابون خنثی را انتخاب کنید.

 

یک ماسک هفتگی درست کنید

روزهایی که در خانه هستیم می‌توانیم از هزاران کار استفاده کنیم، مثلاً یک ماسک خوب برای پوست که ما را از آلودگی‌ها و سموم آزاد می‌کند و همچنین سلول‌ها را تغذیه و آبرسانی می‌کند.

 

شما می توانید یک گزینه طبیعی مانند خیار یا آووکادو را انتخاب کنید یا یک کرم از فروشگاه بخرید.

 

زمان بیشتری را در فضای باز بگذرانید

حضور در خانه یا اداره برای پوست شما (یا ذهن شما) سالم نیست.

 

به همین دلیل است که خوب است برای هوای تازه در پارک بیرون بروید، سگ خود را برای قدم زدن در اطراف بلوک ببرید، با دوستان یا خانواده خود قدم بزنید، یک اسموتی در بالکن خانه بنوشید.

 

گزینه های زیادی برای رهایی از تنش و استرس و لذت بردن از طبیعت در دسترس شماست.

 

چگونه پوستی زیبا داشته باشیم

بسیاری از خانم ها هر روز نگران نداشتن بودجه لازم برای انجام درمان های زیبایی گران قیمت یا خرید بهترین کرم های موجود در بازار هستند که به آنها کمک می کند تا پوستی زیبا و درخشان داشته باشند. اگر شما هم یکی از آنها هستید، باید همین الان این فکر را از سرتان بیرون کنید و آن این است که برای داشتن پوستی شاداب، جوان و بی نقص، ضروری ترین چیز یک سری مراقبت های ساده است که باید به طور منظم انجام شود. برای اطمینان از زیبایی پوست از داخل. روتین پاکسازی صورت، آبرسانی کافی، ماساژ صورت، مراقبت از آنچه می خورید، غنی سازی پوست با ویتامین ها...، ژست های ساده ای هستند که در دراز مدت به شما این امکان را می دهند که پوستی بسیار زیبا داشته باشید. نکاتی را که در این مقاله به شما ارائه می دهیم، یادداشت کنیدچگونه پوستی زیبا داشته باشیم

 

همچنین ممکن است برای شما جالب باشد: چگونه دستانی زیبا داشته باشیم

مراحلی که باید دنبال کرد:

1

روال تمیز کردن از رفتن به رختخواب با صورت آرایش شده و صورت پر از باقیمانده‌هایی که در طول روز جمع می‌شوند، خودداری کنید، زیرا نتیجه آن پیری زودرس و پوستی کدر خواهد بود. ضروری است که یک روال پاکسازی صورت را ایجاد کنید و آن را دو بار در روز ، صبح و شب انجام دهید . این بهترین راه برای اکسیژن رسانی به پوست و کمک به بازسازی مناسب آن است.

 

البته بسیار مهم است که این کار را با محصولات مناسب انجام دهید و با دقت ژل پاک کننده و تونری که در مرحله بعد استفاده خواهید کرد، انتخاب کنید. توصیه می کنیم مقاله نحوه انتخاب پاک کننده صورت یا استفاده از یک محصول یکپارچه مطمئن مانند آب میسلار را مطالعه کنید که انقلابی در پاک کردن آرایش، تونینگ و پاکسازی پوست به صورت یکجا شده است. برو مقاله نحوه استفاده از میسلار واتر را از دست ندهید .

 

چگونه پوستی زیبا داشته باشیم - مرحله 1

2

هیدراتاسیون بعد از مرحله قبل و به خصوص قبل از آرایش، همیشه باید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. اگر می خواهید پوست خود را زیبا و سالم نگه دارید، این یک ماده آرایشی است که نباید از برنامه زیبایی روزانه شما غافل شود. در ادامه، دو ترفند را نشان خواهیم داد که می‌توانید هنگام استفاده از مرطوب‌کننده خود برای افزایش اثربخشی آن عمل کنید.

 

اولین مورد شامل استفاده از کرم زمانی است که پوست شما هنوز کمی مرطوب است، چرا؟ خوب، چون بیشتر در پوست باقی می ماند، نفوذ آن را تسهیل می کنید و محافظتی که از پوست شما ارائه می دهد بسیار بیشتر خواهد بود. ترفند دوم، به سادگی، سعی می‌کند کرم را با یک ماساژ دایره‌ای سبک روی تمام صورت بمالید. با این کار می توانید گردش خون را در آن ناحیه تحریک کنید، پوست را آرام کنید و التهاب را کاهش دهید و همچنین درخشندگی بیشتری به آن ببخشید.

 

قبل از شروع آرایش، حداقل 3 دقیقه صبر کنید، زیرا این حداقل زمانی است که پوست شما برای جذب خوب کرم نیاز دارد.

 

چگونه پوستی زیبا داشته باشیم - مرحله 2

3

آب سرد، یک متحد عالی! در مواجهه با خشکی ناشی از آب گرم، آب سرد یکی از بهترین متحدان برای داشتن فوری صورت خوب و پوست بسیار حیاتی تر است. دلیل آن این است که آب سرد به گردش خون کمک می کند، ماهیچه های صورت را شل می کند، تورم را کاهش می دهد، به بستن منافذ باز کمک می کند و پوست را روشن می کند. حالا که همه اینها را می دانید، کمی تلاش کنید و صبح صورت خود را با آب سرد بشویید. خواهید دید که چگونه بلافاصله چهره ای آرام و شاداب به دست می آورید.

 

علاوه بر این، قدرت جوان کنندگی سرما بر روی پوست، یخ درمانی را به یکی از بهترین درمان های زیبایی در حال حاضر تبدیل کرده است. مقاله ترفندهای زیبایی با یخ را از دست ندهید .

 

چگونه پوستی زیبا داشته باشیم - مرحله 3

4

یک ویتامین C اضافی هنوز در مورد فواید باورنکردنی ویتامین C برای پوست نشنیده اید؟ این یکی از بهترین مواد مغذی است که می توانید از آن برای زیباتر نشان دادن پوست استفاده کنید ، زیرا باعث تحریک کلاژن سازی، آنتی اکسیدان بودن، مبارزه با اثرات مضر آفتاب، انرژی بخشی و احیای کامل بافت ها می شود. به طور خلاصه، یک مکمل طبیعی عالی برای مبارزه با روند پیری و لذت بردن از ظاهری جوان‌تر است.

 

علاوه بر گنجاندن غذاهای غنی از این ماده مغذی در رژیم غذایی خود، توصیه می کنیم یک بار در هفته پوست خود را با یک ماسک ویتامین C غنی کنید ، مانند ماسک زیر:

 

عناصر:

 

1 کیوی

1 پرتقال

3 قاشق غذاخوری عسل

طرز تهیه: کیوی را پوست بگیرید و به ورقه های نازک برش دهید. پرتقال را فشار دهید تا آب آن گرفته شود و به لیوان مخلوط کن یا مخلوط کن اضافه کنید. کیوی بریده شده، عسل را اضافه کنید و آنقدر عمل کنید تا مخلوط یکدستی به دست آید. این ماسک را باید روی صورت تمیز از جمله ناحیه گردن بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب سرد فراوان پاک کنید.

 

چگونه پوستی زیبا داشته باشیم - مرحله 4

5

حمام بخار هفتگی . هیچ چیز بهتر از پاکسازی عمیق صورت با بخار آب برای بازگرداندن شادابی و لطافت به صورت نیست . این کار را یک بار در هفته انجام دهید و می توانید پوست خود را عاری از جوش های سرسیاه، جوش ها و دیگر انواع ناخالصی ها نگه دارید.

 

اولین قدم این است که صورت را با یک ژل مناسب تمیز کنید و پس از آبکشی، باید از لوسیون لایه بردار استفاده کنید. در مرحله بعد می توانید شروع به تمیز کردن با بخار کنید و برای این کار باید یک قابلمه را تا نیمه از آب پر کنید و روی آتش بگذارید تا بجوشد. وقتی به جوش آمد آن را از روی حرارت بردارید و روی میز بگذارید، یک بار که نسوزد باید سرتان را روی قابلمه بگذارید. سرتان را با حوله بپوشانید، صورتتان را به قابلمه نزدیک کنید و حدود 15 دقیقه همینطور بمانید تا تمام بخار به صورتتان هجوم بیاورد و تمام منافذ را پاک کند.

 

چگونه پوستی زیبا داشته باشیم - مرحله 5

6

ماسک های ضد چروک . اگر می‌خواهید از ایجاد خطوط و چین و چروک‌های ریز نیز جلوگیری کنید، به ماسک‌های ضدپیری خانگی زیر توجه کنید و ماسک‌هایی را که بیشتر دوست دارید یک یا دو بار در هفته روی صورت خود بمالید:

 

ماسک آووکادو: تفاله یک آووکادو را با چنگال له کنید و چند قطره آب لیمو به آن اضافه کنید.

ماسک تخم مرغ و عسل: سفیده تخم مرغ را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و آنقدر هم بزنید تا مخلوط غلیظ و یکدستی به دست آید.

ماسک هویج: دو عدد هویج را با دو قاشق غذاخوری ماست طبیعی و آب نصف لیمو له کنید.

مهم است که آنها را روی پوست تمیز بمالید و حدود 20 دقیقه صبر کنید تا آنها را از روی صورت پاک کنید.

 

چگونه پوستی زیبا داشته باشیم - مرحله 6

7

مراقب آنچه می خورید باشید! با وجود اینکه تمام مراقبت های فوق را انجام می دهید، اگر به آنچه روزانه می خورید توجه نکنید، داشتن پوستی زیبا و سالم غیرممکن خواهد بود. یک رژیم غذایی سالم کم چرب و قند برای حفظ سلامت پوست ضروری است. ما به ویژه توصیه می کنیم که رژیم غذایی شما حاوی آنتی اکسیدان ها، ویتامین های B، C، E، K، اسیدهای چرب امگا 3 و مواد معدنی مانند سلنیوم، روی، منیزیم، آهن یا پتاسیم باشد. همه آنها برای ترویج بازسازی سلول های پوست و نشان دادن یک تصویر همیشه جوان ضروری هستند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۰۱ ، ۱۲:۲۴
ایلیا صمدی نسب

مراقبت از پوست صورت. قوانین، مداخلات، لوازم آرایشی

 

بسیاری از مردم که می خواهند پوست خود را توصیف کنند، آن را مخملی، براق، صاف می نامند، با این حال، همه نمی توانند به چنین پوستی ببالند.

 

پوست آینه بدن است که تحت تاثیر محیط، رژیم غذایی، مداخلات زیبایی و محصولات مختلف قرار می گیرد.

 

در زیر پیشنهاد می کنیم با مراقبت صحیح از پوست و ویژگی های آن آشنا شوید.

 

چگونه یک برنامه مراقبت از پوست صورت فردی ایجاد کنیم

 

همه ما رویای این را داریم که مراقبت از پوست صورت تا حد امکان مؤثر باشد. به عنوان یک قاعده، 4 نوع پوست وجود دارد: معمولی، خشک، چرب و ترکیبی. برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که پوست شما به کدام نوع تعلق دارد، اجازه دهید برخی از ویژگی ها را فهرست کنیم.

 

پوست چرب: مشخصه اصلی تولید سبوم فراوان و براق شدن پوست چرب است.

 

پوست با منافذ بزرگ مشخص می شود، مستعد ابتلا به کومدون ها و جوش های سر سیاه است. و علائم پیری، بر خلاف سایر انواع پوست، بسیار دیر ظاهر می شوند.

 

پوست خشک: در اینجا تصویر معکوس پوست چرب را می بینیم. چربی کمی وجود دارد، پوست نمی درخشد، اغلب به دلیل خشکی می تواند ترک بخورد و پوست کنده شود. پوست خشک نازک‌تر و ظریف‌تر است، اما چین و چروک‌ها روی آن سریع‌تر ظاهر می‌شوند، حتی گاهی تا سن 30 سالگی. منافذ روی این نوع پوست تقریباً نامرئی هستند پس باید از مرطوب کننده پوست استفاده کنید.

 

پوست معمولی: این نوع پوست میانگین طلایی است. چاقی متوسط ​​است، پوست فقط در ناحیه T می تواند بدرخشد، منافذ معمولا کوچک هستند و فقط در قسمت مرکزی صورت باز می شوند. معمولا این نوع پوست در برابر محرک های خارجی و داخلی مقاوم است.

 

پوست ترکیبی:این نوع پوست تمام ویژگی های انواع ذکر شده در بالا را دارد. در مورد پوست مختلط، منافذ بزرگ شده را می توان به طور عمده در ناحیه T مشاهده کرد، تولید سبوم می تواند در برخی از قسمت های صورت افزایش یابد. کومدون ها و جوش های سرسیاه اغلب ظاهر می شوند. این نوع پوست مستعد پیری زودرس نیست.

 

هنگام انتخاب مراقبت از پوست صورت باید تمام این ویژگی ها را در نظر گرفت. از این گذشته، اگر از کرم ها و لوسیون هایی استفاده کنید که با پوست شما "همخوانی ندارند"، می توانید نتیجه معکوس بگیرید: مراقبت نه تنها با شکست مواجه می شود، بلکه می تواند وضعیت پوست را نیز بدتر کند.

 

و بنابراین، اصل اصلی انتخاب مراقبت از پوست مناسب در خانه، انتخاب مراقبت از پوست بسته به نوع پوست است.

 

اگر نوع پوست معمولی دارید، می توانید خودتان یک برنامه مراقبتی با تمرکز بر ویژگی های عمومی پوست ایجاد کنید. برای پوست های خشک، چرب و مخصوصاً مختلط، توصیه می کنیم با متخصصان - متخصصین زیبایی یا پوست تماس بگیرید. به این ترتیب می توانید محصولات مراقبتی را انتخاب کنید که تمام مشکلات آزاردهنده را حل کند.

پاکسازی صورت

نوع معمولی مراقبت از پوست

 

ممکن است بسیار ساده به نظر برسد، اما این نوع مراقبت از پوست ویژگی های خاص خود را دارد. برای شستن پوست باید از محصولاتی استفاده کنید که حاوی مواد ضد باکتری و ضد التهابی نباشند. اسکراب نباید بیش از یک بار در هفته استفاده شود. بهتر است از محصولات مبتنی بر الکل که پوست را خشک می کنند، استفاده نکنید، به جای آن از لوازم آرایشی با ترکیبات گیاهی استفاده کنید: بابونه، آلوئه، گل همیشه بهار، عصاره درخت چای.

 

کرم های مورد استفاده روزانه باید حتما حاوی یک جزء ضد آفتاب باشند. برای مرطوب کردن پوست صورت در منزل بهتر است از کرم های غیر متراکم یعنی موادی که لایه اضافی روی سطح پوست ایجاد نمی کنند استفاده کنید. معمولا آنها کرم نیستند، بلکه ژل هستند.

 

چگونه از پوست چرب مراقبت کنیم

 

پوست چرب نیاز به مراقبت خاصی دارد، به طوری که تولید سبوم را بیشتر فعال نمی کند و در عین حال لایه سطحی اپیدرم را خشک نمی کند. پوست چرب نیز به راحتی تحریک می شود که دلیل قرمز شدن مکرر پوست است.

 

نکات اصلی مراقبت از پوست چرب:

 

تمیز کردن خوب

 

درمان آنتی باکتریال پوست

 

تنظیم سبوم

 

برای شستن پوست باید از محصولاتی استفاده کرد که در عین حال PH پوست را ثابت نگه می دارد، سبوم بیش از حد را تنظیم می کند. درخشندگی روغنی را از بین می برد، اما بیش از حد آن را خشک نمی کند.

 

استفاده از اسکراب با دانه های ریز ساینده 2 تا 3 بار در هفته توصیه می شود که آلودگی های پوست را از بین می برد و سلول های مرده را لایه برداری می کند.

 

برای تقویت پوست، توصیه می شود محصولاتی را انتخاب کنید که الکل ندارند. آنها می توانند تونیک ها و لوسیون های گیاهی، به ویژه بابونه، کالاندولا و آلوئه ورا باشند. گاهی اوقات افرادی که پوست چرب دارند فکر می کنند که پوستشان نیازی به مرطوب سازی اضافی ندارد، اما اینطور نیست. به سادگی، مرطوب کننده ها نباید دارای اجزای ضخیم باشند تا در کار تولید سبوم اختلال ایجاد نکنند.

 

برای اینکه پوست خود را مرطوب کنید، باید از ژل، سرم یا قطره استفاده کنید. اگر پوست مستعد التهاب است، باید به دنبال اجزای ضد التهابی در ترکیب محصولات غذایی باشید. البته باید به خاطر داشت که استفاده از ژل ها در شرایط آب و هوایی بسیار سرد توصیه نمی شود، فقط در صورت مراقبت شبانه می توانید از آنها استفاده کنید.

جوان سازی

مراقبت از پوست خشک

 

خشکی پوست اغلب ارثی است، اما گاهی اوقات در مراحل بعدی زندگی ایجاد می شود. به خصوص با نزدیک شدن به یائسگی، پوست شروع به خشک‌تر شدن می‌کند. همچنین ممکن است در اثر لایه برداری های مکرر پوست خشک شود. مراقبت از پوست خشک باید بسیار ملایم باشد. در طول شستشو، استفاده از پاک کننده های پوست، به خصوص کف کننده ها توصیه نمی شود، آنها چربی ها را از پوست "حذف می کنند".

 

مطلوب است که پاک کننده ها و شوینده های صورت حاوی یک جزء روغنی باشند، همچنین شستشوی صورت با آب داغ توصیه نمی شود، دمای آب باید برای پوست راحت باشد.

 

اگر پوست آنقدر خشک است که ترک هایی ایجاد می شود، باید از کرم هایی با ترکیب غلیظ استفاده کرد تا لایه نازکی روی سطح اپیدرم ایجاد کنند و تعادل آب پوست را حفظ کنند. پارافین و گلیسیرین که از اجزای کمک کننده سریع محسوب می شوند، این عملکرد را به خوبی انجام می دهند، حضور آنها در محصولات مراقبتی مختلف به بازیابی زودهنگام تعادل آب کمک می کند.

 

آبرسانی کافی به پوست نیز مهم است، استفاده از مرطوب‌کننده‌های ملایم، هم بر پایه ژل و هم بر پایه کرم، ضروری است که به مرطوب‌کننده‌هایی که پوست را تحریک نمی‌کنند، برتری دهد. در مورد پوست خشک، اضافه کردن ماهی به رژیم غذایی توصیه می شود که پوست را با اسیدهای چرب امگا 3 تغذیه می کند که به سنتز لیپیدها کمک می کند.

 

انتخاب مراقبت مناسب برای پوست مختلط

 

ویژگی های مراقبت از پوست ترکیبی با ویژگی های آن توضیح داده می شود. توجه ویژه باید به فعالیت تولید چربی در ناحیه T شود. برای تمیز کردن پوست توصیه می شود هفته ای 2 بار با اسکراب ملایم ماساژ دهید. این به شما این امکان را می دهد که کارایی بالاتری نسبت به سایر محصولات مراقبت داشته باشید، زیرا پوست در حال حاضر تمیز است و هر ماده استفاده شده را به خوبی جذب می کند.

 

مرحله دوم، مرحله تغذیه پوست است. استفاده از محصولات مختلف برای قسمت های مختلف پوست صورت ضروری است. به عنوان مثال، در دوره فعال تولید سبوم، استفاده از وسایلی که تولید سبوم را تنظیم کرده و درخشندگی چربی پوست را کاهش می دهد، نشان داده شده است. استفاده از محصولاتی که آبرسانی بالایی به گونه ها و پیشانی می دهند توصیه می شود.

اپیلاسیون با لیزر

مراقبت های ضدچروک پوست

 

با افزایش سن، تعدادی از تغییرات در کل بدن و بر این اساس در لایه های اپیدرم رخ می دهد: متابولیسم کند می شود، بافت ها بازسازی می شوند، مقدار آب کاهش می یابد، که در نهایت منجر به از دست دادن تن می شود.

 

تغییر در تعادل هورمونی نیز بر وضعیت پوست تأثیر می گذارد. رطوبت کمتر حفظ می شود، چین و چروک های کوچک راحت تر ایجاد می شوند. به همین دلیل است که یک برنامه مراقبت از پوست ضد پیری باید جامع باشد، درمان ضد پیری کل بدن را درمان می کند.

 

مداخلات زیر نشان داده شده است:

 

بیورویتالیزاسیون تزریق اسید هیالورونیک

جوانسازی لیزر

جوانسازی نسبی RF

ماساژ صورت

استفاده از رتینوئیک اسید که وظیفه بازسازی سلول های پوست را بر عهده دارد.

 

این اقدامات با هدف بهبود تن و جبران کمبود آب انجام می شود.

 

مراقبت از پوست مشکل دار

 

البته باید از پوست مشکل دار مراقبت ویژه ای کرد. در واقع، هر یک از ما حداقل هر از گاهی با رشد تحریکات و رنگدانه ها مواجه می شویم.

 

کوپروزیس - (قرمزی پوست، موقت یا دائمی، وجود عروق بزرگ شده روی پوست). در صورت بروز این مشکلات باید پوست صورت را با دقت خاصی تمیز کنید، از محصولات بدون ذرات ساینده (جامد) و الکل استفاده کنید. استفاده از محصولات آرایشی برای مراقبت با دستکش های مخصوص آرایشی توصیه می شود.

 

همچنین لازم است از اقدامات حفاظتی استفاده شود، از رفتن به سونا، سونا و حمام آب گرم خودداری شود. انجام مداخلات فتوتراپی (درمان نور)، مزوتراپی (تعریف برخی مواد به پوست) امکان پذیر است.

 

سبوره - اختلال در تولید سبوم. این با افزایش تولید سبوم، لایه برداری پوست، ضخامت لایه بالایی اپیدرم ظاهر می شود. برای تمیز کردن پوست با سبوره، می توانید از قطره های تهیه شده بر اساس اجزای گیاهی استفاده کنید، محصولات حاوی الکل نشان داده نمی شوند. برای بهبود وضعیت پوست می توانید از حمام های معدنی استفاده کنید.

 

آکنه و بثورات قرنیه- بیایید گزینه های درمانی برای درجه خفیف مشکل را مورد بحث قرار دهیم (در صورت مشکلات شدید، درمان پیچیده، از جمله استفاده از آنتی بیوتیک، ممکن است ضروری باشد). در هنگام آکنه، باید به تمیز کردن پوست توجه ویژه ای شود، هر مداخله باید 2-3 دقیقه طول بکشد، علاوه بر این، ارزش وقت گذاشتن بیشتر در مناطق مشکل را دارد. برای تنظیم رنگ پوست، باید موادی را انتخاب کنید که الکل ندارند، می توانید لوسیون ها و تونیک های مبتنی بر بابونه، مریم گلی را مصرف کنید. هفته ای یک بار می توانید ماسک های لایه بردار و خاک رس را انجام دهید که منافذ بزرگ شده را باریک می کند. کارشناسان توصیه می کنند هر چند هفته یکبار پوست را به روش مکانیکی و اولتراسونیک تمیز کنید.

 

هایپرپیگمانتاسیون-اختلال رنگدانه های پوست به دلایل مختلفی از جمله تغییرات سنی رخ می دهد. چندین گزینه برای حل این مشکل وجود دارد، از استفاده از مواد سفید کننده تا مداخلات حرفه ای، به عنوان مثال، لایه برداری نانو. برای سفید شدن پوست صورت نیز می توانید لایه برداری با علامت انجام دهید.

 

مراقبت از پوست در پاییز و زمستان

متخصصان پوست و زیبایی این دوران را ماه های زیبایی می دانند که نمی توان با آن مخالفت کرد.

پاییز و زمستان واقعا بهترین دوره برای مراقبت از پوست است. پس از روزهای آفتابی و گرم تابستان، پوست خشک یا چرب می شود، تشکیلات و نواحی تحریک شده روی پوست مشاهده می شود. همه اینها اجتناب ناپذیر است، زیرا نمی توان از تغییرات شرایط آب و هوایی جلوگیری کرد. با این حال، برای جلوگیری از مشکلات پوستی، می توانیم به درستی از پوست خود مراقبت کنیم و فقط از محصولات مراقبتی با کیفیت استفاده کنیم. 

 

از تونرهای مبتنی بر الکل و پاک کننده های صورت خودداری کنید. از فونداسیون های نرم با بافت کرم استفاده کنید، زیرا پوست را خشک نمی کنند. فوم های پاک کننده صورت حاوی روغن های هیدروفیل گزینه های بسیار خوبی هستند.

 

لایه برداری را فراموش نکنید. برای پوست های چرب هفته ای یکبار و برای پوست های خشک هر دو هفته یکبار لایه برداری کنید. اسکرابرها پوست و منافذ را عمیقا تمیز می کنند. پس از برنزه شدن تابستانی، پوست به اسید نیاز دارد که می توانید از طریق لایه بردارها و کرم های اسیدی دریافت کنید. قبل از لایه برداری اسیدی لازم است با متخصص پوست مشورت کنید و اسیدهای مناسب پوست خود را انتخاب کرده و سپس لایه برداری را انجام دهید. این روش در خانه ممنوع است.

 

پس از روزهای گرم تابستان، باید آبرسانی صورت را نیز افزایش دهید. هفته ای دو بار از ماسک های مرطوب کننده صورت استفاده کنید، به کرم هایی با پایه روغنی تر که حاوی اسید هیالورونیک هستند ترجیح دهید. در کنار کرم های مرطوب کننده از کرم ها و سرم های مغذی نیز استفاده کنید. انتخاب صحیح محصولات مراقبتی با توجه به پوست شما با استفاده مکرر همه مشکلات را حل می کند. 

 

به عنوان مثال مشکل مویرگ های آسیب دیده در روزهای سرد پاییزی رخ می دهد. مویرگ ها رگ های خونی ریزی هستند که از تمام بافت های انسان عبور می کنند. در نتیجه اتساع مویرگ ها، کوپروز رخ می دهد که با بیان آشکار عروق پوستی آشکار می شود. برای جلوگیری از این مشکل استفاده از پمادهای سرد کرم و همچنین کرم های ضد کوپروز توصیه می شود. 

 

در مراقبت از صورت، پوست بدن و دست ها را فراموش نمی کنیم که نیاز به توجه و مراقبت کمتری ندارند. در روزهای سرد پاییز پوست دست خیلی راحت و سریع خشک می شود، پوسته می شود و آسیب می بیند. برای جلوگیری از این امر، همیشه یک مرطوب کننده در کیف خود داشته باشید. در پاییز و زمستان نیز می توانید از کرم های «کرم کره» استفاده کنید، زیرا پوست را بهتر نرم می کنند.

 

اگر می خواهید حتی در پاییز و زمستان عمیق پوستی صاف و زیبا داشته باشید، باید هفته ای دو بار در حین حمام از اسکراب بدن استفاده کنید. با استفاده منظم، پوست را کاملا صاف می کند. استفاده از اسکراب را برای دستان خود نیز فراموش نکنید. حتما بعد از حمام از کرم های مرطوب کننده یا مغذی کره بدن استفاده کنید. 

 

اگر این روش ساده را دنبال کنید در ماه های سرد بدون هیچ مشکلی پوستی صاف و نرم خواهید داشت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۰۱ ، ۱۲:۱۲
ایلیا صمدی نسب

خشکی پوست چیست و به چه علت به وجود می آید؟

و چگونه پوست عالی داشته باشیم؟

 

در چند دهه گذشته، شیوع مشکلات پوستی خشک افزایش یافته است و بیش از 75 درصد از افراد بالای 60 سال از خشکی پوست رنج می برند. پوست به عنوان بزرگترین عضو، در معرض محیط خارجی قرار می گیرد و با نور خورشید، مواد شیمیایی، صابون و شرایط دمایی سخت در تماس است و به عنوان یک صفحه برای محافظت از اندام های داخلی بدن ما عمل می کند. چندین علت دیگر نیز برای خشکی پوست وجود دارد، از جمله بیماری های ژنتیکی و اکتسابی، کمبودهای تغذیه ای، استفاده از برخی داروها و سبک زندگی نامناسب. نباید از این واقعیت غافل شد که عمر طولانی تری داریم و با افزایش سن، عملکرد سد پوستی و غدد چربی کاهش می یابد و منجر به خشکی پوست می شود.

 

خشکی پوست نتیجه کاهش محتوای آب لایه شاخی پوست (لایه خارجی پوست) است. به طور معمول، آب از طریق تبخیر از دست می رود و از لایه های زیرین اپیدرم و درم دوباره پر می شود. عدم تعادل بین عرضه و از دست دادن آب منجر به خشکی پوست می شود. لیپیدها و مشتقات بسیاری از اسیدهای آمینه در لایه شاخی وجود دارد که از دست دادن آب از طریق پوست را تنظیم می کند. آنها عمدتا توسط گرانول های لایه ای در اپیدرم و همچنین غدد چربی تولید می شوند که استرهای استرول را تولید می کنند. این مواد با حفظ فاکتورهای مرطوب کننده طبیعی (NBF) در سلول ها کمک می کنند که به حفظ آب و هیدراته نگه داشتن سلول ها کمک می کند. به طور خلاصه، با از دست دادن آب اپیدرم، پوست پوسته پوسته به نظر می رسد و ترک های کوچک قابل مشاهده است که در امتداد خطوط طبیعی پوست برجسته می شوند. پوست زیروتیک می تواند ملتهب و بسیار خارش کند. خاراندن حاصل می تواند منجر به عفونت و همچنین تشکیل اسکار شود.

 

شرایط ژنتیکی متعددی وجود دارد که منجر به خشکی پوست می شود. ایکتیوز ولگاریس تا حد زیادی شایع ترین است و می تواند از هر 250 نفر 1 نفر را مبتلا کند. خشکی ناشی از این بیماری در اواخر کودکی قابل مشاهده است و به راحتی به عنوان فردی با پوست بسیار خشک کنار گذاشته می شود. کراتوز ولگاریس به عنوان بخشی از این عارضه توصیف شده است و به صورت زبری کاغذ سنباده روی بازوها، اندام های پروگزیمال و در موارد نادر روی صورت ظاهر می شود. این بیماری ناشی از عملکرد نادرست پروتئین فیلاگرین است که بخشی از فاکتور مرطوب کننده طبیعی (NBF) اپیدرم را تشکیل می دهد. سایر شرایط ژنتیکی مرتبط با خشکی پوست شامل ایکتیوز مرتبط با  کمبود استروئید سولفاتاز و چندین مورد دیگر است. اگزمای آتوپیک را نباید فراموش کرد،

 

سایر بیماری‌های رایج که می‌توانند از طریق خشکی پوست ظاهر شوند عبارتند از عفونت HIV، بیماری کلیوی در مرحله نهایی، پرکاری تیروئید، سارکوئیدوز، عدم تعادل هورمونی (مانند یائسگی)، و همچنین جذام و سیفلیس. چندین بیماری خودایمنی دیگر از جمله اسکلرودرمی و سندرم شوگرن وجود دارد که می‌تواند آبرسانی پوست را از طریق از دست دادن عملکرد غدد خاص کاهش دهد. به طور استثنا، سندرم های پارانئوپلاستیک ناشی از بدخیمی داخلی ممکن است منجر به خشکی پوست شود و همیشه باید در کشف چنین شرایطی بسیار مشکوک بود. گاهی اوقات استفاده از رادیوتراپی برای درمان سرطان نیز می تواند منجر به خشکی پوست شود و بنابراین داشتن سابقه خوب می تواند کمک زیادی کند.

 

به غیر از بیماری ها، داروهای مختلفی وجود دارند که می توانند باعث خشکی پوست شوند. شدیدترین آنها ایزوترتینوئین است که منجر به خشکی پوست شدید قابل پیش بینی می شود. این دارو با گیرنده‌های RAR و RXR در پوست کار می‌کند و در نتیجه باعث مهار ترشح سبوم توسط غدد سباسه و همچنین اثر تنظیمی بیشتر روی کراتینوسیت‌ها می‌شود. سایر داروها عبارتند از آنتی آندروژن ها و داروهای کاهش دهنده چربی. چندین مورد دیگر که تأثیر ملایم تری بر روی پوست دارند عبارتند از دیورتیک ها و مسدود کننده های بتا و همچنین برخی از عوامل شیمی درمانی (مهارکننده های EGF).

 

وجود سوءتغذیه در نتیجه عوامل اجتماعی-اقتصادی را نمی توان به عنوان یک علت شایع خشکسالی در جوامع دیگر رد کرد. این بیماری عمدتا کودکان، افراد مسن، الکلی ها و افرادی که از بیماری های مزمن رنج می برند را تحت تاثیر قرار می دهد. کمبود روی و کمبود ویتامین A اغلب در بیمارستان های دولتی یافت می شود. کمبودهای مختلف ویتامین B و همچنین سوء تغذیه پروتئین در سایر کشورهای آفریقایی شایع تر است. اگر علت زمینه‌ای خشکی پوست شناخته شده باشد، می‌تواند به ایجاد یک درمان جامع‌تر کمک کند. پس از درمان، کراتینوسیت ها با NBF خود تمایل دارند عملکرد طبیعی خود را بازیابند و پوست صاف تر به نظر می رسد.

 

در بیشتر موارد، علت خشکی پوست ناشناخته است و بنابراین باید از مرطوب‌کننده‌ها برای درمان خشکی استفاده کرد. در طول دو دهه گذشته، درک بهتر عوامل مرطوب کننده طبیعی (NBF)، سرامیدها و همچنین عملکرد آکواپورین ها در اپیدرم منجر به ایجاد مرطوب کننده های موثرتر شده است. NBF مجموعه ای از ترکیبات محلول در آب است که فقط در لایه بیرونی پوست یافت می شود. آنها تا 20 درصد وزن لایه شاخی را تشکیل می دهند و آب را از جو جذب می کنند و با محتوای آب خود ترکیب می کنند و در نتیجه با وجود قرار گرفتن در معرض عناصر، پوست بیرونی هیدراته می شود. NBF عمدتاً از اسیدهای آمینه آزاد و مشتقات آنها تشکیل شده است. PCA، اسید اوروکانیک (جاذب طبیعی اشعه UV) و نمک های معدنی، شکر، اسید لاکتیک و اوره. اجزای NBF از محصولات تجزیه پروتئولیز پروتئین فیلاگرین به دست می آیند، که پروفیلاگرین را در لایه گرانول آغاز می کند. این ترکیبات در جذب و اتصال آب در کورنئوسیت ها (کراتینوسیت های لایه بیرونی پوست) بسیار موثر هستند و بنابراین به عنوان رقیق کننده عمل می کنند. این فرآیند به خوبی تنظیم شده است و حتی سطوح پایین رطوبت نیز بر عملکرد آن تأثیر نمی گذارد. علاوه بر این، NBF به سلول های قرنیه اجازه می دهد تا فشار اسمزی اعمال شده توسط سیمان داخل سلولی اطراف خود را متعادل کنند. مهم است که غلظت املاح را متعادل نگه دارید تا از هجوم بیش از حد آب جلوگیری شود، همانطور که می توان در پوست چروکیده فردی که بیش از حد طولانی در حمام نشسته است، یا جریان خروجی مشاهده کرد که باعث کوچک شدن قرنیه سلول ها می شود.

 

سرامیدها جزء اصلی ورقه های لایه ای هستند که به چسبندگی قرنیه ها به یکدیگر کمک می کنند. آنها از نظر ساختاری گروهی ناهمگن و پیچیده از اسفنگولیپیدها هستند که مشتقاتی از بازهای اسفنگوزید در پیوند آمیدی با انواع اسیدهای چرب دارند. آنها نقش اساسی در ساختار و حفظ فاکتور نفوذپذیری آب پوست دارند. سرامیدها با سایر اسیدهای چرب و کلسترول تعامل می کنند تا ساختارهای منظمی را تشکیل دهند که در حالت کریستالی یا ژل جامد باقی می مانند که نفوذپذیری کمتری نسبت به غشای سلولی کریستالی مایع دارد. از طریق تحقیقات طولانی مدت، چند بیماری پوستی (اگزمای آتوپیک) یافت شد که در آن سطوح پایین سرامیدها مشاهده شد. بنابراین، اکنون فرمولاسیون های جدیدی وجود دارد که حاوی لیپیدهایی شبیه به سرامیدهای موجود در پوست است که می تواند به بهبود سد پوستی کمک کند.

 

آکواپورین ها (AKP) پروتئین هایی هستند که انتقال آب را از طریق غشای سلولی کراتینوسیت ها تسهیل می کنند. اینها شامل AKP3 مهم است که در احتباس آب در اپیدرم نقش دارد و AKP5 که با ترشح عرق ارتباط دارد. AKP3 که فراوان ترین آنهاست، به انتقال گلیسرول نیز کمک می کند که در آبرسانی پوست انسان نقش دارد. گلیسرول برای متابولیسم لیپیدها در پوست و همچنین تنظیم و تکثیر کراتینوسیت ها مهم است. در نهایت، همچنین تصور می شود که AKP3 برای بهبود زخم، به عنوان یک کانال آب با تسهیل مهاجرت سلولی، و به عنوان یک انتقال دهنده گلیسرول با افزایش تکثیر و تمایز کراتینوسیت ها مهم است. بیان کانال های آبی AKP3 به شدت تحت تاثیر سن و قرار گرفتن در معرض آفتاب مزمن است.

 

بینش عملکرد NBF، سرامیدها و آکواپورین ها منجر به تولید مرطوب کننده های جدید حاوی ترکیبات مشابه با ترکیبات موجود در پوست شده است. آنها با افزایش محتوای آب لایه شاخی و همچنین ایجاد یک سد چربی غیرقابل نفوذ که تبخیر از لایه بیرونی را کاهش می دهد و تجمع آب از لایه های زیرین را افزایش می دهد. این آبرسانی سطح پوست را با صاف کردن برجستگی ها و کاهش درجه پوسته پوسته شدن (از طریق جدا شدن تک تک سلول های قرنیه) صاف می کند. همچنین سطح پوست را صاف، کشسان تر، انعطاف پذیرتر و قابل کنترل تر می کند. مرطوب‌کننده‌های حاوی رقیق‌کننده‌ها، روغن‌های انسدادی یا هر دو به‌طور گسترده در دسترس هستند و فرد می‌تواند با توجه به نیاز خود انتخاب کند.

 

در نهایت، اقدامات ساده دیگری وجود دارد که می تواند به خشکی پوست نیز کمک کند. استفاده از تهویه مطبوع و بخاری در خانه رطوبت هوا را از بین می برد و می تواند خشکی پوست را بدتر کند. باید استفاده از این ها را محدود کرد و همچنین از مرطوب کننده های هوا استفاده کرد. نور خورشید خشکی پوست را تشدید می کند. محافظت خوب در برابر آفتاب تا حدودی کمک می کند. علاوه بر این، لباس‌های تنگ می‌توانند خطر خشکی پوست را افزایش داده و از طریق اصطکاک در هنگام حرکت فرد، خشکی پوست را تشدید کنند. اگرچه حمام روزانه در اکثر جوامع یک امر عادی است، اما استفاده از سورفکتانت ها و صابون چربی های سطح پوست را کاهش می دهد و بر پروتئین پوست تأثیر منفی می گذارد. به همین دلیل، برخی از پزشکان به افراد مسن توصیه می کنند که فقط یک روز در میان استحمام کنند.

 

درک اساسی از پاتوفیزیولوژی خشکی پوست برای همه ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بسیار مهم است. شرح حال کامل و معاینه بیماران جوانتر می تواند علل زمینه ای را نشان دهد. بیماران مسن باید از تغییرات سبک زندگی و استفاده از مرطوب کننده ها بهره بیشتری ببرند. در مناطق مرطوب کشورها استفاده از رقیق کننده ها بیشتر و در مناطق خشک استفاده از مرطوب کننده های انسدادی مفیدتر است. این مرطوب‌کننده‌ها باید بلافاصله بعد از حمام استفاده شوند، زیرا می‌توانند رطوبت باقی‌مانده را ببندند و تسکین طولانی‌مدت ایجاد کنند.

 

 

چگونه پوستی عالی داشته باشیم؟

 

اگر قبلا این سوال را از خود پرسیده اید، حتما به این محتوا علاقه زیادی دارید. داشتن پوستی عالی به معنای اطمینان از سلامت و درخشش پوست است و برای این کار باید اقدامات احتیاطی را انجام دهید که در این مقاله با آن ها آشنا خواهید شد.

 

راز داشتن پوستی عالی چیست؟

برای داشتن پوستی زیبا و بی عیب و نقص باید این مراحل ساده را که در زیر ذکر شده است دنبال کنید:

 

 

همیشه پوست را تمیز نگه دارید و از مرطوب کننده پوست استفاده کنید؛

ارزش هیدراتاسیون؛

ارگانیسم را به همان اندازه هیدراته نگه دارید.

مراقب غذای خود باشید؛

حداقل یک بار در روز پوست خود را بشویید؛

صورت خود را خوب خشک کنید؛

استفاده از ضد آفتاب و ضدچروک پوست؛

آرایش را به خوبی از صورت پاک می کند.

قبل از رفتن به رختخواب آرایش خود را پاک کنید.

اگر به این مراقبت توجه نمی کنید، وقت آن رسیده است که توجه بیشتری داشته باشید، زیرا سلامتی که پوست شما به آن نیاز دارد، بهتر و درخشان تر به نظر می رسد.

 

چگونه از ایجاد جوش در صورت جلوگیری کنیم؟

 

چیزی که مطمئناً هر کسی را آزار می دهد ظاهر شدن جوش های صورت است. اما برای اینکه صورتتان جوش نداشته باشد چه باید کرد؟ این نکات زیر به شما در مراقبت از آن کمک می کند:

 

 

صورت خود را به درستی بشویید؛

داشتن یک رژیم غذایی سالم؛

آب بنوشید؛

هرگز با آرایش نخوابید؛

لایه برداری;

سرمایه گذاری روی کرم های خاص؛

از رتینوئیدهای موضعی استفاده کنید.

سعی کنید به طور مرتب روبالشی را عوض کنید.

 

آیا این درست است که یخ جوش ها را خشک می کند؟

اگر به دنبال راه حلی برای داشتن پوستی عالی هستید، قطعاً کمی از همه چیز خواهید شنید و جملاتی مانند " جوش های خشک یخ" ممکن است یکی از افرادی باشد که در جستجوی راه حل ها بیشتر به آنها گوش خواهید داد. چیزی بیش از یک افسانه نیست.

استفاده از یخ روی صورت خود پس از تمیز کردن پوست یا ایجاد جوش می تواند این حس کاذب را ایجاد کند که رنگ پوست خود را روشن می کنید، زیرا گردش خون در آن ناحیه را کاهش می دهد. اما مراقب باشید: یخ می تواند ناحیه آسیب دیده را بسوزاند و به دلیل اتساع عروق، پوست را بیشتر قرمز کند. اگر چنین چیزی شنیدید فقط نادیده بگیرید.

 

آیا گذاشتن خمیر دندان روی جوش خوب است؟

خمیر دندان جوش یا آکنه اغلب به عنوان راه حلی برای پوست زیبا معرفی می شود. البته باید بدانید که خمیردندان برای استفاده در آکنه (جوش) و هرگونه ضایعه پوستی ساخته نشده است.

 

 

این محصول به هیچ وجه برای پوست مفید نیست و شما همچنان در معرض خطر تحریک پوست هستید. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به دنبال یک متخصص پوست برای درمان این عود و درمان مناسب و موثر برای آکنه خود باشید.

 

آیا شستن صورت با آب سرد خوب است؟

بله. ثابت شده است که آب سرد یا یخ، متحد پوست شماست. ایده آل این است که همیشه صورت خود را با آب سرد بشویید که اثر احیا کنندگی زیادی روی پوست دارد، علاوه بر این که منافذ پوست را می بندد و از داشتن صورت چرب در طول روز جلوگیری می کند.

 

آب برنج روی پوست چه می کند؟

راه حل محبوب دیگر آب برنج است .  هنگامی که آب برنج روی صورت مالیده می شود می تواند به روشن شدن لکه های باقی مانده از آکنه و همچنین در درمان آکنه کمک کند، زیرا چربی پوست را کاهش می دهد.

 

 

اما می‌توانید آن را به بقیه قسمت‌های بدن نیز بمالید، جایی که التهاب و تحریک وجود دارد آب برنج نیز می‌تواند برای اثر تسکین‌دهنده و مرطوب‌کننده استفاده شود.

 

روش صحیح شستن صورت چیست؟

 

شستن صورت یکی از نکاتی است که برای زیباتر و کامل کردن پوستتان به شما ارائه کردیم، اما اگر نمی دانید چگونه این کار را درست انجام دهید، مراحل زیر را دنبال کنید:

 

 

به آرامی محصول را با حرکات دایره ای، با دست یا لوازم جانبی پاک کننده صورت روی صورت بمالید.

سپس با آب فراوان بشویید.

نکته مهم : از شستن صورت با آب داغ خودداری کنید زیرا باعث خشکی آن می شود.

 

آیا می توانید بعد از دوش گرفتن صورت خود را بشویید؟

در اینجا خیلی بستگی به نوع حمام شما دارد. اگر ترجیح می دهید دوش آب گرم بگیرید، شستن صورت خود در حین حمام توصیه نمی شود، زیرا دمای آب به طور کلی بسیار بالاتر از مقدار مشخص شده برای پوست است که می تواند باعث قرمزی و حساسیت بیشتر آن شود.

 

علاوه بر این، آب گرم به کم آبی بدن کمک می کند. اگر حمام شما سرد یا گرم است، می توانید از این فرصت برای شستن صورت خود استفاده کنید و این روال را کاربردی تر کنید.

 

 

هنگام شستن صورت چه کارهایی را نباید انجام داد؟

برخی از افراد هنگام شستن صورت خود مرتکب اشتباهاتی می شوند که اگر می خواهید پوستی بی عیب و نقص داشته باشید باید از آنها اجتناب کنید. در اینجا رایج ترین اشتباهات هنگام شستن صورت آورده شده است:

 

شستشوی بیش از حد - این در واقع رایج ترین اشتباه است (شستن صورت با صابون یا هر محصول دیگری که فکر می کنید اثر را بهبود می بخشد).

استفاده از آب گرم؛

لایه برداری خیلی زیاد؛

بعد از شستشو صورت را مرطوب نکنید؛

صورت خود را به شدت خشک می کنید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۰۱ ، ۱۲:۰۴
ایلیا صمدی نسب

هیالورونیک اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد اسید هیالورونیک چه می دانیم؟ این ماده که به طور فعال در زیبایی استفاده می شود، اثرات مثبت زیادی بر پوست و مو دارد. با این حال، آیا ما به طور کامل می دانیم که مولکول های هیالورون چگونه "کار می کنند" و در کدام مورد آنها بیشترین نتایج را می دهند؟

 

فرمول های آرایشی حاوی مولکول های اسید هیالورونیک دارای اثر مرطوب کنندگی، ضد پیری و تسکین دهنده هستند. این مؤلفه با نفوذ عمیق به سلول‌های پوست و ساختار مو، رطوبت حیاتی را به بافت‌ها می‌رساند و سدی برای حفظ رطوبت ایجاد می‌کند.

 

اسید هیالورونیک چیست، برای چیست و چه فرمول های آرایشی حاوی آن است؟

 

 

 

اسید هیالورونیک چیست؟

در سال 1934، محققان جان پالمر و کارل مایر موفق شدند ماده ای را که قبلاً ناشناخته بود از چشم گاو نر جدا کنند - یک پلی ساکارید که بخشی از بافت همبند است. در مقاله ای که توسط مایر منتشر شد، این ماده "اسید هیالورونیک" نامیده شد (از ترکیب کلمه هیالوس - "زجاجیه" و عبارت "اسید اورونیک").

 

از آن زمان، علم، پزشکی و آرایشی صدها مطالعه انجام داده اند و امکانات متعددی را برای این مؤلفه باز می کنند. همه این مطالعات را در یک مقاله علمی منتشر شده در سال 2009 در مجله بین المللی "خلاصه" کرد. این نه تنها تمام نتیجه گیری های قبلی توسط دانشمندان از نقاط مختلف جهان را خلاصه می کند، بلکه ایمنی مطلق این ماده را برای بدن انسان نیز به رسمیت می شناسد.

 

در ابتدا، این ماده از موجودات با منشاء حیوانی استخراج می شد - عمدتاً خروس. با این حال، علاقه روزافزون به مولکول های هیالورون و پیشرفت در فرآیند علمی و فناوری اولین نتایج را به همراه داشته است. در طی چند دهه، دانشمندان موفق به توسعه فناوری‌هایی برای سنتز مواد با استفاده از باکتری‌هایی شدند که تحت شرایط خاصی قادر به تولید هیالورون هستند.

 

با وجود نام، اسید هیالورونیک یک اسید به معنای معمول نیست. این جزء دارای خاصیت لایه برداری یا حل کنندگی نیست، مانند اسیدهای سالیسیلیک یا گلیکولیک  و قابلیت مرطوب کننده پوست را دارد.

 

 

 

هیالورونیک اسید یک جزء خارجی برای بدن انسان نیست. در اکثر بافت ها وجود دارد و بیشترین غلظت آن در بافت همبند مشاهده می شود. به دلیل وزن مولکولی زیاد، هیالورون مقدار قابل توجهی از رطوبت را حفظ می کند که چندین برابر بیشتر از اندازه مولکول است. به همین دلیل است که وظیفه اصلی این ماده حفظ آب در بافت ها و نقش "روان کننده" مفاصل است.

 

اسید هیالورونیک بهتر از هر جزء دیگر قادر به جذب و حفظ رطوبت است. مولکول اسید ترکیبی از N-acetylglucosamine و اسید گلوکورونیک است. این ماده حاوی مقدار زیادی گروه اکسیژن و هیدروکسیل است که توانایی آن را برای تشکیل پیوندهای هیدروژنی قوی تعیین می کند. در قیاس، هیالورونیک اسید را می توان به راحتی یک اسفنج کوچک نامید که رطوبت را حفظ می کند و به عنوان یک جزء مرطوب کننده منحصر به فرد برای بافت ها و مفاصل عمل می کند.

 

 

 

اما اثرات مثبت هیالورون به هیدراتاسیون ختم نمی شود. این ماده همچنین به عنوان یک ابزار قدرتمند در مبارزه با تغییرات مرتبط با افزایش سن شناخته شده است. چندی پیش، محققان مرکز پوست کارولینای جنوبی یکی دیگر از خواص منحصر به فرد این ماده را کشف کردند - اثربخشی آن در درمان تحریکات و درماتیت سبورئیک.

 

بدن یک فرد با وزن حدود 50 کیلوگرم حاوی تقریباً 10 گرم اسید هیالورونیک است. کمبود یک ماده در بدن منجر به عواقب منفی از جمله موارد آرایشی می شود (پتوز، خشکی و شل شدن پوست، ظاهر شدن چین و چروک). به همین دلیل است که محصولات زیبایی حاوی هیالورون در بین خانم ها بسیار محبوب هستند. ماسک ها ، کرم ها ، سرم ها ، اسانس ها ، شامپوها ، نرم کننده ها برای جبران کمبود اسید طراحی شده اند.

 

فواید اسید هیالورونیک

اثرات هیالورون را نمی توان دست بالا گرفت. برای حفظ زیبایی، سلامت و جوانی پوست، این ماده در هر سنی ضروری است.

 

اسید هیالورونیک در فرمول های آرایشی، افزودنی های خاص و مکمل های غذایی ، برخی از محصولات غذایی یافت می شود.

 

تمام خواص اسید هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است - دانشمندان و متخصصان زیبایی باید بسیاری از جنبه های مهم را کشف کنند. با این حال، محبوبیت این ماده تنها در حال افزایش است، که قبلاً افسانه‌های زیادی در مورد هیالورون ایجاد کرده است. آیا سعی کنیم آن را از بین ببریم؟

 

 

 

افسانه شماره 1. وزن مولکولی زیاد هیالورون اجازه نمی دهد که به لایه های عمیق درم نفوذ کند.

 

این واقعاً همینطور بود - تا لحظه ای که متخصصان زیبایی تکنیکی را توسعه دادند که به شما امکان می دهد مولکول های یک ماده را به قطعات کوچکتر "شکستید". امروزه از اسیدهای با وزن مولکولی کم، متوسط ​​و بالا در فرمول های آرایشی استفاده می شود.

 

اسید با وزن مولکولی بالا واقعاً به سلول‌های درم نفوذ نمی‌کند، با این حال، می‌تواند یک سد محافظ مرطوب‌کننده روی سطح پوست ایجاد کند. اسید با وزن مولکولی کم به اعماق بافت ها نفوذ می کند و در آنجا تمام خواص مفید خود را نشان می دهد.

 

افسانه شماره 2: مصرف خوراکی یک ماده موثر نیست.

 

این جزء به خوبی به عنوان بخشی از مکمل های غذایی و مکمل های غذایی عمل می کند که توسط یکی از مطالعات اخیر ثابت شده است. تحت نظارت دقیق دانشمندان، گروهی از داوطلبان 60-22 ساله روزانه 120 میلی گرم اسید به مدت 3 ماه مصرف کردند که منجر به کاهش شدید چین و چروک دور چشم در تعداد غالب افراد شد.

 

اسید هیالورونیک برای چیست ؟

به حفظ تعادل آب بهینه درم کمک می کند.

تن و کشش بافت ها را افزایش می دهد.

محافظت در برابر آسیب و بازسازی سلول ها؛

تعداد و عمق چین و چروک ها را کاهش می دهد.

اسید هیالورونیک نه تنها بر ظاهر درم، بلکه در کل بدن نیز تأثیر می گذارد. این جزء در غضروف و مفاصل، کره چشم، دریچه های قلب، ریه ها، آئورت وجود دارد. در عین حال 50 درصد در پوست انسان متمرکز است.

 

اسید کار مفاصل را تسهیل می‌کند، آسیب‌ها و زخم‌ها را التیام می‌بخشد، بازسازی می‌کند، سنتز کلاژن و الاستین خود را تقویت می‌کند ، تحویل مواد مغذی را به نقاط درست بدن تسهیل می‌کند.

 

یکی از عملکردهای اصلی پوست انسان یک مانع است. پوست بدن ما را از اثرات مضر محیط و باکتری هایی که روزانه به آنها حمله می کنند محافظت می کند. با گذشت زمان، عملکردهای محافظتی پوست ضعیف می شود و پس از آن اشعه ماوراء بنفش، سموم، سبک زندگی ناسالم و عوامل دیگر آسیب های جبران ناپذیری به درم وارد می کند. عواقب چنین آسیبی چین و چروک، ظاهر احساس خشکی و لایه برداری پوست است.

 

اسید هیالورونیک چگونه با چین و چروک ها مبارزه می کند؟

در طول فرآیند پیری، مقدار هیالورونیک اسید تولید شده توسط سلول های درم به سرعت کاهش می یابد. نتیجه چنین کمبودی از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، ظهور اولین نشانه های پژمرده شدن آن - زبری، لکه های پیری، چین و چروک است.

 

هیالورون یک "نوشیدنی" حیات بخش برای درم ما است. این جزء با افزایش رطوبت در سلول های پوست و تشکیل یک سد نامرئی نگهدارنده آب بر روی سطح آن، صورت را صاف تر و کشسان تر می کند و از بروز تغییرات مرتبط با افزایش سن جلوگیری می کند.

 

اسید هیالورونیک چقدر ایمن است؟

اسید هیالورونیک کاملاً بی خطر است - هم برای استفاده خارجی و هم برای مصرف خوراکی. این ماده ضد حساسیت، بی ضرر برای اجزای بدن، حتی برای استفاده طولانی مدت مناسب است، که توسط آزمایش ها و مطالعات متعدد تایید شده است.

 

چه محصولاتی حاوی اسید هیالورونیک هستند

راه های مختلفی برای تامین مقدار لازم بدن وجود دارد:

 

استفاده از محصولات مراقبت از پوست . ما در مورد کرم ها، سرم ها، اسانس ها و سایر فرمول ها برای مراقبت روزانه از پوست صحبت می کنیم. لوازم آرایشی نرم‌تر و کندتر از تزریق یک ماده به زیر پوست عمل می‌کنند، اما استفاده مداوم از آن نتیجه مؤثر و ماندگاری دارد.

تزریق هایی که به پر کردن کمبود یک ماده در نواحی خاصی از پوست کمک می کند. اصل عمل به این صورت است که ماده زیر پوست در ناحیه دارای چین و چروک معرفی می شود و تاثیر مصرف آن از همان روز بعد محسوس است. این روش به ویژه در صورت وجود چین و چروک، پنجه کلاغی، افتادگی بیضی صورت و استخوان گونه، تیرگی خطوط لب، تغییر در شکل چانه و عدم تقارن صورت مشخص می شود. اسید هیالورونیک که به زیر پوست تزریق می شود، تسکین و خطوط نواحی مشکل را یکنواخت می کند، چین و چروک ها را پر می کند و حجم بافت از دست رفته را بازیابی می کند. تزریق با استفاده از مسکن انجام می شود، دوره طولانی توانبخشی را شامل نمی شود و اثر زیبایی بلافاصله قابل توجه است و 1.5-2 سال طول می کشد.

افزودن مواد غذایی به رژیم غذایی روزانه بله، بله، وجود دارد!

 

 

آبگوشت استخوانی

 

"منابع" اصلی اسید هیالورونیک طبیعی غضروف، استخوان ها و سایر بافت های همبند با منشاء حیوانی است. یک آبگوشت غنی قوی که برای چند ساعت پخته می شود با اجزای مفید - روی، کلسیم، پتاسیم، پروتئین ها، اسیدهای آمینه و اسید هیالورونیک اشباع شده است.

 

 

آسپیک

 

Aspic با قیاس با آبگوشت "کار می کند". استخوان‌ها و بافت‌های همبند حیواناتی که زیربنای آماده‌سازی ظرف هستند، حداکثر با کلاژن و اسید هیالورونیک اشباع شده‌اند. ژله را کمی بیشتر از یک بار در سال سر سفره سال نو بخورید، زیرا این غذا برای پوست، مفاصل و استخوان های ما ضروری است.

 

سیب زمینی

 

محصولات ریشه حاوی غلظت بالایی از نشاسته و منیزیم به طور فعال در فرآیندهای سنتز هیالورونیک اسید در بدن نقش دارند. علاوه بر سیب زمینی، کنگر اورشلیم، سیب زمینی شیرین و سایر سبزیجات نشاسته ای نیز باید در رژیم غذایی گنجانده شود. این غذاها علاوه بر فعال کردن تولید هیالورون، منبع ارزشمندی از ویتامین های B6، A و C، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، پتاسیم و فیبر هستند.

 

محصولات "سبز".

 

سبزیجات و میوه های سبز حاوی مقدار زیادی منیزیم هستند - کاتالیزوری که برای تولید هیالورون در بدن ضروری است. آووکادو، کلم بروکلی، اسفناج، کاهو - یک انبار واقعی زیبایی و جوانی. غذاهای سبز همچنین از سنتز کلاژن حمایت می کنند، التهاب را کاهش می دهند و به مبارزه با تغییرات مرتبط با افزایش سن کمک می کنند.

 

آیا فکر می کنید به اندازه کافی از غذاهای فوق را نمی خورید؟ سعی کنید اسید هیالورونیک را در مکمل های غذایی و مکمل های غذایی مصرف کنید - این یک روش بسیار موثر و کاملا بی خطر است!

 

اسید هیالورونیک یکی از مواد محبوب در آرایش و زیبایی کره ای است. به ترکیبات کرم ها ، ماسک ها، سرم ها، محصولات مراقبت از بدن و مو اضافه می شود. و حتی زمانی که هیالورون جزء اصلی فرمول زیبایی نیست، اغلب به عنوان یک ماده کمکی وجود دارد - به عنوان یک مرطوب کننده عالی و جزء ضدچروک پوست است.

 

لوازم آرایشی حاوی هیالورون دارای اثر مرطوب کنندگی عمیق بر روی درم، کاهش تعداد و عمق چین و چروک ها، مبارزه با پای کلاغی است. با جذب آب، مولکول های پلی ساکارید از از دست دادن رطوبت حیات بخش بافت ها جلوگیری می کند. با این حال، این جزء در آب و هوای خشک یا در طول فصل گرما عملکرد خوبی ندارد. در این صورت، مولکول ها شروع به جذب رطوبت نه از محیط، بلکه از لایه های عمیق درم می کنند که باعث احساس سفتی و لایه برداری پوست می شود.

 

این کاملا صحیح نیست که هیالورونیک اسید را یک جزء ضد پیری بدانیم. این واقعاً با تغییرات مرتبط با افزایش سن مبارزه می کند، اما نه به دلیل خواص خود، بلکه به دلیل فعال شدن تولید کلاژن و الاستین خود در بدن. استفاده از شامپو، شستشو، ماسک با اسید هیالورونیک کمک می کند:

 

رشته ها را به شدت مرطوب کنید، که از آن ظاهری سالم و مرتب به دست می آورند.

بهبود گردش خون و متابولیسم در پوست سر، که رشد مو را فعال می کند.

فرهای آسیب دیده را پس از رنگ آمیزی تهاجمی یا پرم بازیابی کنید.

بهبود فرآیند تولید کراتین؛

تا حدودی مشکل ریزش مو را حل کند.

هیالورون در لوازم آرایشی تزئینی

البته، در لوازم آرایشی تزئینی (محصولات تونال، پودرها، پرایمرها)، اسید هیالورونیک فقط به عنوان یک ماده اضافی عمل می کند و نه جزء اصلی. با این حال، حتی حداقل حضور آن در لوازم آرایشی، درک آرایش توسط پوست را بسیار آسان می کند، که به ویژه برای انواع خشک یا مشکل دار درم مهم است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ اسفند ۰۱ ، ۱۱:۵۵
ایلیا صمدی نسب

روغن نارگیل به عنوان ضد آفتاب؟

اکنون که از سلامتی غبطه‌انگیز برخورداریم، به نظر می‌رسد که باید هر آنچه را که تاکنون به لطف علم کشف شده است زیر سوال ببریم.

 

موارد مزخرفی مانند: اینکه واکسن ها می کشند، داروها سمی هستند، سویا مختل کننده هورمون ها است یا دئودورانت ها باعث سرطان می شوند، برخی از مواردی هستند که همچنان برای توجیه استفاده از لوازم آرایشی بدون کنترل استفاده می شوند و به عنوان لوازم آرایشی خانگی طبقه بندی می شوند.

 

این مانند شیمی درمانی با استفاده از پوست ما (یا کودکانمان) به عنوان گروه کنترل است. این بخشی از یک آیین ذن است  که تا کنون من آن را درک نکرده ام. و اگر چیزی این نوع لوازم آرایشی شبه را داشته باشد، استفاده از روغن های گیاهی برای همه چیز است .

 

آنها را تمیز می کنند، رنگ می کنند، هیدراته می کنند و اکنون اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنند.

 

روغن نارگیل، کنجد یا تمشک بیشترین استفاده را دارند. و اگرچه درست است که روغن‌های گیاهی ممکن است دارای ترکیبات شیمیایی باشند که به تنهایی خاصیت ضد التهابی، ضد میکروبی یا تسکین دهنده دارند، آیا آنها می‌توانند از ما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند؟ من می ترسم که نه. این همه یک داستان بلند است.

 

ترکیب یک روغن گیاهی

ترکیب یک روغن گیاهی بسیار ساده است. دارند:

 

فاز صابونی پذیر 95-99 درصد: اسیدهای چرب به شکل تری گلیسیرید (امگا 3، 6 و 9) و آسیل گلیسرید، غلظتی که بسته به نوع روغن متفاوت است و  تغذیه پوست را تامین می کند. (اطلاعات بیشتر اینجا )

فاز 1-5% غیر صابونی: لیپیدهایی که اسیدهای چرب نیستند (طبیعت ترپنیک)، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین ها (معمولاً ویتامین C، E، K و A).

دومی، کسر غیر صابونی ، به لطف موادی مانند لیمونن به هر روغن بو یا اسانس می دهد و به تنهایی  می تواند خواص "شفابخشی" داشته باشد. همچنین حاوی ویتامین ها و کاروتنوئیدها با خواص آنتی اکسیدانی و فلاونوئیدها است که تا حدی اشعه UV را جذب می کند.

 

 

آیا روغن گیاهی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد؟

غلظت آن در لیپیدهای غیر صابونی و آنتی اکسیدان ها بسیار کم است که نمی توان اثر آنتی اکسیدانی موثر آن را از طریق مسیر موضعی در نظر گرفت. تنها زمانی می‌توان از آن استفاده کرد که کسر غیر صابونی‌سازی را از کسر صابونی‌پذیر استخراج کنیم و دو محلول کاملاً متفاوت به‌دست آوریم:

 

یکی غنی از اسیدهای چرب - تری گلیسیرید، و دیگری در لیپیدهایی که اسیدهای چرب (مانند اسکوالن در روغن زیتون) یا آنتی اکسیدان (مثلاً توکوفرول-ویتامین E) نیستند.

این نوع از لوازم آرایشی معمولاً سطح بالایی دارند، زیرا استخراج و ترکیب مواد غیر صابونی فرآیندی طولانی، خسته کننده و بسیار پرهزینه است. به دست آوردن مقدار کمی نیاز به حجم زیادی از مواد اولیه دارد، بنابراین قیمت بالایی دارد.

 

با این کار ما یک باور رایج دیگر را از بین می بریم: روغن های گیاهی قادر به از بین بردن لکه ها هستند .

 

غلظت آنتی اکسیدان ها به قدری کم است (بسیاری از موارد 1%) که تقریباً غیرممکن است که به عنوان یک عامل رفع رنگدانه عمل کند، خیلی کمتر به عنوان یک ضد آفتاب. اگر روغن گیاهی مناسبی را انتخاب کنیم از نظر تغذیه برای پوست های خیلی خشک یا چرب بسیار جالب هستند، اما نمی توان آنها را درمان های آنتی اکسیدانی در نظر گرفت.

 

آنتی اکسیدان ها چه ربطی به تشعشعات خورشیدی دارند؟

وقتی وبلاگ‌هایی را می‌خوانم که بیان می‌کنند روغن نارگیل به عنوان یک ضد آفتاب عمل می‌کند، همیشه به ظرفیت‌های آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی یا ضد میکروبی آن اشاره می‌شود و مطمئن می‌شود که به لطف همه این خواص، پوست ما در برابر قرار گرفتن در معرض آفتاب آماده و پوشیده است.

 

برای داشتن محافظت بهینه در برابر آفتاب نیاز داریم:

 

فیلترهای خورشیدی (شیمیایی یا فیزیکی): قادر به فیلتر کردن اشعه های UVA و UVB خورشیدی هستند و در کمترین حد ممکن به ما کمک می کنند.

آنتی اکسیدان ها: قادر به خنثی کردن رادیکال های آزاد تشکیل شده (هم در اپیدرم و هم در درم) هستند.

ضدآفتاب ها اساسی هستند و بدون آن ها هیچ محافظت از نور وجود ندارد. متاسفانه، آنها همه کار را انجام نمی دهند و قادر به خنثی کردن رادیکال های آزاد نیستند . مواد آنتی اکسیدانی از دومی مراقبت می کنند.

 

 روغن نباتی چه SPF دارد؟ | آنچه علم می گوید

خوشبختانه برای همه ما، استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک ضد آفتاب نه تنها برای من، بلکه برای جامعه علمی یک ایده دیوانه کننده به نظر می رسد.

 

در این مطالعه اسانس‌های مختلف گیاهی و اسانس آنالیز شدند و مقدار SPF آن‌ها همانطور که در فرمول‌های محافظت از نور خورشید محاسبه می‌شود، محاسبه شد .

 

روغن زیتون روغنی بود که بالاترین SPF را به دست آورد، نه بیشتر و نه کمتر از SPF 7.5 (احتمالاً به دلیل غلظت بالای اسکوالن) و پس از آن روغن نارگیل با SPF 7.1 قرار گرفت. یک فاکتور حفاظتی ناکافی و کاملاً کم در مقابل حداقل توصیه شده توسط WHO:  SPF 15 در مواقع با شاخص فرابنفش پایین (زمستان یا پاییز) .

 

استفاده از روغن نارگیل به عنوان ضد آفتاب در تابستان کاملاً مزخرف است.

 

از سوی دیگر، ما خانواده فلاونوئیدها، پلی فنول ها و  کاروتنوئیدها  را داریم که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده اند و خاصیت ضد لک پوست را نیز دارند. فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌ها در مقایسه با فیلترهای شیمیایی سنتز شده در آزمایشگاه، نرخ محافظت از نور خورشید غیر قابل رغبت دارند، اما اثر محافظت از نور آنها هنوز در حال بررسی است. موادی مانند Apigenin یا Aempherol (فلاونوئیدها) مقادیر SPF را در حدود 25-28 نشان می دهند.

 

توانایی آن برای فعال بودن در برابر اشعه ماوراء بنفش به لطف وجود گروه های کروموفور در ساختار شیمیایی آن است، همانطور که در مقاله فیلترهای شیمیایی یا آلی بحث کردیم.

 

آیا این بدان معناست که روغن های غنی از این مواد به ما محافظت در برابر آفتاب می دهند؟

خیر. به خودی خود و در غلظت هایی که در آنها ظاهر می شوند، اثر محافظت کننده از نور ندارند.

 

یک کرم ضد آفتاب معمولی فرمولی دارد که انواع فیلترها،  شیمیایی و/یا فیزیکی را برای دستیابی به یک فاکتور محافظتی خاص در برابر آفتاب ترکیب می کند. اکسید روی یا تیتانیوم به خودی خود ظرفیت رسیدن به SPF50+ را ندارند و برای کمک به حفاظت بالا به مقداری ترکیب اضافی نیاز داریم.

 

اگر اکنون روغن نارگیل را به عنوان کرم ضد آفتاب در نظر بگیریم، می بینیم که طبق گفته سازنده دارای SPF 7-8 است  و به عنوان ضد آفتاب مفید نیست . اگرچه دارای موادی است که به تنهایی ممکن است خواص محافظت کننده نور خوبی داشته باشند.

 

نتیجه

بنابراین، روغن کنجد، نارگیل یا تمشک به خودی خود محافظت در برابر آفتاب را ندارند. ما به مواد و مواد شیمیایی دیگری نیاز داریم که به محافظت بهینه در برابر آفتاب کمک کنند. از سوی دیگر، ما بحث مقررات و مراقبت های آرایشی را داریم ، حتی زمانی که در مورد محصولات خورشیدی صحبت می کنیم سختگیرانه تر.

 

کلیه محصولاتی که هدفشان محافظت در برابر آفتاب است باید استانداردها را داشته باشند.

 

اکثریت قریب به اتفاق روغن ها در سطح آرایشی به بازار عرضه می شوند، اما نه SPF و نه UVA کنترل نمی شوند ، بنابراین این فاکتور بسته به توزیع کننده متفاوت است و ناشناخته است.

 

در مورد روغن نارگیل یا زیتون بدتر است. به طور معمول ما از روغن هایی استفاده می کنیم که برای مصرف مواد غذایی در نظر گرفته شده است، یعنی هرگز از کنترل های آرایشی عبور نمی کنند . و اگرچه افرادی وجود دارند که به اشتباه می گویند شما نباید چیزی را که هرگز نمی خورید روی پوست خود قرار دهید، حقیقت این است که این چیزی دو طرفه نیست. یک ماسک خانگی لیمو، ماست، لیموترش یا پاپایا حتی می‌تواند برای پوست مفید باشد، مهم نیست چقدر غنی باشد.

 

 

کپسول های ضد آفتاب: چیست و برای چیست؟

  

کپسول های ضد آفتاب مکمل های غذایی هستند که از ترکیبات گیاهی مانند بتاکاروتن، ویتامین ها و عصاره های طبیعی ساخته شده اند که به محافظت از انواع پوست در برابر تابش خورشید کمک می کنند. کپسول های ضد آفتاب یا محافظ های نوری خوراکی، عملکرد اشعه ماوراء بنفش خورشید را خنثی می کنند و همچنین به جلوگیری و ترمیم آسیب های ناشی از تشعشعات مرئی و مادون قرمز از داخل کمک می کنند. علاوه بر این، آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

 

آیا می دانستید که بیش از 50 درصد از اشعه به پوست شما می رسد حتی زمانی که کرم ضد آفتاب استفاده می کنید ؟ استفاده از کرم ضد آفتاب آسان نیست و ممکن است نواحی بدون پوشش مانند گردن، گوش ها، ساعد یا کف پا وجود داشته باشد. همچنین محاسبه مقدار توصیه شده محصول پیچیده است و همیشه آنطور که باید از ضد آفتاب استفاده نمی کنیم. به همین دلیل، کپسول های محافظ نور مکمل مناسبی برای افزایش محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید هستند . این نوع محافظ های نوری خوراکی از همان اولین مصرف موثر هستند .

 

بیش از 50 درصد از اشعه به پوست شما می رسد حتی زمانی که کرم ضد آفتاب استفاده می کنید

 

بنابراین، آیا کپسول های ضد آفتاب جایگزین ضدآفتاب هستند؟ نه! محافظت از نور دهان مکملی برای دستیابی به محافظت کامل تر است. استفاده از ضد آفتاب خوراکی همراه با ضدآفتاب های موضعی، محافظت پوست در برابر نور خورشید را چند برابر می کند. علاوه بر این، این محصولات به طور موثرتری از آسیب های ناشی از نور خورشید مانند التهاب پوست به دلیل رادیکال های آزاد، سوختگی، لکه های ناشی از آفتاب ، پیری زودرس پوست و سایر مشکلات عمده جلوگیری می کنند.

 

محافظت از نور دهان چگونه عمل می کند؟

کپسول های ضد آفتاب از اولین بار مصرف اثراتی دارند، اثربخشی و ایمنی که توسط مطالعات علمی تایید شده است.

 

به طور خاص، محافظت از نور دهان در برابر اشعه ماوراء بنفش (مسئول قرمزی و التهاب پوست، پیری نور و آسیب مستقیم به DNA سلول‌های پوست)، اشعه مادون قرمز (که در پیری پوست نقش دارد) و نور مرئی (که ظاهر لکه‌ها را افزایش می‌دهد) عمل می‌کند .

 

محافظت در برابر آفتاب برای کل خانواده

 

علاوه بر این، کپسول های محافظت از نور قرمزی پوست ناشی از نور خورشید را به تاخیر می اندازند و آسیب های ناشی از اشعه های خورشید را کاهش می دهند، زمانی که ما فقط از محافظ نور خورشیدی موضعی مانند اسپری ها، لوسیون ها، کرم ها یا موس استفاده می کنیم، از سد پوست عبور می کنند.

 

مزایای ضد آفتاب خوراکی

فرمت شفاهی و فناوری موجود در این محصولات دارای مزایای زیر است:

 

آنها به افزایش محافظت در برابر نور خورشید در افراد مبتلا به روزاسه، ملاسما و درماتیت آتوپیک کمک می کنند زیرا تابش خورشیدی می تواند این بیماری ها را بدتر کند. در مورد آکنه ، محافظت پیشرفته نیز مهم است، زیرا آفتاب، اگرچه می تواند احساس بهبودی کاذب ایجاد کند، اما اثر بازگشتی دارد و باعث ایجاد علائم کوچک روی پوست می شود. علاوه بر این، افرادی که پوست آتوپیک دارند نیاز به محافظت مداوم دارند.

آن‌ها در افراد مبتلا به ویتیلیگو و پسوریازیس که نیاز به آفتاب گرفتن دارند، به یک قرار گرفتن کنترل‌شده دست می‌یابند، اما به روشی ایمن و در عین حال محافظت صحیح در برابر آفتاب.

آنها به دلیل داشتن ویتامین و آنتی اکسیدان، عملکرد رادیکال های آزاد را کاهش می دهند و از ایجاد لکه ها جلوگیری می کنند.

کپسول های محافظ خوراکی از همان اولین مصرف تاثیر دارند

 

آنها ظاهر پوست را بهبود می بخشند زیرا با تقویت تولید کلاژن و الاستین در برابر ظاهر چین و چروک، خطوط بیان و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست عمل می کنند.

مدل های مختلفی در بازار داروخانه های پوستی وجود دارد که برای انواع پوست از جمله کودکان که پوست حساس تری نسبت به عوامل خارجی مانند آفتاب دارند و نسبت به بزرگسالان نیاز به محافظت بیشتری دارند، قابل استفاده است.

برای ورزشکارانی که علاوه بر مشکلاتی که در استفاده از کرم‌های ضد آفتاب دارند، به اثر تعریق، تماس با آب یا حوله اضافه می‌شوند که باعث می‌شود محافظت از نور موضعی به سرعت اثر خود را از دست بدهد و پوست بیشتر در معرض تابش خورشید قرار گیرد، ایده‌آل است. بنابراین، باید به خاطر داشته باشید که کرم را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید و برای محافظت بهتر از کپسول های خورشیدی استفاده کنید.

محافظت در برابر آفتاب هنگام ورزش

 

انواع کپسول ضد آفتاب

محافظ نوری دهان دارای یک فرمول مشترک است که هدف آن جلوگیری، خنثی کردن و ترمیم آسیب ناشی از تابش خورشید است. با این حال، تغییراتی در فرمول آن وجود دارد که با نیازهای مختلف سازگار است:

 

کپسول های محافظ ویتامین D برای افراد مبتلا به کمبود یا بیماری پوستی.

کپسول های محافظ مخصوص برای جلوگیری از لکه های خورشیدی .

 ضد آفتاب برای کودکان .

کپسول های محافظ برای افرادی که فعالیت های خارج از منزل مانند ورزشکاران انجام می دهند .

کپسول های محافظ با بتاکاروتن برای افزایش برنزه شدن پوست .

محافظت از نور خوراکی : چه زمانی آن را مصرف کنیم؟

متخصصان بهداشت مصرف کپسول های محافظ نوری خوراکی را همیشه به عنوان مکمل کرم ضد آفتاب در طول سال توصیه می کنند.

 

عملکرد آن از اولین دوز باعث می شود پوستی سالم داشته باشید که هم در ماه های تابستان که درجه حرارت بالاتر است و هم در بقیه ایام سال از تابش خورشید محافظت می کند، زیرا حتی در روزهای ابری اشعه خورشید به پوست نفوذ می کند. بنابراین، مصرف کپسول های ضد آفتاب خوراکی در موارد زیر توصیه می شود:

 

پوست حساسی دارید یا از نوعی بیماری پوستی رنج می برید.

شما پوست سالمی دارید، اما سابقه سرطان پوست در خانواده شما وجود دارد.

شما می خواهید از بروز لکه ها و پیری پوست جلوگیری کنید.

کودکان چهار ساله که باید از پوست خود محافظت کنند.

شما هم در ساحل و هم در کوه در معرض تابش خورشید هستید.

آیا نوعی فعالیت در فضای باز انجام می دهید؟

این امکان را ندارید که کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید.

تعریق بیش از حد، تماس با حوله یا در طول حمام مداوم که ضد آفتاب را پاک می کند، وجود دارد.

شما از داروهای حساس به نور استفاده می کنید، یعنی داروهایی که سد پوستی را در برابر عوامل خارجی نفوذپذیرتر می کنند.

نحوه مصرف کپسول آفتاب

برای دستیابی به اثربخشی بیشتر، توصیه می شود کپسول های خورشیدی را طبق دستورالعمل سازنده مصرف کنید. به عنوان یک قاعده کلی، توصیه می شود که ضد آفتاب خوراکی نیم ساعت قبل از قرار گرفتن پوست در معرض تابش خورشید ، یک بار در روز و ترجیحا با آب مصرف شود .

 

در مورد زمان استفاده از محافظت از نور، متخصصان اصرار دارند که باید همراه با کرم ضد آفتاب در طول سال استفاده شود، زیرا کپسول های متنوع امکان محافظت پیشرفته را در هر زمان از سال و برای کل خانواده فراهم می کند.

منبع:آراگیراشاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۰۱ ، ۲۳:۴۸
ایلیا صمدی نسب

ساخت ضد آفتاب طبیعی

 

در این مقاله نحوه ساخت کرم ضدآفتاب به روش طبیعی و صد در صد عاری از سموم را توضیح خواهیم داد، همچنین در مورد نور خورشید و تأثیر آن بر پوست، عواقب آن بر سلامتی و نحوه جلوگیری از آن صحبت خواهیم کرد. آنها برای بهره مندی از اثرات مفید خورشید، استفاده از داروهای ضد آفتاب، که مواد آرایشی با فیلترهای ضد آفتاب هستند، کاملاً ضروری است که وظیفه آنها محافظت از پوست در برابر اثرات مضر اشعه خورشید است.

 

نور خورشید اثرات مفید زیادی بر بدن ما دارد:

 

سنتز ویتامین D را تقویت می کند که به تثبیت کلسیم در استخوان ها کمک می کند.

غده صنوبری را تحریک می کند تا "تریپتامین" تولید کند، مواد شیمیایی که خلق و خوی ما را بهبود می بخشد.

بسیاری از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس، درماتیت سبورئیک و آکنه را بهبود می بخشد.

 

اما مسئول اختلالات مختلفی مانند چین و چروک، پوسته پوسته شدن، خشکی، پرپیگمانتاسیون و سرطان پوست نیز می باشد.

 

تابش خورشیدی

خورشید یک سری تابش از خود ساطع می کند که بر اساس طول موج آنها طبقه بندی می شوند.

تابش الکترومغناطیسی خورشید به دو دسته اشعه مادون قرمز (IR)، نور مرئی (VIS) و اشعه ماوراء بنفش (UV) تقسیم می شود.

گرما بخشی از تشعشعات مادون قرمز است که با چشم انسان قابل رویت نیست و توسط همه اجسام داغ تابش می شود.

نور مرئی دارای طول موجی است که چشم به آن حساس است و به ما اجازه می دهد اشیا را روشن ببینیم.

 

اشعه ماوراء بنفش به ترتیب کاهش طول موج و افزایش انرژی به سه باند مجزا تقسیم می شود (طول موج های کوتاهتر انرژی بیشتری دارند):

 

اشعه ماوراء بنفش A

 

اشعه UVA حدود 90 تا 95 درصد از کل تابش UV را تشکیل می دهد.

 

UVA برای برنزه شدن بیشتر از ایجاد اریتم (تحریک و قرمزی پوست) موثر است.

 

اشعه UVA تولید ویتامین D3 را افزایش می دهد و تیره شدن رنگدانه ملانین را تشدید می کند و به برنزه شدن کمک می کند.

 

توانایی آن در تولید اریتم بسیار ضعیف است، اما از آنجایی که قدرت بیشتری برای نفوذ به پوست دارد، واکنش های حساسیت به نور و کم آبی ایجاد می کند. پوست خشک خیلی قابل ارتجاع نیست و می تواند انواع مختلفی از واکنش های آلرژیک و ضایعات در سلول های سطحی ترین لایه (کراتینوسیت ها) را متحمل شود که می تواند تخریب شده و ضایعات پیش سرطانی، اگزما و پوسته ها ایجاد کند.

 

اشعه UVB

 

اشعه های UVB تا حدی توسط لایه اوزون جذب می شوند، به اندازه اشعه UVA به پوست نفوذ نمی کنند اما عامل اصلی آفتاب سوختگی هستند.

 

اشعه UVB می تواند به پوست نفوذ کند، از کل لایه اپیدرم عبور کند و به درم پوست انسان نفوذ کند.

 

قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه UVB باعث تحریک و آفتاب سوختگی می شود. در افراد مسن تر و پوست روشن، اریتم UVB می تواند پایدار باشد و چند هفته طول بکشد.

 

هر دو تابش UVA و UVB می توانند باعث آفتاب سوختگی، واکنش های پیری نوری، تحریک و التهاب شوند.

 

پرتو فرابنفش C

 

اشعه UVC اگرچه بالاترین انرژی است و بیشترین پتانسیل آسیب پوستی را دارد، اما تا حد زیادی توسط لایه اوزون جو جذب می شود و در حالت عادی به سطح زمین نمی رسد و در نتیجه باعث آسیب پوستی نمی شود. اما با از بین رفتن لایه اوزون، می تواند باعث آسیب به افرادی شود که در عرض های جغرافیایی نزدیک به قطب های زمین زندگی می کنند.

 

این طول موج ها دارای قدرت میکروب کشی زیادی هستند که برای حیات روی زمین کشنده است. اشعه UVC می تواند تا عمق تقریباً 60-80 میکرومتر به پوست نفوذ کند و به مولکول های DNA آسیب برساند و باعث آفتاب سوختگی و پیری زودرس پوست شود.

 

محافظت در برابر آفتاب بر روی پوست

 

پوست یک مکانیسم طبیعی برای محافظت از خود در برابر تابش خورشید دارد و یک رنگدانه محافظ که ملانین است تولید می کند.

 

رنگ پوست به دلیل یک سری رنگدانه ها مانند ملانین، کاروتن و هموگلوبین است. ملانین در ملانوسیت ها تولید می شود که در سراسر لایه پایه اپیدرم پراکنده هستند.

 

ملانوسیت های اپیدرم مسئول تولید و انتشار ملانیت در اثر تحریک نور خورشید هستند.

 

حدود 10 روز در معرض نور خورشید قرار گرفتن طول می کشد تا سنتز ملانین به اوج خود برسد و به همین دلیل است که افراد با پوست روشن در چند روز اول دچار آفتاب سوختگی می شوند.  زنان با پوست تیره نیز ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند، اما نسبت به زنان با پوست روشن بیشتر محافظت می شوند زیرا تعداد ملانوسیت ها بیشتر است.

 

محافظ های نوری

اغلب، میزان تشعشعاتی که به پوست می رسد از ظرفیت محافظتی آن فراتر می رود و باعث آفتاب سوختگی می شود، بنابراین محافظت بیشتری لازم است. این محافظت توسط کرم های ضدآفتاب، که موادی هستند که تشعشعات خورشیدی را فیلتر می کنند و از پوست در معرض نور خورشید محافظت می کنند، ارائه می شود.

 

این محصولات باید اجازه برنزه شدن ملایم را بدهند و از تابش UVB جلوگیری کنند و در عین حال رنگدانه طبیعی تولید شده توسط اشعه UVA را ایجاد کنند.

 

 

با توجه به نحوه عمل آنها به موارد زیر طبقه بندی می شوند:

 

فیزیکی: در برابر تشعشعات خورشیدی غیرقابل نفوذ هستند، با انعکاس و پراکندگی نور خورشید عمل می کنند. آنها طیف وسیعی دارند و بر روی اشعه ماوراء بنفش، مرئی و مادون قرمز عمل می کنند. آنها به عنوان "اثر صفحه" شناخته می شوند و برای جلوگیری از اریتم و برنزه شدن استفاده می شوند. متداول ترین آنها اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم هستند.

 

مواد شیمیایی: با جذب اشعه ماوراء بنفش خورشید عمل می کنند. آنها انرژی فرود را جذب می کنند و آن را به نوع دیگری از انرژی با طول موج متفاوت تبدیل می کنند که برای پوست بی ضرر است.

 

معایب اصلی مواد شیمیایی ضد آفتاب، اختلالات هورمونی و واکنش آلرژیک است. برخی از کرم های ضد آفتاب شیمیایی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، مانند استروژن در بدن عمل می کنند، باعث اختلالات هورمونی، اختلال در اسپرم می شوند و می توانند باعث اندومتریوز شوند. آنها در لوازم آرایشی طبیعی استفاده نمی شوند.

 

 بیولوژیکی: آنتی اکسیدان هایی هستند که از تشکیل رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند و سیستم ایمنی پوست را تقویت می کنند. آنها بیشتر و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و ویتامین های A و E بیشترین استفاده را به شکل استات یا پالمیتات دارند.

 

فاکتور محافظت در برابر آفتاب

کارایی یک کرم ضد آفتاب به طور کلی با فاکتور محافظت از آفتاب (SPF) بیان می‌شود که به عنوان انرژی UV مورد نیاز برای تولید حداقل اریتم (MED) روی پوست محافظت‌شده، تقسیم بر انرژی UV مورد نیاز، به سختی قابل درک، اما در محدوده‌های واضح، بیان می‌شود. برای تولید MED روی پوست محافظت نشده

 

برای تعیین ظرفیت محافظتی یک کرم ضد آفتاب، پرکاربردترین روش فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) است که نسبت بین DME یک فرد تحت درمان با عامل محافظتی مورد مطالعه و DME آن بدون محافظ است:

 

SPF = پوست محافظت شده با DME / پوست محافظت نشده DME

 

هر چه SPF بالاتر باشد، محصول در جلوگیری از آفتاب سوختگی موثرتر است.

 

 SPF نشان داده شده روی لوازم آرایشی فاکتورهای دیگری مانند تعریق، استفاده نادرست محصول، شدت تابش و محل قرار گرفتن در معرض نور خورشید را در نظر نمی گیرد.

 

بر اساس روش COLIPA، ضد آفتاب ها بر اساس فاکتور محافظتی در برابر نور خورشید (SPF) به چند نوع یا دسته تقسیم می شوند:

 

لوازم آرایشی طبیعی

فاکتور بسیار مهم دیگری که باید در نظر گرفت درصد کاهش اشعه ماوراء بنفش ناشی از اثر ضد آفتاب هایی با اعداد SPF مختلف است.

 

لوازم آرایشی طبیعی

این بدان معنی است که مفهوم ضد آفتاب SPF 15 یا 16 به SPF 30 یا 32 دو برابر محافظت نیست، بلکه فقط حدود 3٪ بهبود یافته است و به یاد داشته باشید که این مقادیر در آزمایشات آزمایشگاهی تعیین شده است که مقدار استفاده از آن بسیار زیاد است. بالاتر از حد معمول استفاده می شود، بنابراین این مقدار فقط یک مرجع است.

 

درصد کاهش تابش با SPF بیشتر از 20 به طور قابل توجهی افزایش نمی یابد، به همین دلیل است که یک ضد آفتاب با SPF 15 یا 20 کافی در نظر گرفته می شود زیرا بین 90٪ تا 95٪ فیلتر می کند . با این حال، باید به خاطر داشته باشیم که SPF فقط مربوط به اریتم UVB است و مشخص است که محافظ‌هایی با SPF بالا، علاوه بر اریتم، سایر اعمال ناشی از تشعشعات را مسدود می‌کنند.

 

ضد آفتاب های طبیعی

در تهیه ضدآفتاب های ارگانیک، مواد طبیعی باید انتخاب شده و با مقررات ECOCERT و کشوری که در آن توزیع می شود، مطابقت داشته باشد.

 

روند این است که این محصولات دارای یک فاکتور حفاظتی فزاینده باشند. ساخت کرم‌های طبیعی با فاکتورهای محافظت در برابر نور خورشید یک چالش در لوازم آرایشی طبیعی است زیرا فیلترهای شیمیایی به دلیل اثرات سمی آنها بر روی پوست منتفی هستند. به همین دلیل است که اکثر محصولات ضد آفتاب طبیعی با فیلترهای فیزیکی ساخته می شوند.

 

ضد آفتاب های فیزیکی

اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم بیشترین استفاده را در لوازم آرایشی طبیعی دارند و گاهاً مثل یک ضدلک پوست عمل می کنند.

 

آنها را می توان به صورت پودر غیر نانو ذرات ترکیب کرد یا در روغن های طبیعی یا مصنوعی مختلف که توسط آزمایشگاه های مختلف پیش فرآوری شده اند پراکنده شد.

 

اگر اکسیدهای مورد استفاده به صورت پودر حجیم باشند، تا زمانی که آزمایش های مربوطه انجام نشود، تشخیص SPF که محصول خواهد داشت دشوار خواهد بود.

 

مخلوط های از پیش ساخته شده دارای چندین مزیت هستند:

 

SPF را می توان بر اساس دوز محصول در فرمول تعیین کرد (تست قبلاً توسط سازنده انجام شده است).

 

پایداری بیشتری دارند و آگلومرا تشکیل نمی دهند.

 

- ظاهر نهایی محصول و توسعه پذیری آن را بهبود می بخشند.

 

- سفید کننده نیستند.

 

 نکته منفی این است که آنها گران هستند و برخی از آنها به سختی به دست می آیند.

 

یک محافظ نور طبیعی چگونه باید باشد؟

یک ضد آفتاب ایده آل باید از پوست در برابر اشعه های UVB و UVA محافظت کند، رادیکال های آزاد را از بین ببرد، حاوی مواد فعالی باشد که سیستم های ترمیم DNA را تحریک می کند و ایمن و پایدار باشد.

 

- یک ضد آفتاب خوب باید چند شرط را داشته باشد:

 

نباید سمی باشد، نه کومدون زا و نه آلرژی زا و دارای پایداری خوب در برابر عوامل خارجی مانند نور (فوتوپایداری) و گرما (قابلیت حرارت) باشد.

 

اینکه دارای فاکتور محافظتی موثر در برابر آفتاب سوختگی باشد.

 

از نظر آرایشی پایدار باشد، لک نشود و بتوان آن را به انواع لوازم آرایشی (کرم، روغن، لوسیون و ...) اضافه کرد.

 

- ضدآب. هنگام تماس با محیط مرطوب (حمام کردن در استخر یا دریا یا عرق کردن) باید بتواند روی پوست باقی بماند. این امر با افزودن آن به لوازم آرایشی ضد آب و غیر قابل شستشو حاصل می شود.

 

انواع مقاومت در برابر آب:

 

مقاوم در برابر آب (مقاوم در برابر آب). زمانی که کرم ضد آفتاب پس از 40 دقیقه ماندن در آب، ظرفیت محافظتی خود (SPF) خود را از دست نداده باشد.

 

- ضد آب (Waterproof)، زمانی که بیش از 80 دقیقه در آب باشد.

 

مراحلی که باید برای فرموله کردن لوازم آرایشی ضد آفتاب انجام دهید

لوازم آرایشی طبیعی

تمام ترکیبات مورد استفاده در ساخت ضدآفتاب ها باید با کنترل های ضروری برای پایداری نور، سمیت، تراتوژنیک، تحریک و غیره مطابقت داشته باشند. غلبه بر آن دشوار است، بنابراین تعداد مولکول های مجاز بسیار کم است.

 

مواد اولیه ضد آفتاب عبارتند از:

 

- ضد آفتاب هایی که از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می کنند.

 

- سورفکتانت ها برای امولسیون کردن فازهای آبی و روغنی.

 

روغن ها و کره های نرم کننده که پوست را تغذیه و نرم می کنند.

 

- مرطوب کننده برای جلوگیری از خشکی پوست در برابر گرما.

 

- آنتی اکسیدان هایی که اثر رادیکال های آزاد را کاهش می دهند.

 

- نگهدارنده هایی که از آلودگی محصول جلوگیری می کنند.

 

- اصلاح کننده های pH برای دستیابی به مقدار pH بین 4 تا 5.5.

 

قوام دهنده و تثبیت کننده هایی که محصول را یکدست و پایدار نگه می دارند.

 

عطرهایی که رایحه خوبی به محصول می دهند.

 

انواع محصولات ضد آفتاب

یکی از ویژگی های ضد آفتاب مقاومت در برابر آب است.

 

مقاومت در برابر آب را می توان با موارد زیر بدست آورد:

 

تولید محصولات کاملاً بدون آب مانند روغن های خورشیدی.

از طریق امولسیون بدون آب، دافع آب.

باید در نظر داشت که مقاومت در برابر آب نیز هنگام استفاده از محصول باید حس خوبی داشته باشد که نمی تواند انسداد، سنگین یا چسبنده باشد. علاوه بر این، محافظ‌های ضد آب باید الزامات ECOCERT را برآورده کنند، یعنی از روغن‌های گیاهی تایید شده و اکسیدهای روی و تیتانیوم غیر نانوذره استفاده کنند.

 

 

 

محصولات بی آب

 

آنها به عنوان ضدآفتاب های ضدآب مزایای زیادی دارند. از آنجایی که حاوی امولسیفایر نیست، لایه روغن همراه با ضد آفتاب برای مدت بیشتری روی پوست باقی می ماند.

 

نکته منفی این است که آنها خیلی محبوب نیستند زیرا می توانند لباس ها را لکه دار کنند، احساس چربی کنند و پوست را براق کنند.

 

کرم‌های ضد آفتاب بدون آب معمولاً به شکل اسپری، آئروسل یا چوب استفاده می‌شوند که برای محافظت از نواحی خاصی مانند صورت یا لب‌ها یا افرادی که پوست خشک دارند، استفاده می‌شوند.

 

برای اینکه ذرات فیلتر جدا نشوند، مواد معلق مانند سیلیس یا غلیظ کننده های چرب مانند موم بلینا به آن اضافه می شود.

 

 

 

امولسیون های W/O

 

این نوع محصولات این مزیت را دارند که به سختی از روی پوست پاک می شوند. علاوه بر این، این سیستم ها سازگاری خوبی با پوست نشان می دهند و اجازه تبخیر معمولی عرق را می دهند.

 

این امولسیون‌ها عموماً با استفاده از غلیظ‌کننده‌های فاز روغنی تثبیت می‌شوند که در برابر آب مقاومت می‌کنند، مانند الکل‌های چرب (cetostearyl، palmitic، cetyl al...)، شورتنینگ‌ها و موم زنبور عسل.

 

 

 

میله ها

 

این پمادها این امکان را به محصول می دهند تا در نواحی کوچکی از بدن مانند لب ها، بینی و گوش ها استفاده شود. آنها محصولات ضد آب هستند.

 

تهیه کرم ضد آفتاب

لوازم آرایشی طبیعی

پیچیدگی

طرز تهیه: در بن ماری

 

شیشه A

 

مواد را مخلوط کرده و رزرو کنید.

 

شیشه B

 

مواد را مخلوط کرده و در بن ماری با دمای 70 درجه سانتیگراد قرار دهید.

 

شیشه سی

 

مواد را مخلوط کرده و به حمام آب نیز ببرید.

 

وقتی کره و زیتون آب شدند، لیوان ها را از حمام خارج کنید.

 

صبر کنید تا دما به 50 درجه سانتیگراد کاهش یابد.

 

PH لیوان A را روی 5.5 تنظیم کنید و مواد نگهدارنده را اضافه کنید.

 

لیوان A + B

 

لیوان A را به B اضافه کنید و هم بزنید تا آدامس هیدراته شود.

 

در حالی که به شدت هم می زنید، A + B را به C اضافه کنید. ویتامین را اضافه کنید.

 

هر از چند گاهی به هم زدن ادامه دهید تا به دمای اتاق برسد.

 

این کرم ها نیاز به تکان دادن خوب دارند.

 

در یک بطری با پمپ دوز بسته بندی کنید.

 

خواص آرایشی

این کرم ضد آفتاب است. تا زمانی که تست‌ها انجام نشوند، نمی‌توانید دقیقاً بگویید چه FPS دارد.

 

 

اثر سفید کننده

 

در این غلظت از اکسید روی، اثر سفید کنندگی خفیف است، اما در پوست های تیره بیشتر قابل مشاهده است. برای جلوگیری از این امر، می‌توانیم یک رنگدانه قهوه‌ای اضافه کنیم که اثر صفحه را کاهش نمی‌دهد، اما سفید شدن اکسید روی را پنهان می‌کند.

منبع:آراگیراشاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۰۱ ، ۲۳:۴۲
ایلیا صمدی نسب

آنتی اکسیدان ها در محافظت از نور، آیا واقعا کار می کنند؟

 

هنگامی که از آنها پرسیده می شود که آیا آنتی اکسیدان ها به عنوان ضد آفتاب عمل می کنند، اکثر متخصصان پوست امیدوارند بدانند که آیا آنها قادر به جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش هستند یا اینکه آیا فاکتور محافظت از خورشید (SPF) ضدآفتاب های موضعی را افزایش می دهند. مفهوم محافظت از نور به قدری با استفاده از محافظ های نوری موضعی مرتبط است که گاهی اوقات به عنوان مترادف آن درک می شود و توجه نمی شود که اثرات مضر تابش خورشیدی علاوه بر اریتم، تغییرات ایمنی، آسیب DNA، فعال شدن پروتئین های استرس، افزایش گونه های فعال اکسیژن (ROS) و کاهش کارایی سیستم های آنتی اکسیدانی.

 

مقایسه میزان محافظت بین محافظ های نوری موضعی و آنتی اکسیدان ها در رابطه با SPF اشتباه است، زیرا سطح عملکرد آنها در محافظت از نور بسیار متفاوت است. SPF بر اساس توانایی جلوگیری از اریتم پس از استفاده از یک ماده خاص محاسبه می‌شود و برای اندازه‌گیری اثربخشی ضدآفتاب‌های موضعی استفاده می‌شود که اساساً با مسدود کردن اثرات اشعه ماوراء بنفش B، که بیشترین اریتمات را دارد، عمل می‌کنند. با این حال، آنتی اکسیدان ها با متوقف کردن یا ترمیم فرآیندهای اکسیداتیو مانند پراکسیداسیون لیپیدی، تغییر پروتئین های ساختاری و آسیب DNA که اساساً توسط اشعه UVA ایجاد می شوند، عمل می کنند و ظرفیت مسدود کنندگی آنها در برابر اشعه UVB بسیار محدود است و بنابراین نمی توانند از ظهور اریتم جلوگیری کنند. بنابراین اثربخشی آنها را نمی توان با SPF اندازه گیری کرد، که حداقل است. این واقعیت رد نمی کند که آنتی اکسیدان ها به عنوان یک محافظ نوری به معنای وسیع کلمه عمل می کنند، اگر به عنوان چنین ماده ای از آسیب پوستی ناشی از نور جلوگیری کند، زیرا آنها از پوست در برابر فرآیندهای سلولی و مولکولی میانی که برای آن مضر هستند محافظت می کنند و در جایی که ضد آفتاب های موضعی با SPF بسیار بالا نمی توانند عمل کنند. اگر در نظر بگیریم که میزان اشعه UVA که دریافت می کنیم 10 برابر بیشتر از UVB است، اهمیت آن بیشتر می شود. زیرا آنها از پوست در برابر فرآیندهای سلولی و مولکولی میانی که برای آن مضر هستند محافظت می کنند و در جایی که ضد آفتاب های موضعی با SPF بسیار بالا نمی توانند عمل کنند. اگر در نظر بگیریم که میزان اشعه UVA که دریافت می کنیم 10 برابر بیشتر از UVB است، اهمیت آن بیشتر می شود. زیرا آنها از پوست در برابر فرآیندهای سلولی و مولکولی میانی که برای آن مضر هستند محافظت می کنند و در جایی که ضد آفتاب های موضعی با SPF بسیار بالا نمی توانند عمل کنند. اگر در نظر بگیریم که میزان اشعه UVA که دریافت می کنیم 10 برابر بیشتر از UVB است، اهمیت آن بیشتر می شود.

 

استرس اکسیداتیو

در موجودات زنده هوازی، فرآیندهای اکسیداتیو در نتیجه مصرف طبیعی اکسیژن ایجاد می شود. این معمولاً در پایدارترین شکل خود است، اما شرایط خاصی مانند مصرف تنباکو یا الکل، فرآیندهای التهابی، پرتوهای یونیزان، و به ویژه اشعه ماوراء بنفش، می‌توانند ROS تولید کنند که بسیار واکنش‌پذیر هستند و می‌توانند از طریق مکانیسم اکسیداتیو به پوست آسیب برسانند. در ROS، رادیکال‌های آزاد به‌ویژه مضر هستند، زیرا الکترون‌های جفت‌نشده‌ای دارند که آنها را بسیار ناپایدار می‌کند و تمایل دارند برای تثبیت خود با الکترون‌های مولکول‌های دیگر جفت شوند. در این تلاش، به مولکول آسیب می رساند، به DNA آسیب می رساند و مهمتر از آن، با حذف الکترون، رادیکال آزاد دیگری را در آن باقی می گذارد، که با حمله به مولکول جدید دیگری سعی می کند خود را تثبیت کند.

 

یکی از مکانیسم هایی که به نحوی مرتبط در تشکیل ROS شرکت می کند، وجود یون های فلزی است. اینها در بافت آسیب دیده توسط اشعه ماوراء بنفش آزاد می شوند و به عنوان کاتالیزور در تولید ROS از طریق واکنش فنتون (تشکیل یک رادیکال هیدروکسیل [OH-) از برهمکنش پراکسید هیدروژن [H2O2] با یون های فلزی مانند آهن عمل می کنند .

 

در شرایط بهینه، بدن دارای سیستم های آنتی اکسیدانی است که قادر به خنثی کردن ROS های تولید شده فیزیولوژیکی هستند، اما در شرایط پاتولوژیک و به ویژه به دلیل تأثیر اشعه ماوراء بنفش، عدم تعادل بین تولید ROS و سیستم های آنتی اکسیدانی وجود دارد که قادر به متوقف کردن آن نیستند. فرآیندهای اکسیداتیو به این ترتیب، به اصطلاح استرس اکسیداتیو ایجاد می شود و واکنش های متعددی را به وجود می آورد که در نهایت منجر به آسیب سلولی می شود.

 

گونه های فعال اکسیژن به تعداد زیادی از ساختارهای مولکولی آسیب می رسانند. فرآیندهای پراکسیداسیون لیپیدی که احتمالاً توسط اکسیژن منفرد انجام می شود در لیپیدها رخ می دهد که منجر به تخریب غشاها می شود. در این فرآیند، کارایی اشعه UVA بسیار بیشتر از UVB است و نشان داده شده است که قرار گرفتن در معرض اندک با UVA نشانگرهای اکسیداسیون لیپیدی مانند مالون آلدئید و 4-هیدروکسینونال در فیبروبلاست ها و هیدروپراکسیدهای لیپیدی در کراتینوسیت ها را تولید می کند.

 

در سطح پروتئین، ROS در اکسیداسیون تیول‌ها، احتمالاً توسط اکسیژن منفرد، نقش دارند. در نتیجه، پروتئین ها با تغییر ساختار چهارتایی خود دناتوره می شوند و در نهایت سیستم های آنزیمی تغییر می کنند. مطالعات in vivo نشان می دهد که کراتین به سرعت اکسید می شود و نشانگرهای زیستی آسیب اکسیداتیو مانند N-lysine در نوردهی مزمن افزایش می یابد .

 

اکسیداسیون کربوهیدرات ها همچنین باعث آسیب سلولی با تشکیل گروه های کربونیل می شود که منجر به تولید زودرس گلوکان می شود.

 

یکی از اهداف اصلی رادیکال های آزاد، گروه های نوکلئوفیل دئوکسی ریبوز و بازهای نیتروژن دار DNA هستند که می توانند باعث ایجاد پیوند متقابل DNA-DNA و پارگی DNA شوند. از جمله مهمترین اثرات اکسیداتیو ROS بر روی DNA، اصلاح بازهای آن است که تولید 8-هیدروکسی-2'-دئوکسی گوانوزین (8-OH-dG) را برجسته می کند که دارای پتانسیل جهش زایی بالایی است 2 . یکی دیگر از پیامدهای حمله رادیکال های آزاد به DNA، شکستن زنجیره از طریق برداشتن پیوند فسفودی استر است. علاوه بر این، نشان داده شده است که H 2 O 2 و آنیون سوپراکسید می توانند به طور تجربی فعال شدن انکوژن های خاصی را القا کنند.

 

رادیکال های آزاد و سرطان زایی

نشان داده شده است که ROS در تمام مراحل سرطان زایی (شروع، ارتقاء، پیشرفت و متاستاز) دخیل است .

 

فرآیندهای اکسیداتیو تشکیل OH را از طریق واکنش فنتون ایجاد می کنند . همانطور که قبلا ذکر شد، این مولکول پایه های DNA سلولی را تغییر می دهد، بنابراین مرحله شروع تومور را آغاز می کند.

 

هنگامی که سیگنال دریافت می شود که آنتی اکسیدان ها تخلیه شده اند، کلسیم آزاد می شود که هم با مکانیسم مستقیم فعال کننده پروتوآنکوژن ها مانند c-fos و هم به طور غیرمستقیم با تغییر فسفوریلاسیون فاکتورهای رونویسی توسط پروتئین کیناز 5 وابسته به کلسیم، به ترویج تومور کمک می کند . .

 

پیشرفت تومور با از دست دادن نظارت ایمنی و بی ثباتی ژنومی ناشی از استرس اکسیداتیو و همچنین با کاهش سیستم های آنتی اکسیدانی مورد علاقه است.

 

در نهایت، ROS از انتشار پروتئازها توسط سلول‌های اندوتلیال حمایت می‌کند، که به متاستاز تومور کمک می‌کند . علاوه بر این، توضیح داده شده است که ROS فرآیندهای رگزایی را تسریع می‌کند که به گسترش سلول‌های تومور کمک می‌کند .

 

سیستم های آنتی اکسیدانی طبیعی

آنها اجزای اساسی حفاظت هستند که مسئول حفظ تعادل صحیح بین تولید و حذف گونه های فعال اکسیژن و سایر ترکیبات مرتبط هستند. طبق تعریف هالیول و گتریج، آنتی اکسیدان به هر ماده ای گفته می شود که در غلظت های پایین نسبت به یک بستر قابل اکسید شدن، به طور قابل توجهی اکسیداسیون زیرلایه مذکور را به تاخیر می اندازد یا از آن جلوگیری می کند .

 

مکانیسم دفاعی اصلی انسان در برابر آسیب اکسیداتیو برای مقابله با اثرات مضر تولید شده توسط ROS آنتی اکسیدان های طبیعی هستند.

 

آنتی اکسیدان های طبیعی را می توان به صورت شماتیک به دو دسته آنزیمی و غیر آنزیمی یا با وزن مولکولی کوچک طبقه بندی کرد. در داخل آنزیم ها، سیستم های محافظی وجود دارد که در داخل سلول ها مانند سوپراکسید دیسموتاز (SOD)، کاتالاز یا گلوتاتیون پراکسیداز (GP) و سایرین که در مایعات خارج سلولی مانند سرولوپلاسمین، ترانسفرین یا هاپتوگلوبین یافت می شوند، سنتز می شوند. سیستم های آنتی اکسیدانی غیر آنزیمی شامل گلوتاتیون، اسید اسکوربیک (ویتامین C)، آلفا توکوفرول (ویتامین E) و کاروتنوئیدها هستند.

 

مکانیسم اثر آنتی اکسیدان ها می تواند: الف) پیشگیری کننده، جلوگیری از تشکیل رادیکال های آزاد (آلبومین، فریتین، سرولوپلاسمین، ترانسفرین). ب) ترمیم کننده، از طریق ترمیم درون زا آسیب ناشی از رادیکال های آزاد (SOD، GP، کاتالاز)، و ج) پاک کننده رادیکال های آزاد (ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن، فلاونوئیدها).

 

در میان آنتی اکسیدان های بدست آمده از رژیم غذایی، آنهایی که بیشترین تأثیر را بر روی پوست دارند عبارتند از: آلفا توکوفرول، کاروتنوئیدها (هر دو محلول در چربی با ظرفیت زیادی برای محافظت از غشای سلولی در برابر پراکسیداسیون لیپیدی) و اسید اسکوربیک که به عنوان کوفاکتور عمل می کند. آنزیم های مختلف

 

سطح آنتی اکسیدان در پوست در مناطقی که در معرض عکس قرار دارند بیشتر است. در اپیدرم، سطح آسکوربات پنج برابر بیشتر از درم است . علاوه بر این، نشان داده شده است که میزان فریتین در کراتینوسیت ها نسبت به فیبروبلاست ها به دلیل موقعیت آناتومیکی که در آن یافت می شوند، بیشتر است .

 

آنتی اکسیدان ها به عنوان محافظ نور

مطالعات متعددی در مورد تأثیر آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از اریتم پوستی وجود دارد، اگرچه همانطور که قبلاً توضیح دادیم، طیف عمل آنتی اکسیدان ها عملاً با طیف عمل اشعه UVA همپوشانی دارد (320-400).نانومتر)، بنابراین کارایی محافظت از نور آنها نه تنها با محافظت در برابر اریتم ناشی از نور، بلکه با محافظت در برابر آسیب مولکولی و DNA ناشی از استرس اکسیداتیو تولید شده توسط اشعه UV تعیین می شود.

 

حساسیت دنیای علم به آسیب های ناشی از استرس اکسیداتیو در تمام زمینه های سلامت و اینکه پرتو فرابنفش موثرترین عامل در ایجاد آسیب های پوستی ناشی از استرس اکسیداتیو است، در حال حاضر منجر به جستجوی دائمی مواد آنتی اکسیدانی می شود. که در این زمینه هم به صورت موضعی و هم به صورت سیستمی عمل می کنند.

 

ویتامین E

در میان مواد آنتی اکسیدانی متعدد با اثر محافظت از نور، ویتامین E برجسته است که تأثیر مهمی در پراکسیداسیون لیپیدی دارد زیرا با قطع زنجیره رادیکال های آزاد با اهدای هیدروژن به رادیکال لیپیدی یا پراکسید عمل می کند و همچنین دائماً بازسازی می شود. با اثر ویتامین C و گلوتاتیون، که به عنوان کوفاکتور در روند ترمیم آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش عمل می کنند .

 

عملکرد آن در پیشگیری از اریتم پوستی ناشی از نور در تعداد زیادی از مطالعات که در آنها به صورت موضعی استفاده شده است، نشان داده شده است، 15-17 و مطالعات مختلف تایید می‌کنند که ترکیب ویتامین E و ویتامین C کارایی محافظت از نور اولیه را افزایش می‌دهد. 18,19 . علاوه بر این، نشان داده شده است که این ترکیب به طور مکرر پس از قرار گرفتن در معرض تابش نور، حداقل دوز اریتمال (MED) را تا 26٪ به تاخیر می اندازد که روشن می کند که این آنتی اکسیدان ها مستقل از اشعه قادر به محافظت در برابر اریتم هستند. ظرفیت جذب اشعه UV .

 

بتاکاروتن

بتاکاروتن ها به عنوان محافظ نوری سیستمیک در درمان پورفیری استفاده می شود. اثر آنتی اکسیدانی آن به دلیل ظرفیت محافظتی آن در برابر اریتم اکتینیک، با عمل در برابر رادیکال های آزاد تولید شده توسط اشعه ماوراء بنفش است  .

 

پلی فنول های چای سبز

کاملیا سیننسیس (چای سبز) گیاهی غنی از پلی فنول هایی مانند کاتچین و اسید فنولیک است . آنتی اکسیدان اصلی در چای سبز اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) است و ظرفیت محافظت از نور آن نشان داده شده است که با کاهش سطح H 2 O 2 در اپیدرم و درم پس از قرار گرفتن در معرض تابش در به تاخیر انداختن اریتم پوست پس از اشعه UVB موثر است 21 . خواص آنتی اکسیدانی آن در مطالعات انجام شده بر روی موش های مبتلا به سرطان پوست ناشی از اشعه ماوراء بنفش، قادر به مهار سرطان زایی است .. علاوه بر این، عصاره چای سبز نشان داده است که بیان p53 و کراتینوسیت های آپوپتوز ناشی از UVB را در انسان کاهش می دهد .

 

پلی پودیوم لوکوتوموس

نشان داده شده است که مصرف خوراکی یا موضعی آن اثرات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ایمنی و محافظت از نور دارد و همچون یک ضد لک پوست عمل میکند. مکانیسم اثر آنتی اکسیدانی آن به دلیل توانایی آن در غیر فعال کردن اکسیژن منفرد و همچنین اثربخشی آن در برابر رادیکال های آزاد است. این اثر پیشگیرانه در برابر اریتم ناشی از نور دارد، سلول های آفتاب سوختگی را کاهش می دهد و از ضایعات DNA جلوگیری می کند .

 

Polypodium leucotomos به نوبه خود به دلیل فعالیت ایمنی محافظتی خود در برابر آسیب های ایمنی ناشی از اشعه ماوراء بنفش متمایز است، زیرا از کاهش سلول های لانگرهانس که پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید رخ می دهد محافظت می کند 25 و نور ایزومریزاسیون اسید اوروکانیک را از شکل آن کند می کند.

 

رسوراترول

در Vitis vinifera یا انگور یافت می شود . ترکیبات فعال اصلی آن در دانه و پوست انگور یافت می شود.

 

رسوراترول دارای خواص آنتی اکسیدانی مهمی است و اثر محافظت از نور آن با توانایی آن در جلوگیری از آفتاب سوختگی نشان داده شده است. در حال حاضر با فعال کردن سیرتولین 1 که به رونویسی ژن های ترمیم کننده DNA و آنزیم های آنتی اکسیدانی مانند SOD کمک می کند و رونویسی ژن های پرو آپوپتوز مانند ژن BIN 27 را سرکوب می کند، به طور گسترده برای اثرات آن بر پیری استفاده می شود .

 

چندین سال است که مجموعه ای از مواد آنتی اکسیدانی با ظرفیت محافظت از نور، مانند تافلاوین های چای سیاه، اسیدهای آمینه نوع مایکوسپورین مشتق شده از جلبک ها، پیکنوژنول، لیکوپن، کافئین یا یوبی کینون ، از جمله موارد دیگر، مورد بررسی قرار گرفته اند. که در محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان آنتی اکسیدان برای به تاخیر انداختن پیری نور استفاده می شود و در این زمینه روند فعلی افزودن محافظ های نوری موضعی به کرم های ضد پیری است.

 

محافظت از نور درماتولوژیک نیز در حال پیشرفت است و در این راستا، استفاده از محافظ های نوری موضعی نباید تنها به مواردی محدود شود که تابش UVB را مسدود می کنند، بلکه محافظ های نوری طیف وسیع با طول موج بحرانی 380 توصیه می شود.نانومتر 33 . به این معنا، در سال 2006 اتحادیه اروپا توصیه کرد که ضدآفتاب ها باید حداقل 1/3 از SPF برچسب خورده را در برابر اشعه UVA محافظت کنند و مفهوم محافظت کامل نباید با استفاده انحصاری از ضد آفتاب های موضعی مرتبط شود.

 

اقدامات جدیدی برای محافظت از نور وجود دارد، مانند آنزیم‌های ترمیم DNA یا میکروسفرها که به‌عنوان شکست‌دهنده‌های نوری عمل می‌کنند که قادر به بهینه‌سازی اثر ضدآفتاب‌ها هستند. مفهوم محافظت از نور در حال تغییر است و ما باید درک کنیم که محافظت از نور جامع باید شامل جلوگیری از آسیب اکسیداتیو ناشی از اشعه ماوراء بنفش نیز باشد، بنابراین تقویت سیستم های آنتی اکسیدانی طبیعی و ادامه مطالعه مواد آنتی اکسیدانی که به صورت موضعی تجویز می شوند، اولویت دارد. سیستمیک قادر به مقابله با اثرات مضر ناشی از گونه های فعال اکسیژن هستند.

منبع:آراگیراشاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۰۱ ، ۲۳:۳۵
ایلیا صمدی نسب

پاک کننده طبیعی جای جوش

 

به جرات می توان گفت که اسکارهای آکنه از آزاردهنده ترین و سخت ترین از بین بردن بیماری های پوستی هستند. اگر به درستی درمان نشود، می توانند برای همیشه روی پوست باقی بمانند، درست مانند یک اسکار معمولی برای همین است که ضد لک پوست بسیار اهمیت دارد! این پاک کننده طبیعی اسکار آکنه از مواد ملایم و طبیعی برای از بین بردن تدریجی جای آکنه استفاده می کند.

اگرچه این روش ممکن است به سرعت لیزر درمانی نباشد، اما به طور قابل توجهی ارزان تر و طبیعی تر است، و آن را به یک جایگزین عالی برای کسانی که ترجیح می دهند از درمان های خانگی طبیعی استفاده کنند، تبدیل می کند.

دستور العمل از بین بردن جای جوش طبیعی

 

این دستور العمل آسان است و بانک را خراب نمی کند! با این حال، آنچه از بین می‌رود، آن زخم‌های سرسخت هستند (البته تا زمانی که پایدار باشید!). مانند ورزش کردن و درست غذا خوردن، این دستور العمل طبیعی برای از بین بردن جای آکنه باید به طور منظم استفاده شود تا واقعا کارساز باشد.

اما کمی صبر داشته باشید و تنها در یک ماه، تفاوت قابل توجهی را متوجه خواهید شد. اسکارهای آکنه، لکه های تیره و لکه های پیری باید شروع به محو شدن کنند و در عرض 8 هفته به سختی قابل مشاهده خواهند بود.

شما نیاز خواهید داشت:

•   1 قاشق غذاخوری عسل ارگانیک

•   1 قاشق غذاخوری آب لیموی ارگانیک تازه فشرده

•   1 قاشق غذاخوری جوز هندی آسیاب شده تازه

•   1 قاشق غذاخوری دارچین آسیاب شده

•   2 قطره روغن درخت چای

آدرس ها:

1.   در یک کاسه کوچک، همه مواد را با هم مخلوط کنید تا یک قوام خمیری به دست آید.

2.  روی پوست تمیز جایی که جای زخم ها قرار دارند یا روی کل صورت بمالید.

3.  لطفاً مانند هر چیز دیگری، قبل از استفاده یک چسب پوستی را تست کنید!

4.  بگذارید 15-20 دقیقه بماند و بشویید.

5.  خشک کنید و با یک مرطوب کننده دنبال کنید.

6.  در صورت امکان هر شب قبل از خواب یا اگر نه حداقل 3 بار در هفته استفاده کنید. هرچه بیشتر آن را بمالید، اسکارها سریعتر ناپدید می شوند.

7.  باقی مانده ها را در یخچال نگهداری کنید.

8.  لطفا توجه داشته باشید که پس از استفاده، ممکن است احساس سوزن سوزن شدن (عمدتاً از دارچین) داشته باشید، اما این احساس باید در عرض چند دقیقه برطرف شود!

9.  برای پوست های حساس توصیه نمی شود !

چرا این کار می کند؟

عسل یک ماده طبیعی ضد باکتری است که آن را برای پوست های مستعد آکنه عالی می کند. باکتری ها را در محل از بین می برد و همچنین مملو از آنتی اکسیدان است. هنگامی که عسل روی پوست مالیده می شود، همچنین آبرسانی و مرطوب می کند و پوست را جوان تر می کند!

لیموها دارای خاصیت سفید کنندگی طبیعی هستند که آنها را به عنصر اصلی این دستور غذا تبدیل می کند . آنها به پاکسازی و محو شدن اسکارها، لکه های تیره و لکه های پیری کمک می کنند. آب لیمو نیز ضد باکتری است و پوست شما را درخشان می کند.

جوز هندی دارای خواص درمانی است ، به خصوص در مورد جای زخم! همچنین آبرسانی می کند، لایه برداری می کند و به جلوگیری از پیری زودرس کمک می کند. یک ماده بسیار مهم در این دستور غذا است، پس از آن صرف نظر نکنید!

دارچین همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است و یک ماده عالی برای افرادی است که دارای اسکار و پوست مستعد آکنه هستند . دارچین به دلیل خواص فراوانی که دارد پوست شما را شاداب و درخشان می کند.

روغن درخت چای از دیرباز برای پوست های چرب، مستعد آکنه و اسکار استفاده می شود . این التهاب را کاهش می دهد، قرمزی را تسکین می دهد، و همچنین همه چیز را هیدراته می کند!

این دستور غذا را امتحان کنید و به ما بگویید که چگونه پیش رفت.

 

 

 

 

چرا نباید کرم ضد آفتاب خانگی خود را فرموله کنید؟

 

ضدآفتاب های خانگی. روغن های گیاهی با محافظت در برابر آفتاب و اشعه ماوراء بنفش

 

ضدآفتاب‌ها بر خلاف سایر لوازم آرایشی که هدفشان فقط زیبایی است، نوعی از لوازم آرایشی است که با محافظت از پوست در برابر تشعشعات خورشیدی به ما کمک می‌کند تا از سلامت خود مراقبت کنیم. اینترنت مملو از  دستور العمل ها و راهنمایی های خود را انجام دهید . که در آن SPF (فاکتور محافظت از آفتاب) روغن‌ها و کره‌های گیاهی، درصد ترکیبات و فرمول‌ها بدون هیچ مبنای علمی در نظر گرفته شده است. فرموله کردن یک ضد آفتاب خوب به سادگی استفاده از یک فرمول جادویی نیست که در آن تعداد معینی از گرم اکسید روی برابر با SPF X باشد. عوامل دیگری نیز بر این معادله تأثیر می‌گذارند، مانند انواع روغن‌های مورد استفاده، امولسیفایرها، به اصطلاح « تقویت‌کننده‌ها که عملکرد ماده‌ای را تقویت می‌کنند که محافظت در برابر نور خورشید را برای رسیدن به مقادیر خاصی از SPF فراهم می‌کند، آنتی‌اکسیدان‌ها، حتی یک تغییر کوچک در عطر می‌تواند SPF نهایی را تغییر دهد. در واقع، در ایالات متحده، FDA ( سازمان غذا و دارو ) این نوع از لوازم آرایشی را به عنوان داروهای بدون نسخه طبقه بندی می کند.

 

SPF چیست؟

فاکتور محافظت از خورشید (FPS یا SPF مخفف آن در انگلیسی) شاخصی است که به ما می گوید مدت زمانی که می توانیم پوست را در معرض تابش خورشید قرار دهیم بدون اینکه پوست قرمز شود چقدر افزایش می یابد.فاکتور محافظت از خورشید (FPS یا SPF) شاخصی است که به ما می‌گوید مدت زمانی که می‌توانیم پوست خود را در معرض تابش خورشید قرار دهیم، بدون قرمز شدن پوست چقدر افزایش می‌یابد . به عنوان مثال، "یک فرد روشن پوست که به طور معمول پس از ده دقیقه زیر نور خورشید شروع به سوزش می کند، 15 برابر این زمان با SPF 15 (150 دقیقه یا 2.5 ساعت) طول می کشد . "

 

 

انواع تشعشعات خورشیدی

سه نوع پرتو فرابنفش وجود دارد: UVC، UVA و UVB. UVCها (طول موج 100-280 نانومتر) به طور معمول به لایه ازن نفوذ نمی کنند، بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

 

پرتوهای UVA (طول موج 320 تا 400 نانومتر) قادر به نفوذ در درم و هیپودرم هستند و عامل برنزه شدن پوست، پیری نوری، رنگدانه، ملانوم و سایر انواع سرطان پوست هستند.

 

UVB (طول موج 290-300 نانومتر) فقط در درم نفوذ می کند و عامل سوختگی پوست است، مورد دوم چیزی است که FPS اندازه گیری می کند.

 

 

 

روغن های گیاهی با SPF؟

برخی از معروف‌ترین روغن‌های موجود در اینترنت برای محافظت در برابر تشعشعات خورشیدی عبارتند از: روغن دانه تمشک، روغن نارگیل، روغن آووکادو، جوجوبا یا حتی اسانس دانه هویج، که دومی از تقطیر حاصل می‌شود، نه اینکه با روغن اشتباه گرفته شود. از طریق پرس سرد دانه ها یا روغن هویج خیس شده استخراج می شود (اگرچه در برخی وبلاگ ها خیلی مشخص نیست که به کدام یک اشاره می کنند).

 

تحسین‌شده‌ترین روغن، بدون شک، به دلیل خواص احتمالی محافظت در برابر آفتاب، روغن دانه تمشک است، برخی  وبلاگ‌ها  ادعا می‌کنند که حاوی SPF 40-50 است. با توجه به پرس و جوهای ما، اطلاعات می تواند از این مطالعه باشد  که در آن بیان شده است که روغن تمشک دارای SPF بین 28-50 است.

 

خوب، بیایید این اطلاعات را با جزئیات تجزیه و تحلیل کنیم. از یک طرف، این محدوده از مقادیر بسیار گسترده به نظر می رسد، تفاوت 22 امتیازی، که نشان می دهد آزمایش آزمایشگاهی و/یا in vivo روی روغن مورد نظر احتمالاً انجام نشده است. از سوی دیگر، مقاله حاوی اطلاعاتی نیست که این نظریه را تایید کند. در بخش مراجع، حتی یک مقاله وجود ندارد که موضوع مطالعه آن روغن تمشک باشد. این اطلاعات از کجا می آیند؟ ما نمی دانیم.

 

فقدان شواهد علمی

 مطالعه ما  تأیید می‌کند که برخی از روغن‌های گیاهی بین 2 تا 8 و برخی از روغن‌های فرار بین 1 تا 7 محافظت در برابر آفتاب دارند. به عنوان مثال، این مطالعه بیان می کند که روغن زیتون و نارگیل دارای ضریب 8 و روغن های ضروری مانند تولسی یا نعناع فلفلی دارای ضریب 7 هستند. ما گمان می کنیم که این SPF ممکن است بسته به مثلاً روش استخراج هر ماده متفاوت باشد. حق بیمه یا کیفیت، اما به نظر می رسد این محدوده ها بیش از حد بزرگ باشد که درست باشد.

 

در عمل، این مقادیر حفاظتی در محافظت از ما در برابر تشعشعات خورشیدی برای مدت طولانی موثر نیستند، زیرا، همانطور که  توسط  متخصصان پوست توصیه می شود، به طور متوسط ​​باید از SPF 30 یا بالاتر استفاده شود (همیشه بسته به نوع پوست). و خصوصیات پوستی خاص هر کاربر). اگرچه، از سوی دیگر، باید توجه داشت که این روغن ها و عصاره های گیاهی را می توان در فرمول های ما برای ترویج و تقویت محافظت در برابر آفتاب به عنوان عناصر ثانویه استفاده کرد.

 

ضد آفتاب هایی با اثربخشی ثابت شده

دو نوع ضد آفتاب وجود دارد، ضدآفتاب های  شیمیایی  که اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنند و ضد آفتاب های فیزیکی که پرتوهای مضر را به عنوان  زره موقت منعکس و پراکنده می کنند .

 

به طور معمول در لوازم آرایشی طبیعی، از ضد آفتاب های فیزیکی استفاده می شود: اکسید روی و  دی اکسید تیتانیوم . اینها عملاً واکنش های آلرژیک نشان نمی دهند  . بزرگترین ایراد این فیلترها این است که اثر سفید کنندگی ایجاد می کنند که هم زیبایی پوست و هم بر کاربرد محصول تاثیر می گذارد. ( و سپس بحث نانوذرات وجود دارد. اما این موضوع شایسته پست وبلاگ خاص خود است... )

 

فیلترهای فیزیکی ویژگی‌های خاصی را نشان می‌دهند که باید هنگام فرمول‌بندی در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، ترکیب اکسید روی در یک پایه دشوار است و پراکندگی آن در آن دشوارتر است، زیرا تمایل به ایجاد توده دارد. این "توده" زنگ باعث محافظت بسیار ناهموار از پوست می شود، جایی که در برخی مناطق مقدار زیادی کرم ضد آفتاب استفاده می شود و در برخی دیگر عملا هیچ کرم ضد آفتابی وجود نخواهد داشت. علاوه بر این، هنگام فرمولاسیون یک ضد آفتاب، باید طیف وسیعی از آن داشته باشیم، یعنی از هر دو اشعه UVA و UVB محافظت کند.

 

همچنین، تنها راه برای تعیین واقعی اینکه آیا یک محصول دارای درجه خاصی از محافظت در برابر آفتاب است یا خیر، از طریق یک مطالعه دقیق انجام شده در آزمایشگاه است. متأسفانه هیچ راهی برای دانستن در خانه‌هایمان وجود ندارد و در کوتاه‌مدت و درازمدت با خطر آسیب رساندن به پوست خود مواجه هستیم. برآورد SPF بدون حداقل یک مطالعه آزمایشگاهی از فرمول غیرممکن است، برخلاف آنچه برخی از وبلاگ های لوازم آرایشی خانگی ادعا می کنند.

 

بدیهی است که پیچیده‌تر بودن آن به این معنا نیست که یادگیری نحوه فرمول‌بندی صحیح این نوع محصول غیرممکن است، بلکه به دانش عمیق‌تری از تکنیک‌های خاص و همچنین ماشین‌آلات خاص نیاز داریم .

 

ساخت یک ضد آفتاب فقط با روغن‌ها یا عصاره‌های گیاهی فوق‌العاده است، و همچنین هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که نشان دهد برخی روغن‌ها دارای SPF کافی بالا هستند تا بتوان از آنها به عنوان یک ماده انحصاری ضد آفتاب استفاده کرد.

 

آیا می دانید چگونه ضد آفتاب را تفسیر کنید؟ معنی آن را در 10 نکته بدانید

 

قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث آسیب به پوست می شود، استفاده از کرم ضد آفتاب کافی به ما کمک می کند تا از این آسیب جلوگیری کنیم، اما آنها خطا ندارند. محافظ ها نباید باعث شوند که در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیاز به رفتارهای مناسب مانند پرهیز از ساعات مرکزی، نوشیدن آب، استفاده از عینک، کلاه یا لباس محافظ را فراموش کنیم.

 

تنوع ضد آفتاب های موجود در بازار بسیار گسترده است، بافت ها، برچسب ها، نشانه ها، برای سنین خاص و غیره متفاوت است. در نتیجه، بیمار یا مصرف کننده ممکن است احساس خستگی کند.

 

اتحادیه اروپا مقررات ساخت و فروش ضد آفتاب را یک مشکل بهداشت عمومی می داند (1) . برچسب گذاری ساده و قابل فهم را توصیه می کند. شامل کرم های ضد آفتاب در مقررات لوازم آرایشی است.

 

در این پست، جنبه هایی را که هنگام تفسیر و دانستن نحوه عملکرد یک ضد آفتاب مهم می دانم، در 10 نکته خلاصه می کنم.

 

نوری که از خورشید به ما می رسد نور مرئی است که با توجه به طول موج آن (شکل 1) به انواع مختلفی تقسیم می شود که به شرح زیر است و قادر به ایجاد اثرات زیر بر روی پوست است:

 

 

اثرات نور مرئی بر روی پوست

از میان تمام این اشعه های UVB، یکی از آنها مستقیماً با تولید سوختگی و سرطان پوست مرتبط بوده است. UVB قادر به القای آسیب مستقیم به DNA سلول ها و القای ضایعات توموری و پیش توموری است .

 

UVA عمدتاً باعث ایجاد لکه ها و پیری پوست در معرض آن می شود و ارتباط مستقیمی با سرطان پوست نداشته است. با این حال، مکانیسم های اکسیداتیو را در سلول فعال می کند که علاوه بر پیری غیرمستقیم، به نفع آن است.

 

نور مرئی و مادون قرمز به پوست آسیب می رساند و با آسیب به لایه های عمیق تر پوست و مکانیسم حمایت کننده آن باعث پیری پوست می شود (شکل 2).

 

به دلایلی که در بالا ذکر شد، به این دلیل است که متخصصان پوست از پیری و پیری پوست تقریباً به جای هم استفاده می کنند، زیرا 80٪ از پیری پوست به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

 

عوامل دیگری نیز وجود دارد که می توانید در لینک زیر با آنها آشنا شوید:

 

 

طیف نور مرئی

چگونه پوست انواع مختلف نور را جذب می کند

2.- اگر UVB بیشترین عامل سرطان پوست و سوختگی است، چرا فیلترهای دیگری در نظر گرفته شده است؟

دلیل اساسی به دلیل میزانی است که ما در معرض آن هستیم. تشعشعات UVA در زندگی روزمره ما بسیار بیشتر از UVB وجود دارد و می تواند تا 50٪ در سایه یا داخل ساختمان ها هنگام عبور از شیشه های پنجره رخ دهد. اشعه UVB این ظرفیت نفوذ را ندارد .

 

نور مرئی (LV) بیش از نیمی از نوری که به زمین می رسد را تشکیل می دهد. در طیف پرانرژی VL که رنگ آبی است، نور آبی علاوه بر نور مرئی روی صفحه نمایش رایانه، تبلت یا موبایل وجود دارد .

 

سرطان‌زا بودن مادون قرمز (IR) نشان داده نشده است، اما اگر پوست را پیر می‌کنید، بنابراین ما یک ضد آفتاب کامل می‌خواهیم، ​​توصیه می‌شود که همراه آن باشد.

 

اما علیرغم مطالعات نور مرئی و مادون قرمز و توصیه آن به عنوان فیلترهای معمول برای پوست، هنوز تنظیم نشده اند و جزء حداقل های مورد نیاز در آیین نامه نیستند . 

 

 

مقادیری از انواع نور که ما در معرض آن هستیم

3.- فیلتر معدنی، معدنی یا فیزیکی چیست؟ آنها برای چه چیزی نشان داده شده اند؟

بسیاری از اصول فعال تایید شده توسط FDA، اروپا، استرالیا یا ژاپن برای استفاده در کرم های ضد آفتاب با خواص فیزیکوشیمیایی مختلف و ظرفیت های مختلف برای فیلتر کردن طول موج های مختلف وجود دارد. با این حال، به نظر من، بهتر است ترکیب یک ضد آفتاب را به این ترتیب ساده کنیم.

 

یک فیلتر فیزیکی یا معدنی یا معدنی از پوست محافظت می کند زیرا انعکاس یا پراکندگی اشعه ای را که به آن می رسد ایجاد می کند.

 

فیلترهای فیزیکی جذب نمی شوند و باعث واکنش های پوستی نمی شوند، بنابراین برای زنان باردار، کودکان خردسال و بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک، اگزما یا آلرژی های پوستی ایمن تر هستند. بیایید در این مرحله به یاد داشته باشیم که فیلترها ممکن است به دلیل پوست نارس برای نوزادان کار نکنند و کودکان زیر 3 سال نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

 

اصطلاح «سپر کامل» یا «فیلتر کامل» که برای ضد آفتاب‌های معدنی به کار می‌رود می‌تواند گمراه‌کننده باشد زیرا همیشه مقداری از اشعه ماوراء بنفش را از خود عبور می‌دهند.

منبع:آراگیراشاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۰۱ ، ۲۳:۳۰
ایلیا صمدی نسب

ویتامین A برای پوست: فواید، غذاها و نحوه مصرف آن

 

ویتامین A یک ماده فوق مغذی طبیعی در نظر گرفته می شود. این ویتامین علاوه بر فواید متعدد برای سیستم ایمنی، بینایی، باروری و رشد، یکی از مفیدترین مواد مغذی برای پوست ما است. ما آن را در بسیاری از غذاها مانند لبنیات، اسفناج یا جگر پیدا می کنیم. همچنین، ما می‌توانیم آن را در غذاهای غنی از بتاکاروتن، جزئی که بدن ما به طور طبیعی به ویتامین A تبدیل می‌کند، پیدا کنیم. خربزه، هویج یا سبزیجات برگ سبز برخی از محصولات غنی از بتاکاروتن هستند.

 

اکنون که برخی از منابع این ماده مغذی را می شناسید، ممکن است تعجب کنید که ویتامین A چه فوایدی برای پوست دارد. این اصطلاح ارتباط تنگاتنگی با سلامتی و تغذیه خوب دارد، علاوه بر این که در بسیاری از لوازم آرایشی و مکمل های غذایی که در بازار پیدا می کنیم وجود دارد. اگر می خواهید در مورد این ویتامین شناخته شده بیشتر بدانید، به خواندن این مقاله ادامه دهید که در آن همه چیز را در مورد ویتامین A برای پوست ، فواید آن، نحوه مصرف و غذاهای حاوی آن به شما می گوییم.

 

همچنین ممکن است به این موارد علاقه داشته باشید: ویتامین های مخصوص پوست خشک

فهرست مطالب

ویتامین A چیست؟

فواید ویتامین A برای پوست

غذاهای حاوی ویتامین A برای پوست

نحوه مصرف ویتامین A برای پوست

ویتامین A چیست؟

ویتامین A یک ماده مغذی محلول در چربی است که به طور طبیعی در غذاها یافت می شود. این ماده فوق مغذی برای رشد مناسب سیستم ایمنی، بینایی و تولید مثل ضروری است. علاوه بر این، به عملکرد صحیح اندام های مهم مانند قلب، کلیه ها، ریه ها و پوست کمک می کند. انواع مختلفی از ویتامین A وجود دارد:

 

ویتامین A از پیش ساخته شده - موجود در گوشت گاو و مرغ، ماهی و لبنیات. ویتامین A شامل ترکیبات رتینول، رتینال و رتینوئیک اسید است. در اینجا به شما می گوییم که رتینول چیست و چه کاربردی دارد .

پروویتامین A : موجود در میوه ها، سبزیجات و سایر محصولات با منشاء گیاهی. رایج ترین نوع پروویتامین A بتاکاروتن است که به عنوان پیش ساز این ویتامین عمل می کند و دارای آنتی اکسیدان هایی است که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد که اکسیداسیون را تسریع می کنند محافظت می کند. بتاکاروتن را می توان هم از طریق غذا و هم از طریق مکمل های غذایی به دست آورد.

دریافت این ماده مغذی برای رشد خوب سلامتی ما ضروری است. بنابراین، کارشناسان [1] دوزهای زیر رتینول (ویتامین A) را با توجه به شرایط هر فرد توصیه می کنند:

 

مصرف روزانه 900 میکروگرم برای مردان بالای 19 سال توصیه می شود.

دوز توصیه شده برای زنان بالای 19 سال حدود 700 میکروگرم است.

برای کودکان و نوجوانان، دوز توصیه شده روزانه 300 تا 600 میکروگرم است.

با این حال، همیشه توصیه می شود با یک متخصص پزشکی یا متخصص تغذیه مشورت کنید. با وجود این واقعیت که ویتامین A یک ماده فوق مغذی است که بدن ما به آن نیاز دارد، دوز بیش از حد یا خیلی کم می تواند اثرات معکوس ایجاد کند. به عنوان مثال، کمبود ویتامین A می تواند علائمی مانند خشکی و ملتهب چشم ، شب کوری یا کاهش مقاومت در برابر عفونت و همچنین مشکلات پوستی ایجاد کند.

 

فواید ویتامین A برای پوست

در میان فواید متعدد این ویتامین در بدن، تاثیرات مثبت آن بر پوست خودنمایی می کند. سهم این ویتامین در درم ما سه برابر است: این ویتامین دارای قدرت شفابخشی بالایی است، نرمی بیشتری به پوست می دهد و اجازه می دهد تا دفاع طبیعی را تقویت کند و در برابر رادیکال های آزاد عمل کند. همه اینها به لطف این واقعیت که برای بازسازی تهاجمی هایی که پوست دریافت می کند و مقاومت آن را افزایش می دهد، به یک چهره ظریف تر و صاف تر تبدیل می شود مخصوصا در موادی که خاصیت ضد لک پوست را ایجاد میکنند.

 

اما واقعاً ویتامین A برای چیست؟ پاسخ تا حدودی گسترده است، اما در اینجا به جزئیات بیشتر خواص و فواید این ویتامین بر روی پوست می پردازیم:

 

آنتی اکسیدان

بتاکاروتن نوعی رنگدانه است که در برخی گیاهان وجود دارد. این همان چیزی است که به میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مشخص می دهد. از میان کاروتنوئیدهایی که می تواند توسط بدن به ویتامین A تبدیل شود، بتاکاروتن به دلیل عملکرد آنتی اکسیدانی اصلی، فراوان ترین و کارآمدترین است.

 

یعنی از طریق آنها بدن از خود در برابر بیماری ها یا پیری زودرس پوست ما محافظت می کند. از این نظر، قدرت آنتی اکسیدانی ویتامین A از عمل رادیکال های آزاد، ترکیباتی که به سلول های پوست آسیب می رسانند، جلوگیری می کند. به همین دلیل، بتاکاروتن معمولاً در برخی از درمان های مراقبت از پوست به شکل غلیظ، مانند کرم های مرطوب کننده، گنجانده می شود. همچنین اگر مصرف ویتامین A را با غذاهای غنی از آنتی اکسیدان افزایش دهیم، می توانیم آنها را مستقیماً بدست آوریم.

 

سیکاتریزاسیون

ویتامین A بهبود را تسهیل می کند، زیرا متابولیسم بازسازی سلولی لایه شاخی را تنظیم می کند. این باعث نرمی بیشتر پوست می شود. این ویتامین همچنین سنتز کلاژن را تقویت می کند و آن را برای زخم های پوستی ایده آل می کند. به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی و عامل التیام بخش عمل می کند.

 

هیدراتاسیون

رتینوئیک اسید، شکل فعال رتینول در پوست، مسئول تنظیم کراتوژنز است که به حفظ پوست صاف، مرطوب و شاداب کمک می کند. کمبود این ویتامین در بدن ما می تواند باعث خشکی پوست و همچنین خارش یا قرمزی شود. درمان های ویتامینی مختلفی برای پوست خشک وجود دارد ، اگرچه رتینول یکی از شناخته شده ترین ها به دلیل خواص مرطوب کنندگی و بازسازی کننده آن است. به لطف ویتامین A برای پوست خشک، می توانید استحکام، نرمی و آبرسانی درم خود را بازیابی کنید.

 

ضد چروک و لک

ویتامین A برای چین و چروک می تواند بهترین متحد در مبارزه با علائم پیری زودرس باشد. این ویتامین به شکل ژل یا سرم در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود، زیرا مستقیماً از طریق رتینوئیدها علیه پیری سلولی عمل می‌کند. اشکال مختلف ویتامین A قادر به تحریک نوسازی پوست از طریق سنتز بهتر کلاژن، مبارزه با چین و چروک و لکه های تیره هستند .

 

رنگدانه

اگر به این فکر می کنید که چگونه یک برنزه عالی داشته باشید، رتینول و ویتامین A می توانند بزرگترین متحدان شما شوند. به لطف مصرف هویج با محتوای بتاکاروتن بالا یا سایر سبزیجاتی که این ترکیب در آنها وجود دارد، می توان رنگدانه های پوست را بهبود بخشید و در نتیجه برنزه شدن بهتری داشت.

 

ضد آکنه

با دوز کافی، ویتامین A برای آکنه یک فرمول بسیار موثر برای مبارزه با مشکلات جوش، جوش های سرسیاه یا کومدون های روی پوست است. محتوای بالای رتینوئیک اسید موجود در آن به تنظیم سبوم کمک می کند که جوش ها را کاهش می دهد و پوست را نرم تر می کند. افزایش مصرف محصولات غنی از ویتامین A که به رژیم غذایی صحیح اضافه می شود، بدون شک مشکلات پوستی مرتبط با آکنه را بهبود می بخشد. توصیه می کنیم مقاله زیر در مورد رتینول برای آکنه را مطالعه کنید.

 

غذاهای حاوی ویتامین A برای پوست

برای مراقبت از پوست و ظاهری جوان، درخشان و سالم، باید غذاهای حاوی ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید. علاوه بر فواید فراوان ویتامین A برای پوست، مصرف آن به ما این امکان را می دهد که از خواص آن نهایت استفاده را ببریم، زیرا این کار را از درون بدن ما انجام می دهد.

 

فراموش نکنید که برای حفظ سلامت پوست، علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین A، آبرسانی مناسب به بدن نیز مهم است . نوشیدن روزانه بین 1.5 تا 2 لیتر آب، دفع سموم و عملکرد صحیح اندام ها را تسهیل می کند. اگرچه ممکن است مقدار بسیار بالایی به نظر برسد، اما در این مقاله در مورد نحوه نوشیدن روزانه آب بیشتر، نکاتی را به شما ارائه می دهیم تا به راحتی هیدراتاسیون خود را افزایش دهید.

 

در زیر بهترین محصولات حاوی ویتامین a برای پوست را کشف کنید:

 

میوه ها و سبزیجات نارنجی یا زرد رنگ

هویج در این گروه برجسته است، زیرا منبع بتاکاروتن است، پیش ساز ویتامین A که با چین و چروک و افتادگی پوست مبارزه می کند. به همین ترتیب، مصرف هویج قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شما کمک می کند تا به برنزه شدن یکنواخت، طبیعی و طولانی مدت، به لطف خواص محافظت کننده از نور، برسید و نوعی ضدآفتاب نیز محسوب می شود. برای اینکه هویج را به رژیم غذایی روزانه خود وارد کنید، این دستور طرز تهیه آب هویج را توصیه می کنیم .

 

علاوه بر هویج، سایر سبزیجات نارنجی یا زرد با محتوای بالای ویتامین A عبارتند از کدو تنبل، هلو، انبه یا سیب زمینی شیرین. همه این غذاها سرشار از کاروتنوئیدها هستند که یکی دیگر از اشکال فعال ویتامین A است.

 

سبزیجات و میوه های برگ سبز

علاوه بر میوه های نارنجی یا زرد، میوه ها و سبزیجات با برگ سبز نیز منبع عالی ویتامین A هستند. از جمله غنی ترین مواد غذایی در این ماده مغذی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

اسفناج

کاهو

خربزه

کلم

سیب زمینی شیرین

نخود سبز

لبنیات و تخم مرغ

 

لبنیات یکی دیگر از منابع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی طبیعی است که ویتامین A در میان آنها برجسته است و به راحتی می‌توانیم آن را در شیر و مشتقات آن مانند پنیر یا ماست پیدا کنیم. همچنین، تخم مرغ فواید زیادی برای پوست دارد ، زیرا حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی، پروتئین ها و مواد معدنی است که به شما کمک می کند پوست، بینایی و غشاهای مخاطی خود را در وضعیت خوبی نگه دارید.

 

گوشت ها

گوشت گاو، مرغ یا بوقلمون منابع طبیعی ویتامین A هستند. آنها علاوه بر پروتئین بالا، غذاهای غنی از ویتامین هایی مانند B12 یا B6 هستند که می توانند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

 

ماهی و غذای دریایی

ماهی و صدف با خواصی مشابه گوشت، منبع غنی از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها هستند که در میان آنها این ویتامین برجسته است. وجود آنها در رژیم غذایی روزانه ما علاوه بر دستیابی به دوز توصیه شده ویتامین A در روز، فواید زیادی برای ما به همراه خواهد داشت.

 

حبوبات

برخی حبوبات مانند عدس، نخود، لوبیا یا لوبیا نیز مقدار مناسبی ویتامین A را به بدن می‌رسانند و همچنین منبع طبیعی آهن، مواد مغذی و پروتئین هستند. حبوبات را نمی توان از یک رژیم غذایی سالم و متعادل حذف کرد، بنابراین مهم است که بدانید چه مقدار حبوبات در هفته مصرف کنید .

 

نحوه مصرف ویتامین A برای پوست

همانطور که ما توانستیم تأیید کنیم، منبع اصلی ویتامین A مواد غذایی با منشا حیوانی و گیاهی است. با این حال، برای دستیابی به تأثیر بیشتر بر روی پوست، فرمول های مختلفی وجود دارد که به شما امکان می دهد از تمام مزایای ویتامین A به طور تصاعدی بهره مند شوید. در اینجا ما به شما می گوییم که چگونه ویتامین A را برای پوست مصرف کنید :

 

مکمل های غذایی

کپسول ویتامین A رایج ترین راه برای دریافت مکمل این ویتامین است. همچنین، می توانید آنها را در قالب هایی مانند آمپول، قرص یا مروارید بیابید. از طریق مصرف مکمل های ویتامین A یا رتینول، می توانید از بسیاری از اثرات آن بر روی پوست بهره مند شوید.

 

با این حال، نباید فراموش کنیم که همیشه توصیه می شود هر نوع مکملی را با توجه به توصیه های یک متخصص، پزشک یا متخصص تغذیه که دوز لازم را در هر مورد مشخص می کند، مصرف کنید. مکمل ها باید قبل از غذا و همراه با آب فراوان مصرف شوند.

 

کرم پوست ویتامین A

در میان تمام لوازم آرایشی سرشار از ویتامین برای صورت، کرم های حاوی ویتامین A به شما کمک می کند تا استحکام صورت را بهبود ببخشید، چین و چروک ها را کاهش دهید و در برابر آکنه عمل کنید. علاوه بر این، آنها یک اثر آنتی اکسیدانی قوی روی درم ایجاد می کنند، در حالی که رنگدانه ها را متعادل می کنند و بهبودی را تسریع می کنند.

 

به همه این دلایل، توصیه می‌شود این نوع کرم را قبل از خواب روی پوست تمیز و خشک بمالید و آن را با یک مرطوب‌کننده خوب ترکیب کنید تا خشکی‌ای که ممکن است در هنگام عادت کردن پوست به رتینول ظاهر شود، کاهش دهید. اگر مراقبت ضد پیری بهینه می‌خواهید، کرم ویتامین A به شما این امکان را می‌دهد تا رنگ و بافت پوست را بهبود ببخشید، خطوط بیان را کاهش دهید و لکه‌های تیره و پیری را کاهش دهید.

 

از سوی دیگر، کرم ویتامین A برای انواع پوست مناسب است ، اگرچه پوست های حساس ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا به درمان عادت کنند. بنابراین در این موارد توصیه می شود با کرم هایی با غلظت کم رتینول شروع کنید که می توانید هفته ای دو بار استفاده کنید. می توانید به تدریج دوز را افزایش دهید و در ماه دوم آن را هر دو شب یکبار استفاده کنید. در نهایت، زمانی که درم دیگر تحت تأثیر درمان قرار نمی گیرد، می توانید آن را به صورت روزانه در شب شروع کنید.

 

کرم های حاوی ویتامین A برای پوست برای استفاده عمومی هستند، به جز برای زنان باردار یا شیرده به دلیل موارد منع مصرف احتمالی. متخصصان توصیه می کنند این نوع لوازم آرایشی را از سن 20 سالگی معرفی کنید، زیرا به این ترتیب می توانید علائم پیری یا نقص را در سنین پایین کاهش دهید.

منبع:آراگیراشاپ

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ اسفند ۰۱ ، ۲۳:۲۴
ایلیا صمدی نسب