مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

تو این وبلاگ قصد داریم تا مطالب مفیدی که در طول روز مردم ایران با اون ها سرُ کار دارنُ به چالش بکشیم و در موردشون توضیح بدیم.
از لوازم آرایشی و تغذیه گرفته تا کتاب و موسیقی و شاید اقتصاد!!!
اینجا به شما خوش میگذره...

درمان لک های روی پوست

سه شنبه, ۵ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۲:۰۰ ب.ظ

علائم پوستی جدید نیاز به توجه ویژه دارند. برای درمان لک های روی پوست ، ابتدا چند مرحله ساده را دنبال کنید:

 

به آرامی آنها را هر روز با یک ژل تمیز کننده طراحی شده برای بهینه سازی روند تعمیر تمیز کنید.

از کشیدن پوست بخصوص در جاهایی که علائم مربوط به جای زخم وجود دارد خودداری کنید.

حداقل یک بار در روز ناحیه مورد نظر را با یک کرم خاص ماساژ دهید.

محافظت از علائم با ضد آفتاب بسیار بالا؛

در صورت داشتن عوارض به پزشک مراجعه کنید.

 

4 علامت اصلی پوست چیست؟

 

علائمی که پوست می تواند نشان دهد چیست و چند مورد است؟ چهار مورد اصلی که عبارتند از:

 

NORMAL OR "GOOD": علائم نرم، صاف، رنگ پوست.

علائم آتروفیک یا "غذا" که در آنها بافت مقعر است و دوباره وارد می شود. آنها معمولاً توسط پوست مستعد آکنه ایجاد می شوند و هر کسی ممکن است به آنها مبتلا شود.

هایپرتروفیک: سفت، قرمز و برجسته هستند.

کلوئیدها: سخت، ضخیم و فراتر از مرزهای زخم اصلی هستند.

علائم هیپرتروفیک و کلوئید در افراد آفریقایی تبار شایع‌تر است، اما هر کسی می‌تواند آنها را ایجاد کند، به خصوص در قفسه سینه و گوش. اگر متوجه آنها شدید، همیشه با پزشک خود برای مشاوره در مورد درمان های موجود صحبت کنید. در هر صورت، یک روتین خوب مراقبت از پوست به شما کمک می کند تا به بهترین نتایج ممکن دست پیدا کنید، حتی برای درمان اسکارهای ناشی از جراحی. برای جزئیات بیشتر بخوانید یا اینجا را کلیک کنید تا متوجه شوید که زنگ خطر چیست.

 

 

چگونه از علائم و اسکار مراقبت کنیم

 

 

روتین ایده آل

پوست خود را تمیز نگه دارید. تمیزی پوستی که مثلاً بخیه ها از آن برداشته شده است ضروری است. حداقل یک بار در روز و همیشه پس از قرار گرفتن در معرض عوامل خارجی یا محیط گرد و غبار. حداقل یک بار در روز از یک ژل پاک کننده خاص که ضد حساسیت و لطیف است، مخصوصا در مورد پوست شکننده استفاده کنید.

 

 

در طول فرآیند ترمیم پوست از "کشیدن" پوست خودداری کنید

زمان بگذارید تا علائم ناپدید شوند. برای جلوگیری از ایجاد علائم بد باید از برخی اقدامات اجتناب کرد، مانند کشیدن پوست. همچنین تا چند هفته پس از ظاهر شدن لک های پوستی، از فشار زیاد (مانند وزنه زدن یا انجام ورزش های بسیار شدید) خودداری کنید . همچنین باید از پوشیدن لباس هایی که روی ناحیه آسیب دیده می مالند خودداری کنید.

 

آیا پوست من به طور معمول جای زخم دارد؟

روند  درمان  مراحل مختلفی دارد. ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید چه چیزی طبیعی است و چه چیزی پرچم قرمز است.

 

 

جای زخم من خونریزی دارد

طبیعی است  که زخم در حال بهبودی کمی خونریزی کند . به سادگی با گاز تمیز روی زخم فشار وارد کنید تا خونریزی متوقف شود. اگر نشد، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر زخم از قبل بخیه خورده است و دوباره باز شده است، باید برای جلوگیری از تشکیل یک اسکار بزرگ به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. اگر یک اسکار قدیمی دوباره باز شود و شروع به خونریزی کند، ممکن است علت آن کمبود مواد مغذی باشد که پزشک می تواند در مورد آن توصیه کند.

 

 

اگر مایع از جای زخم نشت کند

معمولاً  در زخم‌های التیام‌یافته، مایع شفافی به نام سرم در طی چند روز یا حتی هفته‌ها آزاد می‌شود که بستگی به این دارد که کجای بدن تحت تأثیر قرار گرفته است. با این حال، ترشحات چرک سفید مایل به زرد یکی از علائم عفونت است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

 

 

 

 

جای زخم من خارش دارد

جای زخم ممکن است برای چندین سال خارش داشته باشد. که دردر مراحل اولیه بهبود ، زخم ملتهب شده و واسطه‌های التهابی (پیام‌رسان‌های شیمیایی)، از جمله هیستامین ، مولکول خارش را آزاد می‌کند. اینها اعصاب پوست اطراف را تحریک می کنند. از آنجایی که جای زخم "مهر شده" است، کشش مکانیکی که پوست در معرض آن قرار می گیرد،  گیرنده های خارش را نیز تحریک می کند . با گذشت زمان، این احساس محو می شود،  اما هر روز با یک کرم مخصوص جای زخم ماساژ دهیدآنها می توانند روند را تسریع بخشند.

 

 

اگر جای زخم دردناک است

هنگامی که زخم به اندازه ای عمیق باشد که جای زخم باقی بماند، رشته های عصبی نیز ممکن است آسیب ببینند. این می تواند منجر به احساس سوزش یا درد شود که با پدیده ای به نام "درد نوروپاتیک" شناخته می شود. درد معمولاً با بهبودی فیبرهای عصبی و رشد مجدد خود به خود از بین می رود. درمان هایی با داروهای خاصی وجود دارد، اگر ناراحتی مهم است، با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

جای زخم من صورتی یا قرمز است

صورتی یا قرمز بودن اسکارهای جدید طبیعی است  که نشان دهنده روند بهبود طبیعی است. با بازسازی بافت، رگ های خونی اضافی برای تغذیه سلول های جدید تشکیل می شود. قرمزی باید به خودی خود محو شود، اما اگر بعد از چند ماه جای زخم شما همچنان قرمز است، می‌توانید از یک  کرم خوب برای بهبود آن استفاده کنید . در شدیدترین موارد، با پزشک مشورت کنید تا در مورد بهترین درمان ها مانند چسب های سیلیکونی، نور پالسی شدید (IPL) و لیزر اطلاعات کسب کنید. بازبینی جراحی اسکار نیز ممکن است یک گزینه باشد.

 

 

جای زخم من سیاه است

پاسخ طبیعی بدن به آسیب، التهاب شدید همراه با انتشار واسطه های التهابی مختلف (پیام رسان های شیمیایی) است. این مواد می توانند فعالیت سلول های تولید کننده رنگدانه، ملانوسیت ها را تحریک کرده و باعث تغییر رنگ قهوه ای یا سیاه در داخل یا اطراف اسکار شوند ( هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب ). این پدیده بیشتر برای انواع پوست تیره‌تر دیده می‌شود، اما می‌توان  با استفاده از ضدآفتاب بالا روی جای زخم از آن جلوگیری کرد .

برخی از آثار به جا مانده در اثر زخم را در موارد اورژانسی م

 

 

لوازم آرایشی چیست؟

این اصطلاح جدید توسط یک متخصص پوست آمریکایی به نام آلبرت کلینگمن ابداع شد که اساس شناسایی صحیح این محصولات را پایه گذاری کرد: توانایی نفوذ عمیق پس از اعمال به پوست، ارائه مکانیسم عمل قابل تشخیص در سطح بیولوژیکی و حمایت از آن با مطالعاتی که اثربخشی آن را تایید می کند.

با در نظر گرفتن این موضوع، محصولات متولد می شوند، خطی که توسعه یافته است که علم، و به ویژه زیست شناسی مولکولی را پرچمدار خود می کند. نقطه شروع، تجربه کسب شده توسط شرکت در پاتوفیزیولوژی ترمیم زخم پوست با ترمیم کننده پوست و تغییرات در فرآیندهای ترمیمی است که در طول سال ها منجر به توسعه ترکیبات خاصی از اسیدهای آمینه شده است که ساختار درم را نه تنها در صورت عرضه بهینه می کند. به ارگانیسم از داخل، اما همچنین زمانی که از خارج استفاده می شود. به این ترتیب، تغذیه به سلول‌هایی که سنتز کلاژن و سایر مولکول‌های ساختاری در درم را کنترل می‌کنند، تامین می‌شود، لایه‌ای از پوست زیر اپیدرم که قهرمان یکپارچگی پوست در نظر گرفته می‌شود.

 

پوست و پیری

پیری با تغییرات متعددی همراه است که کل ارگانیسم را در سطح بافتی و سلولی تحت تاثیر قرار می دهد. با افزایش سن، سلول‌های پیر در بسیاری از بافت‌ها جمع می‌شوند و عملکرد صحیح آنها را به خطر می‌اندازند.

این سلول‌ها تأثیر شدیدی بر سلول‌های اطراف دارند. آنها با ترشح موادی که به عنوان واسطه‌های التهاب عمل می‌کنند، ریز محیط را تغییر می‌دهند. علاوه بر این، آنها با مکانیسم های ترمیم DNA سلولی تداخل دارند. پیری پوست به شدت با استرس ناشی از عملکرد مداوم عواملی مانند اشعه مادون قرمز و فرابنفش، تغییرات ناگهانی دما و ضربه های مکرر (حتی فقط برای حالات صورت) که باعث واکنش هایی مشابه واکنش های ناشی از ترمیم زخم می شود، مرتبط است.

 

ترکیب ویژه ای از اسیدهای آمینه

تجربه توسعه یافته در زمینه پاتوفیزیولوژی ترمیم زخم های پوستی و تغییرات در فرآیندهای ترمیمی در طول سال ها منجر به توسعه آمیزه های خاصی از اسیدهای آمینه شده است که ساختار درم را هم زمانی که به عنوان غذا داده می شود و هم زمانی که در دسترس سلول ها قرار می گیرد بهینه می کند. که سنتز کلاژن و سایر مولکول های ساختاری پوست را کنترل می کنند. نشان داده شده است که این مخلوط‌های خاص ظرفیت بازسازی کلاژن و ساختار الاستین را دست‌نخورده نگه می‌دارند و کارایی فیبروبلاست را افزایش داده و عمر آن را افزایش می‌دهند.

ترکیب ویژه اسیدهای آمینه به فیبروبلاست ها اجازه می دهد تا کلاژن قدیمی تر و شکننده تر را از بین ببرند و آن را با کلاژن جدید و کشسان تر جایگزین کنند، بدون اینکه تعداد نسل های سلولی افزایش یابد. خواص آن در مطالعات زیست شناسی مولکولی انجام شده در مراکز دانشگاهی آزمایش شده است. با تغذیه فیبروبلاست‌های انسانی، مطالعات نشان داده‌اند که نه تنها MSAA ظرفیت سنتز فیزیولوژیکی کلاژن و الاستین را افزایش می‌دهد، بلکه عملکرد آنتی‌اکسیدانی در فیبروبلاست‌ها در مناطقی از سلول که به آنها نیاز است و نه در جاهایی که بی‌فایده هستند، افزایش می‌یابد. یا حتی بازدارنده بازسازی سلولی و فرآیندهای کلاژن است.

استفاده منظم از برخی کرم ها  دارای اثر ضد پیری است که کارایی و طول عمر فیبروبلاست ها را بهبود می بخشد و به ویژه در شرایط تهاجمی پوست از محیط (سرما یا گرمای بیش از حد، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مادون قرمز یا فرابنفش، آلودگی هوا و غیره مفید است. .). مراقبت از خود مهم است و هر چه زودتر شروع کنید، بیشتر به نتیجه مورد نظر خود دست پیدا خواهید کرد.

 یکی از ویژگی های این درمان این است که هر چه مشکلات بیشتر باشد، نتایج بیشتری به مرور زمان مشاهده خواهد شد. اما یک نتیجه صرفاً زیبایی، سریع و موقت یک چیز است، درمانی که پوست را تغذیه می‌کند و از فعالیت‌های فیزیولوژیکی سلول‌هایی که آن را دست نخورده نگه می‌دارند حمایت می‌کند، چیز دیگری است: هرچه درمان طولانی‌تر باشد، نتایج بیشتری می‌توان به دست آورد.

 

 

ترکیب ویژه اسیدهای آمینه باعث افزایش قابل توجهی در سطح کلاژن و الاستین می شود.

 

ماتریکس خارج سلولی (ECM) از پروتئین هایی تشکیل شده است که قادر به ارائه پشتیبانی لازم برای سلول ها و بافت ها هستند که بسته به عملکرد آنها می توانند به عنوان ساختاری یا غیرساختاری طبقه بندی شوند. نمونه هایی از پروتئین های ساختاری کلاژن و الاستین هستند. با افزایش سن، ماتریکس خارج سلولی بدتر می شود: تولید کمتر کلاژن و الاستین اساس سفتی بیشتر بافت، از دست دادن ضخامت و یکپارچگی ساختاری است. از بین رفتن این اجزا با کاهش توانایی سلول ها در پاسخگویی به تغییرات محیطی همراه است. این روند پیری در سطح زیبایی باعث ایجاد چین و چروک و به تدریج افزایش آنها می شود.

 

پیری با تغییرات متعددی همراه است که کل ارگانیسم را در سطوح بافتی و سلولی تحت تاثیر قرار می دهد.اگر احساس میکنید که پوست اطراف چشم چروک شده است میتوانید آن را با ماسک دور چشم بهبود ببخشید.

 با افزایش سن، سلول‌های پیر در بسیاری از بافت‌ها تجمع می‌یابند و عملکرد صحیح آنها را به خطر می‌اندازند و بر سلول‌های اطراف تأثیر می‌گذارند و در مکانیسم ترمیم DNA اختلال ایجاد می‌کنند. در این زمینه، سیرتوئین ها نقش اساسی را ایفا می کنند که برای عملکرد صحیح ترمیم DNA ضروری است و به همین دلیل مسئول پدیده طول عمر می باشند.

در پستانداران، هفت عضو Sirtuins، SIRT-1 تا SIRT-7 وجود دارد که هر کدام دارای فعالیت آنزیمی، محلی سازی و عملکرد خاص خود هستند. از این میان، مهمترین آنها SIRT-1 است که در مکانیسم های پایداری ژنوم نقش دارد. سطوح این پروتئین در چندین بیماری و در مدل‌های پیری تسریع شده کاهش می‌یابد، و حفظ بیان و/یا فعالیت SIRT-1 در طول پیری از اختلالات مرتبط با افزایش سن جلوگیری می‌کند.

هدف از این مطالعه ارزیابی، پس از درمان با دو غلظت مختلف MMSA، توانایی تعدیل سطوح Sirtuin-1 در کشت فیبروبلاست‌های انسانی، ارزیابی شده با استفاده از یک آزمایش خاص بود.

معنی‌دارترین نتیجه با کمترین غلظت محصول (25/1 میلی‌گرم بر میلی‌لیتر) به‌دست آمد که افزایش معنی‌دار آماری (برابر 49 درصد) سطوح Sirtuin-1 را نسبت به شاهد نشان داد.

 

 

سطوح Sirtuin-1 در فیبروبلاست های کشت شده انسانی پس از درمان با دو غلظت مختلف MSAA در مقایسه با کنترل (سلول های درمان نشده).

* p ≤0.05: از نظر آماری معنی دار در مقابل کنترل

 

ترکیب ویژه اسیدهای آمینه MSAA منجر به افزایش تحرک و تکثیر سلولی نمی شود.

بهبود زخم یک فرآیند پیچیده و بسیار منظم است که شامل رویدادهای سلولی، مولکولی، بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی است که موجودات زنده را قادر می‌سازد تا انواع مختلف زخم‌ها را ترمیم کنند. این فرآیند شامل سه مرحله همپوشانی است: التهاب، تکثیر و تشکیل بافت، و بازسازی بافت. هر سه مرحله در زمان آسیب فیزیکی شروع می شود و در طول فرآیند بهبودی ادامه می یابد.

به دلیل عملکرد ترکیبی پیری درونی و بیرونی، پوست انسان دستخوش تغییرات زیادی می شود که به طور بالقوه می تواند روند بهبود زخم را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع از نظر علمی ثابت شده است که هر یک از مراحل بهبودی ارتباط تنگاتنگی با سن دارد. به طور خاص، کراتینوسیت‌ها، فیبروبلاست‌ها و سلول‌های اندوتلیال عروقی، قهرمان‌های اصلی در روند بهبودی، کاهش پاسخ تکثیری را در حیوانات مسن نشان می‌دهند.

در این مطالعه، از یک رده سلولی فیبروبلاست انسانی برای مطالعه تأثیر مخلوط ویژه اسیدهای آمینه MSAA در دو غلظت مختلف بر روند بهبود زخم، با تمرکز ویژه بر مرحله تکثیر سلولی استفاده شد.

محصول، در هر دو غلظت، فعالیت تکثیر بهتری نسبت به شاهد (سلول‌های تیمار نشده) نشان نداد، اما برعکس، ظاهراً تکثیر سلولی را کاهش داد. به طور خاص، منجر به کاهش حدود 50 درصدی تکثیر سلولی در هر دو غلظت آزمایش شده در مقایسه با کنترل (آزمایش BrdU) شد، در حالی که هیچ تفاوتی در رفتار در روش التیام زخم مشخص نشد.

 

در نتیجه، ترکیب ویژه اسیدهای آمینه  به فیبروبلاست‌ها اجازه می‌دهد تا کلاژن قدیمی‌تر و شکننده‌تر را از بین ببرند و آن را با کلاژن جدید و کشسان‌تر جایگزین کنند، بدون اینکه تعداد نسل‌های سلولی افزایش یابد، که با پیری مرتبط است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۲/۰۵
ایلیا صمدی نسب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی