مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

تو این وبلاگ قصد داریم تا مطالب مفیدی که در طول روز مردم ایران با اون ها سرُ کار دارنُ به چالش بکشیم و در موردشون توضیح بدیم.
از لوازم آرایشی و تغذیه گرفته تا کتاب و موسیقی و شاید اقتصاد!!!
اینجا به شما خوش میگذره...

هیالورونیک اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

پنجشنبه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۵۵ ق.ظ

هیالورونیک اسید چیست و چه کاربردی دارد؟

در مورد اسید هیالورونیک چه می دانیم؟ این ماده که به طور فعال در زیبایی استفاده می شود، اثرات مثبت زیادی بر پوست و مو دارد. با این حال، آیا ما به طور کامل می دانیم که مولکول های هیالورون چگونه "کار می کنند" و در کدام مورد آنها بیشترین نتایج را می دهند؟

 

فرمول های آرایشی حاوی مولکول های اسید هیالورونیک دارای اثر مرطوب کنندگی، ضد پیری و تسکین دهنده هستند. این مؤلفه با نفوذ عمیق به سلول‌های پوست و ساختار مو، رطوبت حیاتی را به بافت‌ها می‌رساند و سدی برای حفظ رطوبت ایجاد می‌کند.

 

اسید هیالورونیک چیست، برای چیست و چه فرمول های آرایشی حاوی آن است؟

 

 

 

اسید هیالورونیک چیست؟

در سال 1934، محققان جان پالمر و کارل مایر موفق شدند ماده ای را که قبلاً ناشناخته بود از چشم گاو نر جدا کنند - یک پلی ساکارید که بخشی از بافت همبند است. در مقاله ای که توسط مایر منتشر شد، این ماده "اسید هیالورونیک" نامیده شد (از ترکیب کلمه هیالوس - "زجاجیه" و عبارت "اسید اورونیک").

 

از آن زمان، علم، پزشکی و آرایشی صدها مطالعه انجام داده اند و امکانات متعددی را برای این مؤلفه باز می کنند. همه این مطالعات را در یک مقاله علمی منتشر شده در سال 2009 در مجله بین المللی "خلاصه" کرد. این نه تنها تمام نتیجه گیری های قبلی توسط دانشمندان از نقاط مختلف جهان را خلاصه می کند، بلکه ایمنی مطلق این ماده را برای بدن انسان نیز به رسمیت می شناسد.

 

در ابتدا، این ماده از موجودات با منشاء حیوانی استخراج می شد - عمدتاً خروس. با این حال، علاقه روزافزون به مولکول های هیالورون و پیشرفت در فرآیند علمی و فناوری اولین نتایج را به همراه داشته است. در طی چند دهه، دانشمندان موفق به توسعه فناوری‌هایی برای سنتز مواد با استفاده از باکتری‌هایی شدند که تحت شرایط خاصی قادر به تولید هیالورون هستند.

 

با وجود نام، اسید هیالورونیک یک اسید به معنای معمول نیست. این جزء دارای خاصیت لایه برداری یا حل کنندگی نیست، مانند اسیدهای سالیسیلیک یا گلیکولیک  و قابلیت مرطوب کننده پوست را دارد.

 

 

 

هیالورونیک اسید یک جزء خارجی برای بدن انسان نیست. در اکثر بافت ها وجود دارد و بیشترین غلظت آن در بافت همبند مشاهده می شود. به دلیل وزن مولکولی زیاد، هیالورون مقدار قابل توجهی از رطوبت را حفظ می کند که چندین برابر بیشتر از اندازه مولکول است. به همین دلیل است که وظیفه اصلی این ماده حفظ آب در بافت ها و نقش "روان کننده" مفاصل است.

 

اسید هیالورونیک بهتر از هر جزء دیگر قادر به جذب و حفظ رطوبت است. مولکول اسید ترکیبی از N-acetylglucosamine و اسید گلوکورونیک است. این ماده حاوی مقدار زیادی گروه اکسیژن و هیدروکسیل است که توانایی آن را برای تشکیل پیوندهای هیدروژنی قوی تعیین می کند. در قیاس، هیالورونیک اسید را می توان به راحتی یک اسفنج کوچک نامید که رطوبت را حفظ می کند و به عنوان یک جزء مرطوب کننده منحصر به فرد برای بافت ها و مفاصل عمل می کند.

 

 

 

اما اثرات مثبت هیالورون به هیدراتاسیون ختم نمی شود. این ماده همچنین به عنوان یک ابزار قدرتمند در مبارزه با تغییرات مرتبط با افزایش سن شناخته شده است. چندی پیش، محققان مرکز پوست کارولینای جنوبی یکی دیگر از خواص منحصر به فرد این ماده را کشف کردند - اثربخشی آن در درمان تحریکات و درماتیت سبورئیک.

 

بدن یک فرد با وزن حدود 50 کیلوگرم حاوی تقریباً 10 گرم اسید هیالورونیک است. کمبود یک ماده در بدن منجر به عواقب منفی از جمله موارد آرایشی می شود (پتوز، خشکی و شل شدن پوست، ظاهر شدن چین و چروک). به همین دلیل است که محصولات زیبایی حاوی هیالورون در بین خانم ها بسیار محبوب هستند. ماسک ها ، کرم ها ، سرم ها ، اسانس ها ، شامپوها ، نرم کننده ها برای جبران کمبود اسید طراحی شده اند.

 

فواید اسید هیالورونیک

اثرات هیالورون را نمی توان دست بالا گرفت. برای حفظ زیبایی، سلامت و جوانی پوست، این ماده در هر سنی ضروری است.

 

اسید هیالورونیک در فرمول های آرایشی، افزودنی های خاص و مکمل های غذایی ، برخی از محصولات غذایی یافت می شود.

 

تمام خواص اسید هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته است - دانشمندان و متخصصان زیبایی باید بسیاری از جنبه های مهم را کشف کنند. با این حال، محبوبیت این ماده تنها در حال افزایش است، که قبلاً افسانه‌های زیادی در مورد هیالورون ایجاد کرده است. آیا سعی کنیم آن را از بین ببریم؟

 

 

 

افسانه شماره 1. وزن مولکولی زیاد هیالورون اجازه نمی دهد که به لایه های عمیق درم نفوذ کند.

 

این واقعاً همینطور بود - تا لحظه ای که متخصصان زیبایی تکنیکی را توسعه دادند که به شما امکان می دهد مولکول های یک ماده را به قطعات کوچکتر "شکستید". امروزه از اسیدهای با وزن مولکولی کم، متوسط ​​و بالا در فرمول های آرایشی استفاده می شود.

 

اسید با وزن مولکولی بالا واقعاً به سلول‌های درم نفوذ نمی‌کند، با این حال، می‌تواند یک سد محافظ مرطوب‌کننده روی سطح پوست ایجاد کند. اسید با وزن مولکولی کم به اعماق بافت ها نفوذ می کند و در آنجا تمام خواص مفید خود را نشان می دهد.

 

افسانه شماره 2: مصرف خوراکی یک ماده موثر نیست.

 

این جزء به خوبی به عنوان بخشی از مکمل های غذایی و مکمل های غذایی عمل می کند که توسط یکی از مطالعات اخیر ثابت شده است. تحت نظارت دقیق دانشمندان، گروهی از داوطلبان 60-22 ساله روزانه 120 میلی گرم اسید به مدت 3 ماه مصرف کردند که منجر به کاهش شدید چین و چروک دور چشم در تعداد غالب افراد شد.

 

اسید هیالورونیک برای چیست ؟

به حفظ تعادل آب بهینه درم کمک می کند.

تن و کشش بافت ها را افزایش می دهد.

محافظت در برابر آسیب و بازسازی سلول ها؛

تعداد و عمق چین و چروک ها را کاهش می دهد.

اسید هیالورونیک نه تنها بر ظاهر درم، بلکه در کل بدن نیز تأثیر می گذارد. این جزء در غضروف و مفاصل، کره چشم، دریچه های قلب، ریه ها، آئورت وجود دارد. در عین حال 50 درصد در پوست انسان متمرکز است.

 

اسید کار مفاصل را تسهیل می‌کند، آسیب‌ها و زخم‌ها را التیام می‌بخشد، بازسازی می‌کند، سنتز کلاژن و الاستین خود را تقویت می‌کند ، تحویل مواد مغذی را به نقاط درست بدن تسهیل می‌کند.

 

یکی از عملکردهای اصلی پوست انسان یک مانع است. پوست بدن ما را از اثرات مضر محیط و باکتری هایی که روزانه به آنها حمله می کنند محافظت می کند. با گذشت زمان، عملکردهای محافظتی پوست ضعیف می شود و پس از آن اشعه ماوراء بنفش، سموم، سبک زندگی ناسالم و عوامل دیگر آسیب های جبران ناپذیری به درم وارد می کند. عواقب چنین آسیبی چین و چروک، ظاهر احساس خشکی و لایه برداری پوست است.

 

اسید هیالورونیک چگونه با چین و چروک ها مبارزه می کند؟

در طول فرآیند پیری، مقدار هیالورونیک اسید تولید شده توسط سلول های درم به سرعت کاهش می یابد. نتیجه چنین کمبودی از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست، ظهور اولین نشانه های پژمرده شدن آن - زبری، لکه های پیری، چین و چروک است.

 

هیالورون یک "نوشیدنی" حیات بخش برای درم ما است. این جزء با افزایش رطوبت در سلول های پوست و تشکیل یک سد نامرئی نگهدارنده آب بر روی سطح آن، صورت را صاف تر و کشسان تر می کند و از بروز تغییرات مرتبط با افزایش سن جلوگیری می کند.

 

اسید هیالورونیک چقدر ایمن است؟

اسید هیالورونیک کاملاً بی خطر است - هم برای استفاده خارجی و هم برای مصرف خوراکی. این ماده ضد حساسیت، بی ضرر برای اجزای بدن، حتی برای استفاده طولانی مدت مناسب است، که توسط آزمایش ها و مطالعات متعدد تایید شده است.

 

چه محصولاتی حاوی اسید هیالورونیک هستند

راه های مختلفی برای تامین مقدار لازم بدن وجود دارد:

 

استفاده از محصولات مراقبت از پوست . ما در مورد کرم ها، سرم ها، اسانس ها و سایر فرمول ها برای مراقبت روزانه از پوست صحبت می کنیم. لوازم آرایشی نرم‌تر و کندتر از تزریق یک ماده به زیر پوست عمل می‌کنند، اما استفاده مداوم از آن نتیجه مؤثر و ماندگاری دارد.

تزریق هایی که به پر کردن کمبود یک ماده در نواحی خاصی از پوست کمک می کند. اصل عمل به این صورت است که ماده زیر پوست در ناحیه دارای چین و چروک معرفی می شود و تاثیر مصرف آن از همان روز بعد محسوس است. این روش به ویژه در صورت وجود چین و چروک، پنجه کلاغی، افتادگی بیضی صورت و استخوان گونه، تیرگی خطوط لب، تغییر در شکل چانه و عدم تقارن صورت مشخص می شود. اسید هیالورونیک که به زیر پوست تزریق می شود، تسکین و خطوط نواحی مشکل را یکنواخت می کند، چین و چروک ها را پر می کند و حجم بافت از دست رفته را بازیابی می کند. تزریق با استفاده از مسکن انجام می شود، دوره طولانی توانبخشی را شامل نمی شود و اثر زیبایی بلافاصله قابل توجه است و 1.5-2 سال طول می کشد.

افزودن مواد غذایی به رژیم غذایی روزانه بله، بله، وجود دارد!

 

 

آبگوشت استخوانی

 

"منابع" اصلی اسید هیالورونیک طبیعی غضروف، استخوان ها و سایر بافت های همبند با منشاء حیوانی است. یک آبگوشت غنی قوی که برای چند ساعت پخته می شود با اجزای مفید - روی، کلسیم، پتاسیم، پروتئین ها، اسیدهای آمینه و اسید هیالورونیک اشباع شده است.

 

 

آسپیک

 

Aspic با قیاس با آبگوشت "کار می کند". استخوان‌ها و بافت‌های همبند حیواناتی که زیربنای آماده‌سازی ظرف هستند، حداکثر با کلاژن و اسید هیالورونیک اشباع شده‌اند. ژله را کمی بیشتر از یک بار در سال سر سفره سال نو بخورید، زیرا این غذا برای پوست، مفاصل و استخوان های ما ضروری است.

 

سیب زمینی

 

محصولات ریشه حاوی غلظت بالایی از نشاسته و منیزیم به طور فعال در فرآیندهای سنتز هیالورونیک اسید در بدن نقش دارند. علاوه بر سیب زمینی، کنگر اورشلیم، سیب زمینی شیرین و سایر سبزیجات نشاسته ای نیز باید در رژیم غذایی گنجانده شود. این غذاها علاوه بر فعال کردن تولید هیالورون، منبع ارزشمندی از ویتامین های B6، A و C، مواد معدنی، اسیدهای آمینه، پتاسیم و فیبر هستند.

 

محصولات "سبز".

 

سبزیجات و میوه های سبز حاوی مقدار زیادی منیزیم هستند - کاتالیزوری که برای تولید هیالورون در بدن ضروری است. آووکادو، کلم بروکلی، اسفناج، کاهو - یک انبار واقعی زیبایی و جوانی. غذاهای سبز همچنین از سنتز کلاژن حمایت می کنند، التهاب را کاهش می دهند و به مبارزه با تغییرات مرتبط با افزایش سن کمک می کنند.

 

آیا فکر می کنید به اندازه کافی از غذاهای فوق را نمی خورید؟ سعی کنید اسید هیالورونیک را در مکمل های غذایی و مکمل های غذایی مصرف کنید - این یک روش بسیار موثر و کاملا بی خطر است!

 

اسید هیالورونیک یکی از مواد محبوب در آرایش و زیبایی کره ای است. به ترکیبات کرم ها ، ماسک ها، سرم ها، محصولات مراقبت از بدن و مو اضافه می شود. و حتی زمانی که هیالورون جزء اصلی فرمول زیبایی نیست، اغلب به عنوان یک ماده کمکی وجود دارد - به عنوان یک مرطوب کننده عالی و جزء ضدچروک پوست است.

 

لوازم آرایشی حاوی هیالورون دارای اثر مرطوب کنندگی عمیق بر روی درم، کاهش تعداد و عمق چین و چروک ها، مبارزه با پای کلاغی است. با جذب آب، مولکول های پلی ساکارید از از دست دادن رطوبت حیات بخش بافت ها جلوگیری می کند. با این حال، این جزء در آب و هوای خشک یا در طول فصل گرما عملکرد خوبی ندارد. در این صورت، مولکول ها شروع به جذب رطوبت نه از محیط، بلکه از لایه های عمیق درم می کنند که باعث احساس سفتی و لایه برداری پوست می شود.

 

این کاملا صحیح نیست که هیالورونیک اسید را یک جزء ضد پیری بدانیم. این واقعاً با تغییرات مرتبط با افزایش سن مبارزه می کند، اما نه به دلیل خواص خود، بلکه به دلیل فعال شدن تولید کلاژن و الاستین خود در بدن. استفاده از شامپو، شستشو، ماسک با اسید هیالورونیک کمک می کند:

 

رشته ها را به شدت مرطوب کنید، که از آن ظاهری سالم و مرتب به دست می آورند.

بهبود گردش خون و متابولیسم در پوست سر، که رشد مو را فعال می کند.

فرهای آسیب دیده را پس از رنگ آمیزی تهاجمی یا پرم بازیابی کنید.

بهبود فرآیند تولید کراتین؛

تا حدودی مشکل ریزش مو را حل کند.

هیالورون در لوازم آرایشی تزئینی

البته، در لوازم آرایشی تزئینی (محصولات تونال، پودرها، پرایمرها)، اسید هیالورونیک فقط به عنوان یک ماده اضافی عمل می کند و نه جزء اصلی. با این حال، حتی حداقل حضور آن در لوازم آرایشی، درک آرایش توسط پوست را بسیار آسان می کند، که به ویژه برای انواع خشک یا مشکل دار درم مهم است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۲/۲۵
ایلیا صمدی نسب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی