مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

تو این وبلاگ قصد داریم تا مطالب مفیدی که در طول روز مردم ایران با اون ها سرُ کار دارنُ به چالش بکشیم و در موردشون توضیح بدیم.
از لوازم آرایشی و تغذیه گرفته تا کتاب و موسیقی و شاید اقتصاد!!!
اینجا به شما خوش میگذره...

ویتامین A برای پوست: فواید، غذاها و نحوه مصرف آن

 

ویتامین A یک ماده فوق مغذی طبیعی در نظر گرفته می شود. این ویتامین علاوه بر فواید متعدد برای سیستم ایمنی، بینایی، باروری و رشد، یکی از مفیدترین مواد مغذی برای پوست ما است. ما آن را در بسیاری از غذاها مانند لبنیات، اسفناج یا جگر پیدا می کنیم. همچنین، ما می‌توانیم آن را در غذاهای غنی از بتاکاروتن، جزئی که بدن ما به طور طبیعی به ویتامین A تبدیل می‌کند، پیدا کنیم. خربزه، هویج یا سبزیجات برگ سبز برخی از محصولات غنی از بتاکاروتن هستند.

 

اکنون که برخی از منابع این ماده مغذی را می شناسید، ممکن است تعجب کنید که ویتامین A چه فوایدی برای پوست دارد. این اصطلاح ارتباط تنگاتنگی با سلامتی و تغذیه خوب دارد، علاوه بر این که در بسیاری از لوازم آرایشی و مکمل های غذایی که در بازار پیدا می کنیم وجود دارد. اگر می خواهید در مورد این ویتامین شناخته شده بیشتر بدانید، به خواندن این مقاله ادامه دهید که در آن همه چیز را در مورد ویتامین A برای پوست ، فواید آن، نحوه مصرف و غذاهای حاوی آن به شما می گوییم.

 

همچنین ممکن است به این موارد علاقه داشته باشید: ویتامین های مخصوص پوست خشک

فهرست مطالب

ویتامین A چیست؟

فواید ویتامین A برای پوست

غذاهای حاوی ویتامین A برای پوست

نحوه مصرف ویتامین A برای پوست

ویتامین A چیست؟

ویتامین A یک ماده مغذی محلول در چربی است که به طور طبیعی در غذاها یافت می شود. این ماده فوق مغذی برای رشد مناسب سیستم ایمنی، بینایی و تولید مثل ضروری است. علاوه بر این، به عملکرد صحیح اندام های مهم مانند قلب، کلیه ها، ریه ها و پوست کمک می کند. انواع مختلفی از ویتامین A وجود دارد:

 

ویتامین A از پیش ساخته شده - موجود در گوشت گاو و مرغ، ماهی و لبنیات. ویتامین A شامل ترکیبات رتینول، رتینال و رتینوئیک اسید است. در اینجا به شما می گوییم که رتینول چیست و چه کاربردی دارد .

پروویتامین A : موجود در میوه ها، سبزیجات و سایر محصولات با منشاء گیاهی. رایج ترین نوع پروویتامین A بتاکاروتن است که به عنوان پیش ساز این ویتامین عمل می کند و دارای آنتی اکسیدان هایی است که از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد که اکسیداسیون را تسریع می کنند محافظت می کند. بتاکاروتن را می توان هم از طریق غذا و هم از طریق مکمل های غذایی به دست آورد.

دریافت این ماده مغذی برای رشد خوب سلامتی ما ضروری است. بنابراین، کارشناسان [1] دوزهای زیر رتینول (ویتامین A) را با توجه به شرایط هر فرد توصیه می کنند:

 

مصرف روزانه 900 میکروگرم برای مردان بالای 19 سال توصیه می شود.

دوز توصیه شده برای زنان بالای 19 سال حدود 700 میکروگرم است.

برای کودکان و نوجوانان، دوز توصیه شده روزانه 300 تا 600 میکروگرم است.

با این حال، همیشه توصیه می شود با یک متخصص پزشکی یا متخصص تغذیه مشورت کنید. با وجود این واقعیت که ویتامین A یک ماده فوق مغذی است که بدن ما به آن نیاز دارد، دوز بیش از حد یا خیلی کم می تواند اثرات معکوس ایجاد کند. به عنوان مثال، کمبود ویتامین A می تواند علائمی مانند خشکی و ملتهب چشم ، شب کوری یا کاهش مقاومت در برابر عفونت و همچنین مشکلات پوستی ایجاد کند.

 

فواید ویتامین A برای پوست

در میان فواید متعدد این ویتامین در بدن، تاثیرات مثبت آن بر پوست خودنمایی می کند. سهم این ویتامین در درم ما سه برابر است: این ویتامین دارای قدرت شفابخشی بالایی است، نرمی بیشتری به پوست می دهد و اجازه می دهد تا دفاع طبیعی را تقویت کند و در برابر رادیکال های آزاد عمل کند. همه اینها به لطف این واقعیت که برای بازسازی تهاجمی هایی که پوست دریافت می کند و مقاومت آن را افزایش می دهد، به یک چهره ظریف تر و صاف تر تبدیل می شود مخصوصا در موادی که خاصیت ضد لک پوست را ایجاد میکنند.

 

اما واقعاً ویتامین A برای چیست؟ پاسخ تا حدودی گسترده است، اما در اینجا به جزئیات بیشتر خواص و فواید این ویتامین بر روی پوست می پردازیم:

 

آنتی اکسیدان

بتاکاروتن نوعی رنگدانه است که در برخی گیاهان وجود دارد. این همان چیزی است که به میوه ها و سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مشخص می دهد. از میان کاروتنوئیدهایی که می تواند توسط بدن به ویتامین A تبدیل شود، بتاکاروتن به دلیل عملکرد آنتی اکسیدانی اصلی، فراوان ترین و کارآمدترین است.

 

یعنی از طریق آنها بدن از خود در برابر بیماری ها یا پیری زودرس پوست ما محافظت می کند. از این نظر، قدرت آنتی اکسیدانی ویتامین A از عمل رادیکال های آزاد، ترکیباتی که به سلول های پوست آسیب می رسانند، جلوگیری می کند. به همین دلیل، بتاکاروتن معمولاً در برخی از درمان های مراقبت از پوست به شکل غلیظ، مانند کرم های مرطوب کننده، گنجانده می شود. همچنین اگر مصرف ویتامین A را با غذاهای غنی از آنتی اکسیدان افزایش دهیم، می توانیم آنها را مستقیماً بدست آوریم.

 

سیکاتریزاسیون

ویتامین A بهبود را تسهیل می کند، زیرا متابولیسم بازسازی سلولی لایه شاخی را تنظیم می کند. این باعث نرمی بیشتر پوست می شود. این ویتامین همچنین سنتز کلاژن را تقویت می کند و آن را برای زخم های پوستی ایده آل می کند. به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی و عامل التیام بخش عمل می کند.

 

هیدراتاسیون

رتینوئیک اسید، شکل فعال رتینول در پوست، مسئول تنظیم کراتوژنز است که به حفظ پوست صاف، مرطوب و شاداب کمک می کند. کمبود این ویتامین در بدن ما می تواند باعث خشکی پوست و همچنین خارش یا قرمزی شود. درمان های ویتامینی مختلفی برای پوست خشک وجود دارد ، اگرچه رتینول یکی از شناخته شده ترین ها به دلیل خواص مرطوب کنندگی و بازسازی کننده آن است. به لطف ویتامین A برای پوست خشک، می توانید استحکام، نرمی و آبرسانی درم خود را بازیابی کنید.

 

ضد چروک و لک

ویتامین A برای چین و چروک می تواند بهترین متحد در مبارزه با علائم پیری زودرس باشد. این ویتامین به شکل ژل یا سرم در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی یافت می‌شود، زیرا مستقیماً از طریق رتینوئیدها علیه پیری سلولی عمل می‌کند. اشکال مختلف ویتامین A قادر به تحریک نوسازی پوست از طریق سنتز بهتر کلاژن، مبارزه با چین و چروک و لکه های تیره هستند .

 

رنگدانه

اگر به این فکر می کنید که چگونه یک برنزه عالی داشته باشید، رتینول و ویتامین A می توانند بزرگترین متحدان شما شوند. به لطف مصرف هویج با محتوای بتاکاروتن بالا یا سایر سبزیجاتی که این ترکیب در آنها وجود دارد، می توان رنگدانه های پوست را بهبود بخشید و در نتیجه برنزه شدن بهتری داشت.

 

ضد آکنه

با دوز کافی، ویتامین A برای آکنه یک فرمول بسیار موثر برای مبارزه با مشکلات جوش، جوش های سرسیاه یا کومدون های روی پوست است. محتوای بالای رتینوئیک اسید موجود در آن به تنظیم سبوم کمک می کند که جوش ها را کاهش می دهد و پوست را نرم تر می کند. افزایش مصرف محصولات غنی از ویتامین A که به رژیم غذایی صحیح اضافه می شود، بدون شک مشکلات پوستی مرتبط با آکنه را بهبود می بخشد. توصیه می کنیم مقاله زیر در مورد رتینول برای آکنه را مطالعه کنید.

 

غذاهای حاوی ویتامین A برای پوست

برای مراقبت از پوست و ظاهری جوان، درخشان و سالم، باید غذاهای حاوی ویتامین A را در رژیم غذایی خود بگنجانید. علاوه بر فواید فراوان ویتامین A برای پوست، مصرف آن به ما این امکان را می دهد که از خواص آن نهایت استفاده را ببریم، زیرا این کار را از درون بدن ما انجام می دهد.

 

فراموش نکنید که برای حفظ سلامت پوست، علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین A، آبرسانی مناسب به بدن نیز مهم است . نوشیدن روزانه بین 1.5 تا 2 لیتر آب، دفع سموم و عملکرد صحیح اندام ها را تسهیل می کند. اگرچه ممکن است مقدار بسیار بالایی به نظر برسد، اما در این مقاله در مورد نحوه نوشیدن روزانه آب بیشتر، نکاتی را به شما ارائه می دهیم تا به راحتی هیدراتاسیون خود را افزایش دهید.

 

در زیر بهترین محصولات حاوی ویتامین a برای پوست را کشف کنید:

 

میوه ها و سبزیجات نارنجی یا زرد رنگ

هویج در این گروه برجسته است، زیرا منبع بتاکاروتن است، پیش ساز ویتامین A که با چین و چروک و افتادگی پوست مبارزه می کند. به همین ترتیب، مصرف هویج قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به شما کمک می کند تا به برنزه شدن یکنواخت، طبیعی و طولانی مدت، به لطف خواص محافظت کننده از نور، برسید و نوعی ضدآفتاب نیز محسوب می شود. برای اینکه هویج را به رژیم غذایی روزانه خود وارد کنید، این دستور طرز تهیه آب هویج را توصیه می کنیم .

 

علاوه بر هویج، سایر سبزیجات نارنجی یا زرد با محتوای بالای ویتامین A عبارتند از کدو تنبل، هلو، انبه یا سیب زمینی شیرین. همه این غذاها سرشار از کاروتنوئیدها هستند که یکی دیگر از اشکال فعال ویتامین A است.

 

سبزیجات و میوه های برگ سبز

علاوه بر میوه های نارنجی یا زرد، میوه ها و سبزیجات با برگ سبز نیز منبع عالی ویتامین A هستند. از جمله غنی ترین مواد غذایی در این ماده مغذی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

اسفناج

کاهو

خربزه

کلم

سیب زمینی شیرین

نخود سبز

لبنیات و تخم مرغ

 

لبنیات یکی دیگر از منابع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی طبیعی است که ویتامین A در میان آنها برجسته است و به راحتی می‌توانیم آن را در شیر و مشتقات آن مانند پنیر یا ماست پیدا کنیم. همچنین، تخم مرغ فواید زیادی برای پوست دارد ، زیرا حاوی طیف گسترده ای از مواد مغذی، پروتئین ها و مواد معدنی است که به شما کمک می کند پوست، بینایی و غشاهای مخاطی خود را در وضعیت خوبی نگه دارید.

 

گوشت ها

گوشت گاو، مرغ یا بوقلمون منابع طبیعی ویتامین A هستند. آنها علاوه بر پروتئین بالا، غذاهای غنی از ویتامین هایی مانند B12 یا B6 هستند که می توانند به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

 

ماهی و غذای دریایی

ماهی و صدف با خواصی مشابه گوشت، منبع غنی از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها هستند که در میان آنها این ویتامین برجسته است. وجود آنها در رژیم غذایی روزانه ما علاوه بر دستیابی به دوز توصیه شده ویتامین A در روز، فواید زیادی برای ما به همراه خواهد داشت.

 

حبوبات

برخی حبوبات مانند عدس، نخود، لوبیا یا لوبیا نیز مقدار مناسبی ویتامین A را به بدن می‌رسانند و همچنین منبع طبیعی آهن، مواد مغذی و پروتئین هستند. حبوبات را نمی توان از یک رژیم غذایی سالم و متعادل حذف کرد، بنابراین مهم است که بدانید چه مقدار حبوبات در هفته مصرف کنید .

 

نحوه مصرف ویتامین A برای پوست

همانطور که ما توانستیم تأیید کنیم، منبع اصلی ویتامین A مواد غذایی با منشا حیوانی و گیاهی است. با این حال، برای دستیابی به تأثیر بیشتر بر روی پوست، فرمول های مختلفی وجود دارد که به شما امکان می دهد از تمام مزایای ویتامین A به طور تصاعدی بهره مند شوید. در اینجا ما به شما می گوییم که چگونه ویتامین A را برای پوست مصرف کنید :

 

مکمل های غذایی

کپسول ویتامین A رایج ترین راه برای دریافت مکمل این ویتامین است. همچنین، می توانید آنها را در قالب هایی مانند آمپول، قرص یا مروارید بیابید. از طریق مصرف مکمل های ویتامین A یا رتینول، می توانید از بسیاری از اثرات آن بر روی پوست بهره مند شوید.

 

با این حال، نباید فراموش کنیم که همیشه توصیه می شود هر نوع مکملی را با توجه به توصیه های یک متخصص، پزشک یا متخصص تغذیه که دوز لازم را در هر مورد مشخص می کند، مصرف کنید. مکمل ها باید قبل از غذا و همراه با آب فراوان مصرف شوند.

 

کرم پوست ویتامین A

در میان تمام لوازم آرایشی سرشار از ویتامین برای صورت، کرم های حاوی ویتامین A به شما کمک می کند تا استحکام صورت را بهبود ببخشید، چین و چروک ها را کاهش دهید و در برابر آکنه عمل کنید. علاوه بر این، آنها یک اثر آنتی اکسیدانی قوی روی درم ایجاد می کنند، در حالی که رنگدانه ها را متعادل می کنند و بهبودی را تسریع می کنند.

 

به همه این دلایل، توصیه می‌شود این نوع کرم را قبل از خواب روی پوست تمیز و خشک بمالید و آن را با یک مرطوب‌کننده خوب ترکیب کنید تا خشکی‌ای که ممکن است در هنگام عادت کردن پوست به رتینول ظاهر شود، کاهش دهید. اگر مراقبت ضد پیری بهینه می‌خواهید، کرم ویتامین A به شما این امکان را می‌دهد تا رنگ و بافت پوست را بهبود ببخشید، خطوط بیان را کاهش دهید و لکه‌های تیره و پیری را کاهش دهید.

 

از سوی دیگر، کرم ویتامین A برای انواع پوست مناسب است ، اگرچه پوست های حساس ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا به درمان عادت کنند. بنابراین در این موارد توصیه می شود با کرم هایی با غلظت کم رتینول شروع کنید که می توانید هفته ای دو بار استفاده کنید. می توانید به تدریج دوز را افزایش دهید و در ماه دوم آن را هر دو شب یکبار استفاده کنید. در نهایت، زمانی که درم دیگر تحت تأثیر درمان قرار نمی گیرد، می توانید آن را به صورت روزانه در شب شروع کنید.

 

کرم های حاوی ویتامین A برای پوست برای استفاده عمومی هستند، به جز برای زنان باردار یا شیرده به دلیل موارد منع مصرف احتمالی. متخصصان توصیه می کنند این نوع لوازم آرایشی را از سن 20 سالگی معرفی کنید، زیرا به این ترتیب می توانید علائم پیری یا نقص را در سنین پایین کاهش دهید.

منبع:آراگیراشاپ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۲/۱۹
ایلیا صمدی نسب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی