مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

تو این وبلاگ قصد داریم تا مطالب مفیدی که در طول روز مردم ایران با اون ها سرُ کار دارنُ به چالش بکشیم و در موردشون توضیح بدیم.
از لوازم آرایشی و تغذیه گرفته تا کتاب و موسیقی و شاید اقتصاد!!!
اینجا به شما خوش میگذره...

روغن نارگیل به عنوان ضد آفتاب؟

اکنون که از سلامتی غبطه‌انگیز برخورداریم، به نظر می‌رسد که باید هر آنچه را که تاکنون به لطف علم کشف شده است زیر سوال ببریم.

 

موارد مزخرفی مانند: اینکه واکسن ها می کشند، داروها سمی هستند، سویا مختل کننده هورمون ها است یا دئودورانت ها باعث سرطان می شوند، برخی از مواردی هستند که همچنان برای توجیه استفاده از لوازم آرایشی بدون کنترل استفاده می شوند و به عنوان لوازم آرایشی خانگی طبقه بندی می شوند.

 

این مانند شیمی درمانی با استفاده از پوست ما (یا کودکانمان) به عنوان گروه کنترل است. این بخشی از یک آیین ذن است  که تا کنون من آن را درک نکرده ام. و اگر چیزی این نوع لوازم آرایشی شبه را داشته باشد، استفاده از روغن های گیاهی برای همه چیز است .

 

آنها را تمیز می کنند، رنگ می کنند، هیدراته می کنند و اکنون اشعه ماوراء بنفش را جذب می کنند.

 

روغن نارگیل، کنجد یا تمشک بیشترین استفاده را دارند. و اگرچه درست است که روغن‌های گیاهی ممکن است دارای ترکیبات شیمیایی باشند که به تنهایی خاصیت ضد التهابی، ضد میکروبی یا تسکین دهنده دارند، آیا آنها می‌توانند از ما در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند؟ من می ترسم که نه. این همه یک داستان بلند است.

 

ترکیب یک روغن گیاهی

ترکیب یک روغن گیاهی بسیار ساده است. دارند:

 

فاز صابونی پذیر 95-99 درصد: اسیدهای چرب به شکل تری گلیسیرید (امگا 3، 6 و 9) و آسیل گلیسرید، غلظتی که بسته به نوع روغن متفاوت است و  تغذیه پوست را تامین می کند. (اطلاعات بیشتر اینجا )

فاز 1-5% غیر صابونی: لیپیدهایی که اسیدهای چرب نیستند (طبیعت ترپنیک)، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و ویتامین ها (معمولاً ویتامین C، E، K و A).

دومی، کسر غیر صابونی ، به لطف موادی مانند لیمونن به هر روغن بو یا اسانس می دهد و به تنهایی  می تواند خواص "شفابخشی" داشته باشد. همچنین حاوی ویتامین ها و کاروتنوئیدها با خواص آنتی اکسیدانی و فلاونوئیدها است که تا حدی اشعه UV را جذب می کند.

 

 

آیا روغن گیاهی خاصیت آنتی اکسیدانی دارد؟

غلظت آن در لیپیدهای غیر صابونی و آنتی اکسیدان ها بسیار کم است که نمی توان اثر آنتی اکسیدانی موثر آن را از طریق مسیر موضعی در نظر گرفت. تنها زمانی می‌توان از آن استفاده کرد که کسر غیر صابونی‌سازی را از کسر صابونی‌پذیر استخراج کنیم و دو محلول کاملاً متفاوت به‌دست آوریم:

 

یکی غنی از اسیدهای چرب - تری گلیسیرید، و دیگری در لیپیدهایی که اسیدهای چرب (مانند اسکوالن در روغن زیتون) یا آنتی اکسیدان (مثلاً توکوفرول-ویتامین E) نیستند.

این نوع از لوازم آرایشی معمولاً سطح بالایی دارند، زیرا استخراج و ترکیب مواد غیر صابونی فرآیندی طولانی، خسته کننده و بسیار پرهزینه است. به دست آوردن مقدار کمی نیاز به حجم زیادی از مواد اولیه دارد، بنابراین قیمت بالایی دارد.

 

با این کار ما یک باور رایج دیگر را از بین می بریم: روغن های گیاهی قادر به از بین بردن لکه ها هستند .

 

غلظت آنتی اکسیدان ها به قدری کم است (بسیاری از موارد 1%) که تقریباً غیرممکن است که به عنوان یک عامل رفع رنگدانه عمل کند، خیلی کمتر به عنوان یک ضد آفتاب. اگر روغن گیاهی مناسبی را انتخاب کنیم از نظر تغذیه برای پوست های خیلی خشک یا چرب بسیار جالب هستند، اما نمی توان آنها را درمان های آنتی اکسیدانی در نظر گرفت.

 

آنتی اکسیدان ها چه ربطی به تشعشعات خورشیدی دارند؟

وقتی وبلاگ‌هایی را می‌خوانم که بیان می‌کنند روغن نارگیل به عنوان یک ضد آفتاب عمل می‌کند، همیشه به ظرفیت‌های آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی یا ضد میکروبی آن اشاره می‌شود و مطمئن می‌شود که به لطف همه این خواص، پوست ما در برابر قرار گرفتن در معرض آفتاب آماده و پوشیده است.

 

برای داشتن محافظت بهینه در برابر آفتاب نیاز داریم:

 

فیلترهای خورشیدی (شیمیایی یا فیزیکی): قادر به فیلتر کردن اشعه های UVA و UVB خورشیدی هستند و در کمترین حد ممکن به ما کمک می کنند.

آنتی اکسیدان ها: قادر به خنثی کردن رادیکال های آزاد تشکیل شده (هم در اپیدرم و هم در درم) هستند.

ضدآفتاب ها اساسی هستند و بدون آن ها هیچ محافظت از نور وجود ندارد. متاسفانه، آنها همه کار را انجام نمی دهند و قادر به خنثی کردن رادیکال های آزاد نیستند . مواد آنتی اکسیدانی از دومی مراقبت می کنند.

 

 روغن نباتی چه SPF دارد؟ | آنچه علم می گوید

خوشبختانه برای همه ما، استفاده از روغن نارگیل به عنوان یک ضد آفتاب نه تنها برای من، بلکه برای جامعه علمی یک ایده دیوانه کننده به نظر می رسد.

 

در این مطالعه اسانس‌های مختلف گیاهی و اسانس آنالیز شدند و مقدار SPF آن‌ها همانطور که در فرمول‌های محافظت از نور خورشید محاسبه می‌شود، محاسبه شد .

 

روغن زیتون روغنی بود که بالاترین SPF را به دست آورد، نه بیشتر و نه کمتر از SPF 7.5 (احتمالاً به دلیل غلظت بالای اسکوالن) و پس از آن روغن نارگیل با SPF 7.1 قرار گرفت. یک فاکتور حفاظتی ناکافی و کاملاً کم در مقابل حداقل توصیه شده توسط WHO:  SPF 15 در مواقع با شاخص فرابنفش پایین (زمستان یا پاییز) .

 

استفاده از روغن نارگیل به عنوان ضد آفتاب در تابستان کاملاً مزخرف است.

 

از سوی دیگر، ما خانواده فلاونوئیدها، پلی فنول ها و  کاروتنوئیدها  را داریم که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود شناخته شده اند و خاصیت ضد لک پوست را نیز دارند. فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌ها در مقایسه با فیلترهای شیمیایی سنتز شده در آزمایشگاه، نرخ محافظت از نور خورشید غیر قابل رغبت دارند، اما اثر محافظت از نور آنها هنوز در حال بررسی است. موادی مانند Apigenin یا Aempherol (فلاونوئیدها) مقادیر SPF را در حدود 25-28 نشان می دهند.

 

توانایی آن برای فعال بودن در برابر اشعه ماوراء بنفش به لطف وجود گروه های کروموفور در ساختار شیمیایی آن است، همانطور که در مقاله فیلترهای شیمیایی یا آلی بحث کردیم.

 

آیا این بدان معناست که روغن های غنی از این مواد به ما محافظت در برابر آفتاب می دهند؟

خیر. به خودی خود و در غلظت هایی که در آنها ظاهر می شوند، اثر محافظت کننده از نور ندارند.

 

یک کرم ضد آفتاب معمولی فرمولی دارد که انواع فیلترها،  شیمیایی و/یا فیزیکی را برای دستیابی به یک فاکتور محافظتی خاص در برابر آفتاب ترکیب می کند. اکسید روی یا تیتانیوم به خودی خود ظرفیت رسیدن به SPF50+ را ندارند و برای کمک به حفاظت بالا به مقداری ترکیب اضافی نیاز داریم.

 

اگر اکنون روغن نارگیل را به عنوان کرم ضد آفتاب در نظر بگیریم، می بینیم که طبق گفته سازنده دارای SPF 7-8 است  و به عنوان ضد آفتاب مفید نیست . اگرچه دارای موادی است که به تنهایی ممکن است خواص محافظت کننده نور خوبی داشته باشند.

 

نتیجه

بنابراین، روغن کنجد، نارگیل یا تمشک به خودی خود محافظت در برابر آفتاب را ندارند. ما به مواد و مواد شیمیایی دیگری نیاز داریم که به محافظت بهینه در برابر آفتاب کمک کنند. از سوی دیگر، ما بحث مقررات و مراقبت های آرایشی را داریم ، حتی زمانی که در مورد محصولات خورشیدی صحبت می کنیم سختگیرانه تر.

 

کلیه محصولاتی که هدفشان محافظت در برابر آفتاب است باید استانداردها را داشته باشند.

 

اکثریت قریب به اتفاق روغن ها در سطح آرایشی به بازار عرضه می شوند، اما نه SPF و نه UVA کنترل نمی شوند ، بنابراین این فاکتور بسته به توزیع کننده متفاوت است و ناشناخته است.

 

در مورد روغن نارگیل یا زیتون بدتر است. به طور معمول ما از روغن هایی استفاده می کنیم که برای مصرف مواد غذایی در نظر گرفته شده است، یعنی هرگز از کنترل های آرایشی عبور نمی کنند . و اگرچه افرادی وجود دارند که به اشتباه می گویند شما نباید چیزی را که هرگز نمی خورید روی پوست خود قرار دهید، حقیقت این است که این چیزی دو طرفه نیست. یک ماسک خانگی لیمو، ماست، لیموترش یا پاپایا حتی می‌تواند برای پوست مفید باشد، مهم نیست چقدر غنی باشد.

 

 

کپسول های ضد آفتاب: چیست و برای چیست؟

  

کپسول های ضد آفتاب مکمل های غذایی هستند که از ترکیبات گیاهی مانند بتاکاروتن، ویتامین ها و عصاره های طبیعی ساخته شده اند که به محافظت از انواع پوست در برابر تابش خورشید کمک می کنند. کپسول های ضد آفتاب یا محافظ های نوری خوراکی، عملکرد اشعه ماوراء بنفش خورشید را خنثی می کنند و همچنین به جلوگیری و ترمیم آسیب های ناشی از تشعشعات مرئی و مادون قرمز از داخل کمک می کنند. علاوه بر این، آنها دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که به حفظ سلامت پوست کمک می کند.

 

آیا می دانستید که بیش از 50 درصد از اشعه به پوست شما می رسد حتی زمانی که کرم ضد آفتاب استفاده می کنید ؟ استفاده از کرم ضد آفتاب آسان نیست و ممکن است نواحی بدون پوشش مانند گردن، گوش ها، ساعد یا کف پا وجود داشته باشد. همچنین محاسبه مقدار توصیه شده محصول پیچیده است و همیشه آنطور که باید از ضد آفتاب استفاده نمی کنیم. به همین دلیل، کپسول های محافظ نور مکمل مناسبی برای افزایش محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید هستند . این نوع محافظ های نوری خوراکی از همان اولین مصرف موثر هستند .

 

بیش از 50 درصد از اشعه به پوست شما می رسد حتی زمانی که کرم ضد آفتاب استفاده می کنید

 

بنابراین، آیا کپسول های ضد آفتاب جایگزین ضدآفتاب هستند؟ نه! محافظت از نور دهان مکملی برای دستیابی به محافظت کامل تر است. استفاده از ضد آفتاب خوراکی همراه با ضدآفتاب های موضعی، محافظت پوست در برابر نور خورشید را چند برابر می کند. علاوه بر این، این محصولات به طور موثرتری از آسیب های ناشی از نور خورشید مانند التهاب پوست به دلیل رادیکال های آزاد، سوختگی، لکه های ناشی از آفتاب ، پیری زودرس پوست و سایر مشکلات عمده جلوگیری می کنند.

 

محافظت از نور دهان چگونه عمل می کند؟

کپسول های ضد آفتاب از اولین بار مصرف اثراتی دارند، اثربخشی و ایمنی که توسط مطالعات علمی تایید شده است.

 

به طور خاص، محافظت از نور دهان در برابر اشعه ماوراء بنفش (مسئول قرمزی و التهاب پوست، پیری نور و آسیب مستقیم به DNA سلول‌های پوست)، اشعه مادون قرمز (که در پیری پوست نقش دارد) و نور مرئی (که ظاهر لکه‌ها را افزایش می‌دهد) عمل می‌کند .

 

محافظت در برابر آفتاب برای کل خانواده

 

علاوه بر این، کپسول های محافظت از نور قرمزی پوست ناشی از نور خورشید را به تاخیر می اندازند و آسیب های ناشی از اشعه های خورشید را کاهش می دهند، زمانی که ما فقط از محافظ نور خورشیدی موضعی مانند اسپری ها، لوسیون ها، کرم ها یا موس استفاده می کنیم، از سد پوست عبور می کنند.

 

مزایای ضد آفتاب خوراکی

فرمت شفاهی و فناوری موجود در این محصولات دارای مزایای زیر است:

 

آنها به افزایش محافظت در برابر نور خورشید در افراد مبتلا به روزاسه، ملاسما و درماتیت آتوپیک کمک می کنند زیرا تابش خورشیدی می تواند این بیماری ها را بدتر کند. در مورد آکنه ، محافظت پیشرفته نیز مهم است، زیرا آفتاب، اگرچه می تواند احساس بهبودی کاذب ایجاد کند، اما اثر بازگشتی دارد و باعث ایجاد علائم کوچک روی پوست می شود. علاوه بر این، افرادی که پوست آتوپیک دارند نیاز به محافظت مداوم دارند.

آن‌ها در افراد مبتلا به ویتیلیگو و پسوریازیس که نیاز به آفتاب گرفتن دارند، به یک قرار گرفتن کنترل‌شده دست می‌یابند، اما به روشی ایمن و در عین حال محافظت صحیح در برابر آفتاب.

آنها به دلیل داشتن ویتامین و آنتی اکسیدان، عملکرد رادیکال های آزاد را کاهش می دهند و از ایجاد لکه ها جلوگیری می کنند.

کپسول های محافظ خوراکی از همان اولین مصرف تاثیر دارند

 

آنها ظاهر پوست را بهبود می بخشند زیرا با تقویت تولید کلاژن و الاستین در برابر ظاهر چین و چروک، خطوط بیان و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست عمل می کنند.

مدل های مختلفی در بازار داروخانه های پوستی وجود دارد که برای انواع پوست از جمله کودکان که پوست حساس تری نسبت به عوامل خارجی مانند آفتاب دارند و نسبت به بزرگسالان نیاز به محافظت بیشتری دارند، قابل استفاده است.

برای ورزشکارانی که علاوه بر مشکلاتی که در استفاده از کرم‌های ضد آفتاب دارند، به اثر تعریق، تماس با آب یا حوله اضافه می‌شوند که باعث می‌شود محافظت از نور موضعی به سرعت اثر خود را از دست بدهد و پوست بیشتر در معرض تابش خورشید قرار گیرد، ایده‌آل است. بنابراین، باید به خاطر داشته باشید که کرم را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید و برای محافظت بهتر از کپسول های خورشیدی استفاده کنید.

محافظت در برابر آفتاب هنگام ورزش

 

انواع کپسول ضد آفتاب

محافظ نوری دهان دارای یک فرمول مشترک است که هدف آن جلوگیری، خنثی کردن و ترمیم آسیب ناشی از تابش خورشید است. با این حال، تغییراتی در فرمول آن وجود دارد که با نیازهای مختلف سازگار است:

 

کپسول های محافظ ویتامین D برای افراد مبتلا به کمبود یا بیماری پوستی.

کپسول های محافظ مخصوص برای جلوگیری از لکه های خورشیدی .

 ضد آفتاب برای کودکان .

کپسول های محافظ برای افرادی که فعالیت های خارج از منزل مانند ورزشکاران انجام می دهند .

کپسول های محافظ با بتاکاروتن برای افزایش برنزه شدن پوست .

محافظت از نور خوراکی : چه زمانی آن را مصرف کنیم؟

متخصصان بهداشت مصرف کپسول های محافظ نوری خوراکی را همیشه به عنوان مکمل کرم ضد آفتاب در طول سال توصیه می کنند.

 

عملکرد آن از اولین دوز باعث می شود پوستی سالم داشته باشید که هم در ماه های تابستان که درجه حرارت بالاتر است و هم در بقیه ایام سال از تابش خورشید محافظت می کند، زیرا حتی در روزهای ابری اشعه خورشید به پوست نفوذ می کند. بنابراین، مصرف کپسول های ضد آفتاب خوراکی در موارد زیر توصیه می شود:

 

پوست حساسی دارید یا از نوعی بیماری پوستی رنج می برید.

شما پوست سالمی دارید، اما سابقه سرطان پوست در خانواده شما وجود دارد.

شما می خواهید از بروز لکه ها و پیری پوست جلوگیری کنید.

کودکان چهار ساله که باید از پوست خود محافظت کنند.

شما هم در ساحل و هم در کوه در معرض تابش خورشید هستید.

آیا نوعی فعالیت در فضای باز انجام می دهید؟

این امکان را ندارید که کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید.

تعریق بیش از حد، تماس با حوله یا در طول حمام مداوم که ضد آفتاب را پاک می کند، وجود دارد.

شما از داروهای حساس به نور استفاده می کنید، یعنی داروهایی که سد پوستی را در برابر عوامل خارجی نفوذپذیرتر می کنند.

نحوه مصرف کپسول آفتاب

برای دستیابی به اثربخشی بیشتر، توصیه می شود کپسول های خورشیدی را طبق دستورالعمل سازنده مصرف کنید. به عنوان یک قاعده کلی، توصیه می شود که ضد آفتاب خوراکی نیم ساعت قبل از قرار گرفتن پوست در معرض تابش خورشید ، یک بار در روز و ترجیحا با آب مصرف شود .

 

در مورد زمان استفاده از محافظت از نور، متخصصان اصرار دارند که باید همراه با کرم ضد آفتاب در طول سال استفاده شود، زیرا کپسول های متنوع امکان محافظت پیشرفته را در هر زمان از سال و برای کل خانواده فراهم می کند.

منبع:آراگیراشاپ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۲/۱۹
ایلیا صمدی نسب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی