مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

تو این وبلاگ قصد داریم تا مطالب مفیدی که در طول روز مردم ایران با اون ها سرُ کار دارنُ به چالش بکشیم و در موردشون توضیح بدیم.
از لوازم آرایشی و تغذیه گرفته تا کتاب و موسیقی و شاید اقتصاد!!!
اینجا به شما خوش میگذره...

کلاژن برای زنان چقدر اهمیت دارد؟

يكشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲، ۰۴:۴۵ ب.ظ

کلاژن برای زنان

 

منیزیم نقش ویژه ای در سلامت استخوان دارد. همراه با ویتامین D، همکاری می کند تا همراه با کلسیم، به درستی جذب شود.

 

اهمیت کلسیم برای تشکیل استخوان به حدی است که قادر به تحریک کلسی تونین هورمونی است که از تیروئید ترشح می شود و وظیفه آن متعادل کردن سطح کلسیم و جلوگیری از حضور بیش از حد آن و تجمع احتمالی بی مورد و از طرف دیگر تجویز صحیح آن است. موقعیت آن.

 

منیزیم همچنین بر فعالیت استئوبلاست‌ها و استئوکلاست‌ها تأثیر می‌گذارد که تراکم مواد معدنی استخوان را تأمین می‌کنند و بنابراین استخوان‌هایی که احتمال شکستگی کمتری دارند. علاوه بر این، به ویژه زنان، می توانند از آن برای کاهش موارد پوکی استخوان و کاهش کمبود مواد معدنی بهره ببرند.

 

چرا کلاژن را با منیزیم مصرف کنیم؟

مصرف منیزیم و کلاژن به معنای تجهیز بدن به ساختار پروتئین کافی برای کمک به حفظ ظاهر جوان پوست است. همچنین کاتالیزوری برای ردیابی صحیح الگوهای بازآرایی بافتی و همچنین تأثیرگذاری بر حفظ سیستم استخوانی، جلوگیری از کمبودها و کمک به اصلاح فرآیندهای فیزیولوژیکی است.

 

ژلاتین، منبع عالی کلاژن

ژلاتین به طور مستقیم به کلاژن متصل است. ما قبلاً می دانیم که کلاژن ساختار اصلی است که در بافت همبند، پوست و سیستم استخوانی می یابیم، یعنی مقدار کلاژن آن بیشتر از هر نوع پروتئین دیگری است.

 

ما همچنین خطراتی را که کمبود تولید کلاژن نشان می‌دهد، می‌دانیم، چیزی که با گذشت سال‌ها به طور غیرقابل جبرانی اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود.

 

ژلاتین پروتئین خالصی است که از مواد خام با منشاء حیوانی به دست می آید و منبع عالی کلاژن است.

 

منشا کلاژن از قسمت هایی از حیوانات است که ما به ندرت آن ها را می بلعیم، حداقل قبل از پختن آنها.

 

برخلاف اجدادمان، ما تمایل داریم این قسمت‌های حیوانات مانند پوست، اندام‌ها، بافت غضروفی را از بین ببریم... این در نوع رژیم غذایی ما نادر است.

 

با این حال، بله، ما به پختن آنها عادت داریم، همانطور که در مورد خود پوست یا تاندون ها صدق می کند. در این صورت پخت این قسمت ها با غلظت بالای کلاژن باعث ایجاد ژلاتین می شود.

 

ژلاتین شکل پخته شده کلاژن است و روشی است که از طریق آن می‌توانیم اسیدهای آمینه و بقیه مواد مغذی موجود در این قسمت‌های حیوانات مانند تاندون‌ها را به دست آوریم که در حالتی دیگر از خوردن آن امتناع می‌کنیم. مال ما نخواهد بود.

 

هنگامی که به محصولات غذایی اشاره می کنیم، ژلاتین به صورت پودری در می آید که عملاً بی رنگ و همچنین بی مزه است که از کم آبی و جداسازی اجزای حیوانی، همانطور که قبلاً گفتیم، پوست، استخوان و سایر بافت ها شروع می شود.

 

استفاده از آن در این منطقه با خواص آن توجیه می شود، که اجازه می دهد تا به هر ظرف قوام دهد، زیرا مانند چسب مانند چسب عمل می کند.

 

دقیقاً همین ویژگی های ژلاتینی است که در بازسازی بافت غضروف و همچنین تقویت بافت همبند و ایجاد خاصیت ارتجاعی از آن بهره مند می شویم.

 

ژلاتین و کلاژن

فواید ژلاتین

ژلاتین یکی از ابر غذاها با شگفت انگیزترین فواید سلامتی است. اینها همه چیز از جلوگیری از چین و چروک گرفته تا بهبود سلامت روان و کمک به هضم غذا را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

سلامت دستگاه گوارش : مانند کلاژن، ژلاتین با بهبود پوشش دستگاه گوارش و بازگرداندن فلور سالم از برخی مشکلات روده ای جلوگیری می کند. این به پیشگیری از سندرم روده نشتی مربوط می شود. از این نظر، با تقویت این بافت‌ها، روشی را بهبود می‌بخشیم که بدنمان سدی را در برابر سموم و باکتری‌های احتمالی که می‌توانند به جریان خون برسند، حفظ می‌کند. همچنین دسترسی به شیره معده را بهبود می بخشد و به هضم غذا کمک زیادی می کند.

محافظت از مفاصل : به کاهش عفونت هایی که مفاصل را از بین می برند و باعث ایجاد درد و التهاب می شوند، مانند استئوآرتریت و آرتریت روماتوئید کمک می کند. با بالا رفتن سن، افراد دچار سفتی مفاصل، محدودیت دامنه حرکتی و درد می شوند، علائمی که با گذشت زمان و با ادامه شکستن و فرسایش کلاژن بدتر می شوند. هم ژلاتین و هم کلاژن به توقف پاسخ‌های التهابی مزمن کمک می‌کنند، که درد را کاهش می‌دهد و بیماری پیشرونده را که منجر به اختلال در عملکرد مفاصل می‌شود، متوقف می‌کند. برای تقویت استخوان ها و حفظ تراکم مواد معدنی صحیح همکاری می کند.

کیفیت خواب را بهبود می بخشد : این تا حد زیادی به دلیل خواص گلیسین است که در ژلاتین وجود دارد. به این ترتیب، ژلاتین می تواند مشکلات مرتبط با کمبود خواب ، مشکل در آشتی دادن آن و استراحت را کاهش دهد.

خلق و خو و حمایت شناختی را بهبود می بخشد : گلایسین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی بازدارنده در نظر گرفته می شود که نشان دهنده تمایل آن به عمل به عنوان یک ضد افسردگی یا ضد اضطراب کاملا طبیعی است. با مصرف ژلاتین می توانید ترشح هورمون های خاصی را تقویت کنید که باعث واکنش مثبت در رفتار ما می شوند، استرس را کاهش می دهند و وضوح و آرامش ذهنی را افزایش می دهند. از جمله نوراپی نفرین و گابا هستند.

سلامت پوست : مصرف ژلاتین می تواند به بهبود جنبه های خاصی از پوست، مانند چین و چروک، تاثیر نور خورشید، استریا و سایر علائم مرتبط با پیری کمک کند. به لطف خواصی که دارد، ژلاتین با تحریک ساخت کلاژن جدید، امکان بازسازی سلولی پوست را فراهم می‌کند و در نتیجه ظاهری جوان‌تر پیدا می‌کند. این به مقابله با اثر مضر رادیکال های آزاد و آسیب اکسیداتیو سلولی آنها کمک می کند.

سلامت قلب و عروق : میزان متیونین را تنظیم می کند، زیرا به دلیل افزایش میزان هموسیستئین در خون، اضافه آن می تواند خطری برای قلب باشد. اینها به نشانگرهای التهاب و همچنین تصلب شرایین و مشکلات استخوانی مربوط می شوند.

اگر به فرآوری ژلاتین ادامه دهیم، محصول مهمی به نام کلاژن هیدرولیز شده بدست می آوریم .

 

کلاژن هیدرولیز شده چیست؟

کلاژن هیدرولیز شده شکلی از کلاژن است که تحت یک فرآیند هیدرولیز قرار گرفته است: ساختار مولکولی تغییر کرده و در نتیجه واحدهای کوچک‌تری ایجاد می‌شود. بیشتر پیوندهایی که به اسیدهای آمینه مختلف می پیوندند، برای به دست آوردن پپتیدها شکسته شده اند. در نهایت این شکلی خواهد بود که در آن جذب روده ای پروتئین انجام می شود. بنابراین می‌توانیم بگوییم که یک پروتئین هیدرولیز شده عملاً هضم می‌شود و کار جذب را تسهیل می‌کند و با عبور بسیار سریع از معده انجام می‌شود.

 

با این حال، همچنان به حفظ محتوای بالای اسیدهای آمینه گلیسین، لیزین و پرولین ادامه می‌دهد که به نسبت کمتری در سایر منابع پروتئینی یافت می‌شوند. اینها به تحریک رشد سلولی بافت‌های همبند مربوط می‌شوند، برخلاف تمایل به کاهش تولید طبیعی ساختارها با افزایش زمان و سن.

 

ما تمام ویژگی های کلاژن هیدرولیز شده را توضیح می دهیم

 

برای بهبود سلامت خود مکمل های کلاژن دار بخرید .

 

فواید کلاژن هیدرولیز شده

کلاژن هیدرولیز شده، به لطف ساختار خاص خود، در مدت زمان بسیار سریعی جذب می شود، در کمتر از 30 دقیقه اسیدهای آمینه مختلف در دسترس خواهند بود. پروفایل آمینواسید (آمینوگرام) ارائه شده توسط کلاژن هیدرولیز شده به نفع تولید فواید بر سلامت بافت است.

 

یکی از مهمترین نکات مربوط به وظیفه حفاظت و ترمیم مفاصل می باشد. در واقع، در جایگزینی مایع سینوویال بین فضاهای مفصلی همکاری می کند، به طوری که در محافظت از وظیفه غضروف، که به عنوان ضربه گیر عمل می کند، کمک می کند و آسیب ضربه مفصل و همچنین اصطکاک بین انتهای مفصل را کاهش می دهد. استخوان های مختلف

 

کلاژن هیدرولیز شده اسیدهای آمینه ای را فراهم می کند که در رشد عضلات نقش دارند. از نظر حفظ توده عضلانی، تامین این اسیدهای آمینه و همچنین جذب آسان آنها به حفظ تعادل مثبت نیتروژن کمک می کند. همانطور که در مورد ژلاتین دیده می شود، عناصری مانند گلیسین باعث می شود که مزایای خود را نشان دهند، مانند: افزایش انرژی، کمک به بهبود هضم، حمایت ساختاری از بافت ها، کمک به حذف سموم یا تنظیم برخی عملکردهای سلولی.

 

با توجه به اینکه بیش از یک سوم بدن ما از ساختارهای کلاژنی تشکیل شده است، برای مقابله با آسیب های ناشی از گذشت زمان و افزایش سلامت بخش های مختلف بدنمان: پوست، مو، کار بسیار مفیدی خواهد بود. ناخن ماهیچه ها، غضروف ها، تاندون ها، رباط ها و …

 

کلاژن هیدرولیز شده و ژلاتین چه تفاوت هایی دارند؟

اگرچه هر دو ماده از نظر آمینو اسیدها و همچنین بیشتر فواید ترکیب عملاً یکسانی دارند، تفاوت های خاصی وجود دارد:

 

ژلاتین فقط در آب داغ حل می شود

هنگامی که با آب مخلوط می شود یک ژل چسبناک تشکیل می دهد

هضم ژلاتین راحت تر است

و در مورد مزایایی که هر دو به اشتراک می گذارند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

سلامت پوست

رشد و حفظ توده عضلانی

تقویت بافت های همبند: تاندون ها، رباط ها، غضروف ها و …

به درد مفاصل کمک می کند

سلامت سیستم استخوانی

دوز موثر کلاژن

دوز موثر پودر کلاژن حدود 10 گرم در روز است تا به مزایای سلامت پوست و محافظت از مفاصل کمک کند، می توان آن را با یا بدون غذا مصرف کرد.

 

در مورد دوز دریافتی از نوع کلاژن غیر طبیعی، حدود 40 میلی گرم در روز است، به عنوان درمان درد مفاصل و شرایطی مانند آرتروز.

 

چرا با افزایش سن کلاژن را از دست می دهیم؟

یکی از مهمترین علائم با افزایش سن، از دست دادن کلاژن است.

 

کلاژن و پیریاین در چیزی که "پیری" نامیده می شود یافت می شود و شامل همه این علائم است که نشان می دهد ما در حال پیر شدن هستیم.

به طور خاص، علائمی که بر تولید کم کلاژن با افزایش سن تأثیر می‌گذارند، به ظاهر جوان‌تر و زوال احتمالی سیستم استخوانی اشاره دارد که به طور قابل توجهی مفاصل و مهم‌تر از همه غضروف را درگیر می‌کند.

 

ظاهر شدن چین و چروک، از دست دادن سفتی و کشسانی، شلی یا نیاز به زمان بیشتر برای بهبودی از علائم پیری پوست است. کلاژن می تواند به کاهش یا کند کردن شروع این علائم کمک کند.

 

کلاژن در معرض مصرف است: در طول زمان به آرامی تجزیه می شود. سلول های پوستی به نام فیبروبلاست قادر به تولید کلاژن هستند. در صورت لزوم، فیبروبلاست ها فیبرهای کلاژن شکسته را با فیبرهای جدید جایگزین می کنند.

 

متأسفانه، با افزایش سن، توانایی پوست برای جایگزینی کلاژن آسیب دیده کاهش می یابد و انواع بی نظمی ها در شبکه کلاژن ایجاد می شود.

 

این روند در نهایت منجر به چین و چروک می شود. بنابراین، تمرکز یکپارچه بر پیشگیری و رفع چین و چروک شامل کاهش تخریب کلاژن و افزایش تولید آن است. اما، چرا این اتفاق می افتد؟ در ادامه دلایل را توضیح خواهیم داد.

 

 این موارد کلاژن را از بین میبرند

رادیکال های آزاد : اینها موادی هستند که باعث آسیب در سطح سلولی می شوند و علائم پیری را تسریع می کنند. ما به طور مداوم در معرض این موارد هستیم: محیط های آلوده، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید یا همچنین تولید شده توسط نور مصنوعی. به عنوان مثال، تنباکو یک عامل تشدید کننده است، زیرا حاوی مواد شیمیایی خاصی است که بر گروه آنزیم های دخیل در سنتز کلاژن تأثیر می گذارد. همه این عوامل باعث زوال تدریجی پوست ما می‌شوند و باعث می‌شوند بدن بیشتر از آنچه که می‌تواند عرضه کند کلاژن تولید کند.

کاهش تولید طبیعی : هم کلاژن و هم الاستین. آنها نشانه‌های واضحی هستند که نشان می‌دهند بدن ما همان توانایی‌هایی را که در دوران جوانی ما داشتیم ندارد. در این مرحله پیشرفته تولید کلاژن کمتر از تخریب آن است و به همین دلیل به تدریج شاهد کاهش غلظت آن خواهیم بود. زن این کمبود تولید را تا حد زیادی مقصر مقدار کم استروژن می داند.

بیماری‌ها : کاهش تولید کلاژن می‌تواند منشأ آن در پاتولوژی یا عفونت باشد. اینها بر جذب صحیح مواد مغذی ضروری برای تشکیل صحیح ساختار پروتئین تأثیر می گذارند.

کمبودهای تغذیه ای : رژیم غذایی فاقد ویتامین ها و مواد معدنی ضروری منجر به انسداد مقادیر کافی کلاژن می شود. ویتامین C یکی از مهم ترین ها در این فرآیند است.

 بیشتر بدانیم:

آیا کلاژن برای جلوگیری از ریزش مو اهمیت دارد؟

علائم کمبود کلاژن

اصلی ترین دلایل آن عبارتند از:

 

ریزش مو

شکنندگی ناخن

بدتر شدن ظاهر پوست: شروع چین و چروک، از دست دادن استحکام و قابلیت ارتجاعی. شلی، به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد، کبودی راحت تر.

عضلات: تشنج های صرع، گرفتگی های احتمالی، ریکاوری بدتر عضله در مواجهه با تلاش فیزیکی.

درد مفاصل: در اثر تخریب غضروف ایجاد می شود

دندان: درد و از دست دادن قدرت برای چسبیدن به لثه

عروق خونی: از دست دادن خاصیت ارتجاعی، باعث بدتر شدن گردش خون، ایجاد درد قفسه سینه، خشکی چشم، سردرد، بثورات پوستی، مشکلات تنفسی و …

چگونه تولید کلاژن را تحریک کنیم؟

استراتژی هایی برای بهبود تولید طبیعی کلاژن وجود دارد. در این میان عمدتاً مصرف غذاهایی افزایش می‌یابد که مستقیماً کلاژن را به ما می‌رسانند، یا آن‌هایی که ریزمغذی‌هایی را برای تقویت سیستم ما با توجه به سنتز کلاژن فراهم می‌کنند.

 

در مورد اول، هر گوشتی با منشاء حیوانی می تواند کلاژن ما را تامین کند. با این حال، معمولاً بیشترین غلظت در قسمت هایی است که عموماً مصرف نمی شوند: پوست، زبان، پینه، «تروتر خوک»... آبگوشت را می توان با استخوان و همچنین با استخوان ماهی تهیه کرد.

 بیشتر بدانیم:

خواص و فواید کلاژن بهتر از قبل بشناسید!!!

از جمله غذاهایی که بیشترین حضور ویتامین ها و مواد معدنی را برای تحریک تولید طبیعی کلاژن دارند، مواردی هستند که در آنها دوزهای عالی از موارد زیر را خواهیم یافت:

 

ویتامین A : مانند هویج، هلو…

ویتامین C : به ویژه در مرکبات، اگرچه در سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج یا کلم پیچ نیز یافت می شود.

لیکوپن : گوجه‌فرنگی، فلفل... یعنی سبزیجات قرمز

آنتوسیانیدین ها : زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، انواع توت ها…

عناصر کمیاب : مانند مس و گوگرد که عمدتاً در میوه های خشک یا حبوبات یافت می شوند.

منابع اسیدهای آمینه لیزین و پرولین که هر دو در تشکیل کلاژن نقش دارند را می توان در منابع کامل پروتئین، یعنی منابع حیوانی مانند گوشت، محصولات لبنی یا تخم مرغ یافت.

 

کلاژن برای چه کسانی توصیه می شود؟

مکمل های کلاژن زمانی توصیه می شود که از آستانه 25 تا 30 سالگی عبور کنیم، در این مرحله تخمین زده می شود که تولید کلاژن هر سال 1-1.5٪ کاهش می یابد. تخمین زده می شود که از سن 60 سالگی، بیش از نیمی از ذخایر کلاژن تخلیه می شود (شاخص تولید در مقابل شاخص سنتز منفی است).

 

بحث دیگر تجمع قرار گرفتن در معرض خورشید و همچنین محیط های سمی است که تولید رادیکال های آزاد را افزایش می دهد. این جنبه در خصوصیات پوست مانند سفتی، کشسانی و نرمی و عدم خراشیدگی پوست در اثر عمل این عوامل که پیری زودرس را تسریع می کنند، اهمیت زیادی دارد.

 

ورزشکاران و ورزشکاران دلایلی برای گنجاندن کلاژن در رژیم غذایی خود دارند. آنها در اثر ضربه ها و حرکات مداوم دچار ساییدگی مفصلی می شوند که باعث پارگی فیبریل نیز می شود. به این ترتیب با توجه به پیشگیری و محافظت از مفاصل و همچنین کاهش مرحله بهبودی بین جلسات، استفاده از کلاژن عامل مثبتی است.

 

جامعه متشکل از افراد در سنین بالا، و به ویژه کسانی که از بیماری های مرتبط با استخوان رنج می برند، مانند استئوآرتریت، آرتریت و حمایت از حفظ تراکم استخوان، که منجر به تقویت استخوان ها و قرار گرفتن استخوان ها در معرض پایین تر است. خطر شکستگی در هر صورت، کاهش درد و التهاب هدف است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲/۰۲/۲۴
ایلیا صمدی نسب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی