مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

مطلب مفید...

شاید این مطالب برات مفید بود...

تو این وبلاگ قصد داریم تا مطالب مفیدی که در طول روز مردم ایران با اون ها سرُ کار دارنُ به چالش بکشیم و در موردشون توضیح بدیم.
از لوازم آرایشی و تغذیه گرفته تا کتاب و موسیقی و شاید اقتصاد!!!
اینجا به شما خوش میگذره...

پوست چیست و چگونه از آن مراقبت کنیم؟

پنجشنبه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۱، ۱۲:۳۱ ب.ظ

پوست چیست و چگونه از آن مراقبت کنیم؟و نقش سیگار در حساسیت پوستی!

 

پوست برای چیست؟

پوست یک اندام جذاب است زیرا بزرگترین اندام بدن انسان است و وظایف متعددی را انجام می دهد. پوست علاوه بر بدیهی ترین، که به عنوان یک سد محافظ در برابر عوامل خارجی عمل می کند، به موارد زیر نیز عمل می کند:

 

جلوگیری از هدر رفتن آب

حفظ دمای بدن ، چیزی که به لطف اتساع و انقباض رگ های خونی و تعریق حاصل می شود.

به لطف حس لامسه درد یا فشار را درک کنید .

وقتی سلول ها نور خورشید را دریافت می کنند، ویتامین D را از طریق سلول ها سنتز کنید .

همانطور که می بینید، پوست نقش اساسی در بدن ما دارد. بنابراین، برای اینکه عملکردهای خود را به درستی انجام دهد، باید به مراقبت از آن توجه ویژه ای داشته باشیم و از ایجاد حساسیت یا سایر بیماری ها جلوگیری کنیم.

 

سه لایه پوست

اگرچه ما فقط می توانیم یکی از آنها را ببینیم، بیرونی ترین آنها، پوست دارای سه لایه است :

 

اپیدرم : این لایه بیرونی پوست است و بنابراین لایه ای است که ما می توانیم ببینیم. فراوان ترین سلول های این لایه که 80 درصد آن را تشکیل می دهند، کراتینوسیت نامیده می شوند. اپیدرم یک بازسازی دائمی دارد، بنابراین لایه های سطحی پوسته پوسته می شوند. در بیرونی ترین قسمت اپیدرم لایه هیدرولیپیدی وجود دارد که توسط ترشحات عرق و غدد چربی تشکیل شده است. با توجه به این ترکیب، اپیدرم می تواند وظایف زیر را انجام دهد:

 

به عنوان یک سد محافظ در برابر عناصر خارجی مانند باکتری ها، عوامل سمی یا اشعه ماوراء بنفش عمل می کند.

از از دست دادن مایعات جلوگیری کنید و پوست را الاستیک و هیدراته نگه دارید.

درم : این لایه میانی پوست است و عمدتاً از الاستین و کلاژن تشکیل شده است که برای انعطاف پذیری، خاصیت ارتجاعی و بازسازی پوست ضروری است. علاوه بر این، در درم عبارتند از:

 

گیرنده های حس لامسه (انتهای عصبی).

غدد عرق و چربی که با ترشحات خود به حفظ دمای پوست، روانکاری و محافظت از آن کمک می کنند.

فولیکول های مو ، که در آن موهای بدن ایجاد می شود.

هیپودرم: این لایه که در زیر درم قرار دارد، عمیق ترین لایه پوست است. از جمله سلول های چربی تشکیل شده است که وظیفه اصلی آنها تولید و ذخیره چربی است که به حفظ دمای بدن و جذب شوک از بیرون کمک می کند.

 

پوست معقول چیست؟

پوست زمانی حساس است که توانایی آن برای عمل به عنوان یک مانع در برابر تهاجمات خارجی بدتر شود و با التهاب یا قرمزی به آنها واکنش نشان دهد. یکی از دلایل از دست دادن آب و چربی است، بنابراین پوست نمی تواند رطوبت را تنظیم کند و از ما در برابر عوامل بیرونی محافظت کند. اگرچه پوست حساس می تواند در سرتاسر بدن یا در یک منطقه خاص قرار گیرد، اما پوست صورت آسیب پذیرترین پوست است، زیرا پوستی است که بیشتر در معرض عوامل خارجی مانند اشعه ماوراء بنفش، عناصر شیمیایی و آلاینده ها است.

 

علائم پوست حساس

علائم اصلی که می تواند به ما هشدار دهد که پوست حساسی داریم عبارتند از:

 

شیارهای ریز ناشی از خشکی

ظاهر مات

لایه برداری.

سرخی.

فوران ها

تورم.

خشونت.

تمام این علائم همچنین می تواند با احساس هایی مانند خارش، سوزش، سفتی و سوزش همراه باشد .

 

پوست حساس نسبت به آب و هوا، دما و مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت شخصی بسیار واکنش نشان می دهد. به همین دلیل نیاز به درمان های خاصی دارد که حاوی مواد تهاجمی برای آن نباشد.

 

بسیار مهم است که بدانیم چگونه از پوست حساس جلوگیری کنیم و اگر از آن رنج می‌بریم، چگونه علائم آن را کاهش دهیم و از اقداماتی که می‌تواند آنها را بدتر کند اجتناب کنیم.

 

چرا من پوست حساسی دارم؟

پوست سیستم پیچیده و متعادلی دارد که به آن اجازه می دهد سالم بماند. اگر این تعادل به هم بخورد، پوست حساس ظاهر می شود . بیایید ببینیم که چگونه این تغییرات می تواند منجر به این شرایط شود.

 

همانطور که دیدیم، اپیدرم محل قرارگیری لایه هیدرولیپیدی است که به عنوان یک لایه محافظ برای کل سطح پوست در برابر همه عوامل خارجی عمل می کند. دارای pH کمی اسیدی است، تقریباً 5، که به آن اجازه می دهد در برابر باکتری ها یا عناصر خارجی بسیار قلیایی مانند صابون برای مصارف آرایشی موثر باشد. علاوه بر این، به دلیل نفوذپذیری مشخصه این لایه و لایه برداری طبیعی آن، می توان سطوح بهینه هیدراتاسیون را حفظ کرد.

 

هنگامی که عملکرد صحیح لایه هیدرولیپیدی تغییر می کند، علائم مشخصه پوست حساس می تواند در هر سنی ظاهر شود. با این حال، دو لحظه در زندگی وجود دارد که شانس بیشتری برای ایجاد پوست حساس وجود دارد: شیردهی و پیری .

 

در هر دو مورد، پوست در برابر عوامل خارجی آسیب پذیرتر می شود. نوزادان، به این دلیل است که وقتی به دنیا می آیند، پوست بسیار نازک تری نسبت به بزرگسالان دارند، حتی یک پنجم لاغرتر هستند. از آنجایی که ضخامت کمتری دارد، عملکرد آن به عنوان یک مانع محافظ ضعیف می شود و نمی تواند به درستی در برابر همه عوامل خارجی واکنش نشان دهد.

 

در فرآیند پیری ، آنچه اتفاق می افتد این است که فرآیندهای متابولیک به طور کلی کاهش می یابد و در نتیجه سنتز لیپیدها کاهش می یابد. این کمبود لیپید باعث کم آبی بیشتر پوست می شود و باعث ایجاد پوست حساس می شود.

 

شایع ترین علل پوست حساس

در میان عللی که باعث ایجاد پوست حساس می شوند، شایع ترین آنها عبارتند از:

 

اشعه ماوراء بنفش و آلاینده های محیطی.

عدم تعادل هورمونی، مانند موارد مرتبط با نوجوانی، چرخه قاعدگی، بارداری یا یائسگی.

عوامل خطر ، مانند ابتلا به درماتیت آتوپیک، آکنه یا حساسیت مفرط.

عدم تحمل و برخی آلرژی ها .

کم آبی بدن به دلیل کمبود آب یا تعریق زیاد.

تغییرات آب و هوایی که بر دما و رطوبت تأثیر می گذارد.

صابون ها و مواد شوینده اضافی که PH را تغییر می دهند .

استرس ، عدم استراحت و رژیم غذایی بد

برخی از درمان های پزشکی مانند پرتودرمانی و برخی داروها.

محصولات آرایشی حاوی مرطوب کننده یا الکل، در میان سایر موادی که می توانند مضر باشند

عادات مضر برای پوست های حساس

عادات خاصی وجود دارد که ما معتقدیم با آنها از پوست خود مراقبت می کنیم و ممکن است در واقع به آن آسیب برساند. به همین دلیل مهم است که بدانید برخی از حرکات روزمره مانند موارد ذکر شده در زیر می توانند باعث ایجاد پوست حساس یا بدتر شدن این وضعیت شوند:

 

شستن بیش از حد مکرر پوست یا انجام نامناسب آن، مانند استفاده از آب خیلی داغ یا محصولاتی با مواد تهاجمی.

لایه برداری های مکانیکی یا فیزیولوژیکی . اینها می توانند مفید باشند زیرا روی لایه هیدرولیپیدی اثر می گذارند و سلول های مرده پوست را از بین می برند و چین و چروک را کاهش می دهند. با این حال، در پوست های حساس می توانند باعث تحریک شوند.

اصلاح را می توان به عنوان یک عمل لایه برداری تعریف کرد، بنابراین همان خطراتی را که در بالا توضیح دادیم را به همراه دارد . علاوه بر این، هنگام اصلاح، از محصولات آرایشی مانند فوم یا کرم استفاده می کنیم که به دلیل اینکه پوست را بیشتر در معرض دید قرار می دهند، ممکن است بیشتر تحت تأثیر محصولات شیمیایی موجود باشند.

سیگار کشیدن که به خودی خود برای سلامتی بسیار مضر است، با مشکلات پوستی متعددی مانند آکنه یا تاخیر در بهبود زخم همراه است.

نکاتی برای مراقبت از پوست حساس

اگر پوست حساسی داریم، ضروری است که به یک متخصص مراجعه کنیم که بتواند مناسب ترین درمان را تجویز کند و اثربخشی آن را نظارت کند. علاوه بر این، ما همچنین می توانیم اقدامات خاصی را با هدف کاهش حساسیت پوست خود انجام دهیم:

 

از کرم های ضد آفتاب حتی در زمستان استفاده کنید ، زیرا همانطور که دیدیم اشعه ماوراء بنفش اثرات بسیار مضری بر پوست های حساس دارد.

در بهداشت منظم استفاده از محصولاتی با اجزای فعال که قادر به به حداقل رساندن حساسیت پوست هستند مانند گلیسیرین. صابون های ساخته شده با گلیسیرین به PH پوست احترام می گذارند و ناخالصی های آن را بدون ایجاد تهاجمی از بین می برند. علاوه بر این، گلیسیرین رطوبت را قفل می کند، بنابراین پوست را به طور طبیعی هیدراته نگه می دارد، ویژگی که صابون های ساخته شده با این ماده را به ویژه برای پوست های خشک مناسب می کند.

مرطوب کننده پوست ، به ویژه پوست صورت، برای بهبود ظاهر آن و محافظت از آن در برابر تهاجمات خارجی مهم است.

از دوش گرفتن با آب خیلی گرم خودداری کنید ، زیرا به کم آبی پوست کمک می کند. علاوه بر این، هنگام شستن صورت، بهتر است از آب سرد یا ولرم استفاده کنیم، سعی کنیم از آب گرم خودداری کنیم.

با کرم های مناسب و نوشیدن آب فراوان برای اطمینان از هیدراتاسیون،  از خود در برابر حملات آب و هوایی، به ویژه دمای بسیار سرد محافظت کنید .

خوب استراحت کنید و از استرس دوری کنید، زیرا این دو عامل هستند که می توانند باعث واکنش پوست حساس شوند.

خوردن یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها و روغن های طبیعی، که به بازگرداندن تعادل به پوست ما کمک می کند.

آیا پوست آتوپیک همان پوست حساس است؟

پوست آتوپیک یک بیماری چند عاملی است که شامل عوامل ژنتیکی، محیطی و ایمنی و غیره است. بنابراین، آنها دو اختلال پوستی هستند که نباید با هم اشتباه گرفته شوند.

همانطور که مشاهده کردید پوست نقش بسیار مهمی در بدن ما دارد پس نباید از آن غافل شویم. ضروری است که هر روز نگران قرار نگرفتن آن در شرایطی باشیم که می تواند به آن آسیب برساند و پوست حساس ایجاد کند.

 

 

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم

 

داشتن پوستی زیبا و بی نقص نیاز به نگهداری مداوم دارد. اگر شما هم پوست حساس و خشکی دارید ، این درمان‌ها برای داشتن پوستی عالی ضروری‌تر هستند. اگر نمی خواهید بیشتر برای محصولات گران قیمت خرج کنید، در اینجا راه حل همه مشکلات شما وجود دارد. ما ترفندهایی را برای مراقبت از پوست حساس و از بین بردن تحریک، خشکی، جوش های سرسیاه یا لکه های روی پوست پیشنهاد می کنیم. حوله نزنید و این ترفندهای ساده را دنبال کنید. چهره شما در هر زمان عالی به نظر می رسد.

 

مراحلی که باید دنبال کرد:

1

شستشوی صورت، روتین روزانه. تمیز کردن صورت حداقل چند بار در روز ضروری است. اگر پوست حساسی دارید، توصیه می شود از محصولات پاک کننده شفاف استفاده کنید ، یعنی فاقد عطر، اسانس و الکل باشند، بنابراین از تحریک جلوگیری خواهید کرد. پاک کننده غیر تهاجمی را روی پوست خود بمالید و صورت خود را به آرامی با نوک انگشتان خود ماساژ دهید. سپس خود را با آب سرد تمیز کنید و با یک حوله بدون مالش صورت خود را خشک کنید.

2

لایه برداری . لایه برداری پوست حساس حداکثر یک بار در هفته راحت است. پوست ظریف این درمان را به خوبی پشتیبانی نمی کند، بنابراین هر بار که این کار را انجام می دهید باید با دقت آن را انجام دهید.

 

3

محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش. از کرم های مرطوب کننده ای استفاده کنید که دارای فاکتور محافظت در برابر آفتاب حداقل 15 باشند. فکر کنید داشتن پوست حساس و ظریف بسیار مهم است که به طور مداوم آبرسانی شود تا از آسیب، لکه ها و تحریکات جلوگیری شود . مطمئن شوید که لوسیون یا کرم حاوی عطر یا الکل نباشد.

 

4

قبل از خرید هر گونه محصول صورت، به ترکیبات موجود در آن توجه کنید. هر چه این محصول دارای عناصر کمتری باشد، برای پوست های حساس بهتر خواهد بود. به این ترتیب از واکنش های احتمالی جلوگیری خواهید کرد. همچنین، باید از مصرف کرم های حاوی اسیدهای میوه، رتینول یا سایر مواد لایه بردار اجتناب کنید . بهترین کار استفاده از کرم های ضد حساسیت است.

 

5

ماسک خانگی. برای اینکه پوست خود را در شرایط ایده آل نگه دارید، می توانید حداقل یک بار در هفته از ماسک ماست طبیعی به صورت خود استفاده کنید. اجازه دهید خمیر به مدت 3 تا 5 دقیقه عمل کند. سپس با آب گرم و حوله بشویید و به خودتان دست بزنید.

 

6

یکی دیگر از درمان‌های خانگی که به شما کمک می‌کند از پوست‌های حساس مراقبت کنید، جو ارگانیک است ، زیرا خواص بسیار مفیدی دارد. آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید حدود 5 دقیقه بماند. سپس آن را با آب سرد بشویید. راحت است که این مراسم را چند بار در هفته انجام دهید. بلغور جو دوسر حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که به نرمی و آبرسانی پوست حساس کمک می کند.

 

7

نحوه لباس پوشیدن. پوست حساس نه تنها باید روی صورت مراقبت شود، بلکه مهم است که آن را در سراسر بدن نوازش کنیم. بنابراین، توصیه می شود از تکه های پنبه خالص استفاده کنید و از پارچه های مصنوعی یا پشمی که می توانند پوست را تحریک کنند ، خودداری کنید .

 

8

از عطر و ادکلن خودداری کنید. این می تواند برای پوست های ظریف و پوست حساس خشن باشد.

 

9

تغییرات دما محیط خشک یا تغییرات ناگهانی دما می تواند باعث تحریک و واکنش های مختلف در پوست های حساس شود، بنابراین توصیه می شود از آنها اجتناب کنید.

 

آیا سیگار می تواند باعث حساسیت پوستی شود؟

 

 

افراد سیگاری و همچنین افراد غیر سیگاری باید به مراقبت از پوست خود توجه کنند. با این حال، آنها نیاز به مراقبت بیشتر و آگاهی از آنچه که این عمل می تواند باعث سلامتی شود، دارند.

 

سیگار می تواند مشکلات متعددی برای سلامتی شما ایجاد کند و اگر سیگاری هستید شکی در آن نیست. یکی از اصلی ترین مشکلاتی که سیگار می تواند برای پوست ایجاد کند، پیری زودرس است.

 

مطالعات آمریکایی به این نتیجه رسیدند که 10 سال استفاده از سیگار معادل دو سال و نیم پیری است، بنابراین حدود 30 سال سیگار کشیدن باعث می شود بیمار حدود 8 سال پیرتر به نظر برسد.

 

 

اما آیا سیگار کشیدن می تواند باعث حساسیت پوستی شود؟

 

پوست یکی از اندام هایی است که در اثر سیگار کشیدن آسیب می بیند. در زیر خواهید دید که پوست شما چگونه از سیگار کشیدن رنج می برد یا ممکن است رنج ببرد.

 

 

آیا سیگار می تواند باعث حساسیت پوستی شود؟

آلرژی پوستی یک واکنش التهابی است که می‌تواند در قسمت‌های مختلف پوست مانند دست‌ها، پاها، صورت، بازوها، زیر بغل، گردن، پاها، پشت یا معده ظاهر شود و علائمی مانند:

 

 

خارش؛

سرخی؛

لایه برداری;

تحریک؛

وجود لکه یا جوش؛

تورم آلرژیک (در برخی موارد).

انواع مختلفی از آلرژی های پوستی از جمله درماتیت تماسی وجود دارد که بسیار شایع هستند.

 

درماتیت تماسی تحریکی است که در اثر تماس با یک ماده خاص ایجاد می شود. به عنوان مثال مواد شیمیایی و سیگار یکی از آنهاست.

 

اگر نمی دانید، سیگار حاوی بیش از 4500 کمپلکس شیمیایی مانند آرسنیک، آمونیاک، سولفیت هیدروژن و سیانید هیدروژن است.

 

 

بنابراین، آیا سیگار کشیدن می تواند باعث حساسیت پوستی شود؟ آره.

 

سیگار کشیدن چه مشکلات دیگری می تواند ایجاد کند؟

سیگار همچنین می تواند به طرق مختلف به سلامتی شما آسیب برساند و باعث مشکلات دیگری مانند:

 

بهبود دشوار زخم؛

ایجاد چین و چروک و تسریع در پیری پوست که باید از ضدچروک پوست استفاده کنید؛

اختلالات دهان و مخاط پوست؛

بیماری های ناخن و بیماری های مو؛

هیدرادنیت چرکی؛

پسوریازیس؛

لوپوس؛

اختلالات عروقی؛

درماتیت؛

سرطان پوست.

در نتیجه...

همانطور که در بالا دیدیم، سیگار می تواند باعث حساسیت پوستی شود.

 

 

برای جلوگیری از هر مشکلی، ایده آل این است که سیگار را ترک کنید…

 

ما می دانیم که سخت است، اما ممکن است! اما اگر قصد ترک این عادت را ندارید، به بهترین نحو از پوست خود مراقبت کنید تا اثرات مضری به آن اضافه نکنید. همچنین مراقب تغذیه، هیدراتاسیون و سلامت کلی باشید.

امیدواریم این مقاله برای شما جالب و مهمتر از همه مفید باشد تا بدانید چگونه پوست خود را در وضعیت خوبی نگه دارید.

منبع:آراگیرا شاپ

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۱۲/۲۵
ایلیا صمدی نسب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی